Very brave little angels from José Maurício Nunes Garcia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pascoa, Marcio
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5305
Resumo: José Maurício Nunes Garcia wrote two pairs of Laudate Pueri Dominum and Laudate Dominum Omnes Gentes, in 1813, an 1821, respectively, in order to be performed together in these occasions. Procedure of composition shows that these musical works obeys to persuasive criteria and evolves linguistic concepts, for music and words, and cultural dimension that includes social and historical issues. These psalms keep dependence of comprehension each other. Both pairs shares infra-structural and frame issues, as the likely interpretations.
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spelling Very brave little angels from José Maurício Nunes GarciaLos angelitos muy estridentes de José Maurício Nunes GarcíaOs anjinhos bem xibantes de José Maurício Nunes GarciaPsalmsEarly 19th centuryCompositionLanguage and musicMusical structuresSalmosComeço do Século XIXProcedimentos de composiçãoLinguagem e músicaEstruturação MusicalSalmosPrincipios del siglo XIXProcedimientos de composiciónLenguaje y músicaEstructuración MusicalJosé Maurício Nunes Garcia wrote two pairs of Laudate Pueri Dominum and Laudate Dominum Omnes Gentes, in 1813, an 1821, respectively, in order to be performed together in these occasions. Procedure of composition shows that these musical works obeys to persuasive criteria and evolves linguistic concepts, for music and words, and cultural dimension that includes social and historical issues. These psalms keep dependence of comprehension each other. Both pairs shares infra-structural and frame issues, as the likely interpretations.José Maurício Nunes García escribió dos parejas de Laudate Pueri Dominume Laudate Dominum Omnes Gentes, en 1813 y 1821 respectivamente, para ser interpretadas juntas en estas oportunidades. Los procedimientos compositivos demuestran que la elaboración musical obedecía a criterios persuasivos que involucran conceptos lingüísticos, de naturaleza verbal y musical, así como la dimensión cultural que abarca factores socioculturales. Las obras siguen dependiendo de la comprensión mutua y comparten aspectos infraestructurales y estructurales, así como las posibilidades de interpretación.José Maurício Nunes Garcia escreveu dois pares de Laudate Pueri Dominume Laudate Dominum Omnes Gentes, em 1813 e 1821 respectivamente, para serem tocados juntos nestas oportunidades. Os procedimentos compositivos demonstram que a elaboração musical obedeceu a critérios de persuasão que envolvem desde conceitos linguísticos, de natureza verbal e musical, bem como a dimensão cultural que engloba fatores socio-culturais. As obras conservam dependência de compreensão entre si e compartilham aspectos infra-estruturais e estruturais, bem como as possibilidades de interpretação.  Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2019-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/530510.35699/2317-6377.2019.5305Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-21Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-21Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-212317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5305/12071Copyright (c) 2019 Per Musiinfo:eu-repo/semantics/openAccessPascoa, Marcio2020-10-30T19:19:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5305Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-10-30T19:19:41Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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