Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193 |
Resumo: | Two case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods. |
id |
UFMG-3_c69b1a1651809a49fa4cb531b085be15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39193 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis HimeTexto-música-imagen de Elis Regina: un análisis de la Ladeira da Preguiça, por Gilberto Gil y Atrás da porta, por Chico Buarque y Francis HimeTexto-música-imagem de Elis Regina: uma análise de Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis HimeInterpretation by Elis ReginaText-music-image relationshipMusical performance and body gestureBrazilian popular musicanalysis of musical multimediaInterpretação de Elis ReginaRelação texto-música-imagemPerformance musical e corporalidadeMúsica popular brasileiraAnálise de multimídia de músicaInterpretación de Elis ReginaRelación texto-música-imagenInterpretación musical y corporalidadMúsica popular brasileñaAnálisis de multimedia musicalTwo case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods.Dos estudios de caso sobre la relación texto-música-imagen en interpretaciones con atmósferas diametralmente opuestas de Elis Regina en las canciones Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil y Atrás da porta, de Chico Buarque y Francis Hime. A partir de una adaptación de la correspondencia música-movimiento propuesta por HAGA (2008), los análisis de las grabaciones históricas en vídeo (REGINA y GIL, 1973; REGINA, BUARQUE y HIME, 1973; REGINA, BUARQUE y HIME, 1973/2006) y de las hojas de ruta (GIL, 1992; BUARQUE y HIME, 1999) revelan las interacciones entre los elementos textuales, musicales y escénicos a partir de los cuales la cantante planifica y consolida su gesto en el escenario de forma estructurada y planificada, oponiendo o reforzando varios universos emocionales.Dois estudos de caso sobre a relação texto-música-imagem em performances com atmosferas diametralmente opostas de Elis Regina nas canções Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime. A partir de uma adaptação da correspondência música-movimento proposta por HAGA (2008), as análises de gravações de vídeo históricas (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) e lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) revelam as interações entre os elementos textuais, musicais e cênicos a partir dos quais a cantora planeja e consolida seu gestual no palco de maneira estruturada e planejada, contrapondo ou reforçando diversos universos emocionais.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-17Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-17Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-172317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193/30221Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorém, FaustoTaglianetti, Ana Paula2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39193Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime Texto-música-imagen de Elis Regina: un análisis de la Ladeira da Preguiça, por Gilberto Gil y Atrás da porta, por Chico Buarque y Francis Hime Texto-música-imagem de Elis Regina: uma análise de Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime |
title |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
spellingShingle |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime Borém, Fausto Interpretation by Elis Regina Text-music-image relationship Musical performance and body gesture Brazilian popular music analysis of musical multimedia Interpretação de Elis Regina Relação texto-música-imagem Performance musical e corporalidade Música popular brasileira Análise de multimídia de música Interpretación de Elis Regina Relación texto-música-imagen Interpretación musical y corporalidad Música popular brasileña Análisis de multimedia musical |
title_short |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
title_full |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
title_fullStr |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
title_full_unstemmed |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
title_sort |
Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime |
author |
Borém, Fausto |
author_facet |
Borém, Fausto Taglianetti, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Taglianetti, Ana Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borém, Fausto Taglianetti, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interpretation by Elis Regina Text-music-image relationship Musical performance and body gesture Brazilian popular music analysis of musical multimedia Interpretação de Elis Regina Relação texto-música-imagem Performance musical e corporalidade Música popular brasileira Análise de multimídia de música Interpretación de Elis Regina Relación texto-música-imagen Interpretación musical y corporalidad Música popular brasileña Análisis de multimedia musical |
topic |
Interpretation by Elis Regina Text-music-image relationship Musical performance and body gesture Brazilian popular music analysis of musical multimedia Interpretação de Elis Regina Relação texto-música-imagem Performance musical e corporalidade Música popular brasileira Análise de multimídia de música Interpretación de Elis Regina Relación texto-música-imagen Interpretación musical y corporalidad Música popular brasileña Análisis de multimedia musical |
description |
Two case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193/30221 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-17 Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-17 Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-17 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236664852480 |