Capoeira in the teaching of Music Sociology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Líliam
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Baccino, Marcelo Pamplona
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462
Resumo: This paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music.
id UFMG-3_c5042a8ac8d4bb557342723b6a591ee7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38462
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Capoeira in the teaching of Music SociologyLa capoeira en la disciplina Sociología de la MúsicaCapoeira na disciplina Sociologia da MúsicaCapoeira and music teachingSociology of musicEthnomusicologyCapoeira e ensino de músicaSociologia da músicaEtnomusicologiaCapoeira y enseñanza de la músicaSociología de la músicaEtnomusicologíaThis paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music.Este artículo aborda la experiencia de la enseñanza del curso de Sociología de la Música en la Licenciatura Plena en Música de la UFPA, a partir de una experiencia que tuvo lugar en 2013. El tema general utilizado en las clases fue la capoeira, desde el punto de vista de la sociología de la música, la educación musical y la etnomusicología. El objetivo principal de utilizar esta manifestación afrobrasileña fue provocar la reflexión de los alumnos sobre otras culturas musicales presentes en la sociedad a la que pertenecen y conviven, haciendo hincapié en diferentes formas de enseñar, aprender e interpretar la música, no menos importantes ni complejas que las académicas.O artigo aborda a experiência de ensino na disciplina Sociologia da Música no Curso de Licenciatura Plena em Música da UFPA, a partir de uma experiência ocorrida em 2013. O tema geral utilizado nas aulas foi a capoeira, a partir do olhar da sociologia da música, da Educação Musical e da etnomusicologia. A principal intenção da utilização dessa manifestação Afro-brasileira foi provocar a reflexão dos discentes sobre as demais culturas musicais presentes na sociedade a qual os mesmos pertencem e convivem, enfatizando os diferentes modos de ensino, aprendizado e performance musical - não menos importantes ou complexos do que os acadêmicos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-15Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-15Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-152317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462/29913Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Líliam Baccino, Marcelo Pamplona 2022-04-07T22:45:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38462Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:45:43Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Capoeira in the teaching of Music Sociology
La capoeira en la disciplina Sociología de la Música
Capoeira na disciplina Sociologia da Música
title Capoeira in the teaching of Music Sociology
spellingShingle Capoeira in the teaching of Music Sociology
Barros, Líliam
Capoeira and music teaching
Sociology of music
Ethnomusicology
Capoeira e ensino de música
Sociologia da música
Etnomusicologia
Capoeira y enseñanza de la música
Sociología de la música
Etnomusicología
title_short Capoeira in the teaching of Music Sociology
title_full Capoeira in the teaching of Music Sociology
title_fullStr Capoeira in the teaching of Music Sociology
title_full_unstemmed Capoeira in the teaching of Music Sociology
title_sort Capoeira in the teaching of Music Sociology
author Barros, Líliam
author_facet Barros, Líliam
Baccino, Marcelo Pamplona
author_role author
author2 Baccino, Marcelo Pamplona
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Líliam
Baccino, Marcelo Pamplona
dc.subject.por.fl_str_mv Capoeira and music teaching
Sociology of music
Ethnomusicology
Capoeira e ensino de música
Sociologia da música
Etnomusicologia
Capoeira y enseñanza de la música
Sociología de la música
Etnomusicología
topic Capoeira and music teaching
Sociology of music
Ethnomusicology
Capoeira e ensino de música
Sociologia da música
Etnomusicologia
Capoeira y enseñanza de la música
Sociología de la música
Etnomusicología
description This paper presents the experience of teaching a Music Sociology course at Federal University of Pará, Brazil, in 2013. The classes focused on the Brazilian genre of capoeira from the point of view of Music Sociology, Music Education, and Ethnomusicology. The main goal of utilizing capoeira as the core of class discussion was to lead a reflection upon non-academic musical cultures present in Brazilian society while focusing on different ways of teaching, learning and performing music.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38462/29913
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-15
Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-15
Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-15
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236269539328