Capoeira in the teaching of Music Sociology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462 |
Resumo: | This paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music. |
id |
UFMG-3_c5042a8ac8d4bb557342723b6a591ee7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38462 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Capoeira in the teaching of Music SociologyLa capoeira en la disciplina Sociología de la MúsicaCapoeira na disciplina Sociologia da MúsicaCapoeira and music teachingSociology of musicEthnomusicologyCapoeira e ensino de músicaSociologia da músicaEtnomusicologiaCapoeira y enseñanza de la músicaSociología de la músicaEtnomusicologíaThis paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music.Este artículo aborda la experiencia de la enseñanza del curso de Sociología de la Música en la Licenciatura Plena en Música de la UFPA, a partir de una experiencia que tuvo lugar en 2013. El tema general utilizado en las clases fue la capoeira, desde el punto de vista de la sociología de la música, la educación musical y la etnomusicología. El objetivo principal de utilizar esta manifestación afrobrasileña fue provocar la reflexión de los alumnos sobre otras culturas musicales presentes en la sociedad a la que pertenecen y conviven, haciendo hincapié en diferentes formas de enseñar, aprender e interpretar la música, no menos importantes ni complejas que las académicas.O artigo aborda a experiência de ensino na disciplina Sociologia da Música no Curso de Licenciatura Plena em Música da UFPA, a partir de uma experiência ocorrida em 2013. O tema geral utilizado nas aulas foi a capoeira, a partir do olhar da sociologia da música, da Educação Musical e da etnomusicologia. A principal intenção da utilização dessa manifestação Afro-brasileira foi provocar a reflexão dos discentes sobre as demais culturas musicais presentes na sociedade a qual os mesmos pertencem e convivem, enfatizando os diferentes modos de ensino, aprendizado e performance musical - não menos importantes ou complexos do que os acadêmicos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-15Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-15Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-152317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462/29913Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Líliam Baccino, Marcelo Pamplona 2022-04-07T22:45:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38462Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:45:43Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capoeira in the teaching of Music Sociology La capoeira en la disciplina Sociología de la Música Capoeira na disciplina Sociologia da Música |
title |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
spellingShingle |
Capoeira in the teaching of Music Sociology Barros, Líliam Capoeira and music teaching Sociology of music Ethnomusicology Capoeira e ensino de música Sociologia da música Etnomusicologia Capoeira y enseñanza de la música Sociología de la música Etnomusicología |
title_short |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
title_full |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
title_fullStr |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
title_full_unstemmed |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
title_sort |
Capoeira in the teaching of Music Sociology |
author |
Barros, Líliam |
author_facet |
Barros, Líliam Baccino, Marcelo Pamplona |
author_role |
author |
author2 |
Baccino, Marcelo Pamplona |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Líliam Baccino, Marcelo Pamplona |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capoeira and music teaching Sociology of music Ethnomusicology Capoeira e ensino de música Sociologia da música Etnomusicologia Capoeira y enseñanza de la música Sociología de la música Etnomusicología |
topic |
Capoeira and music teaching Sociology of music Ethnomusicology Capoeira e ensino de música Sociologia da música Etnomusicologia Capoeira y enseñanza de la música Sociología de la música Etnomusicología |
description |
This paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462/29913 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-15 Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-15 Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-15 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236269539328 |