Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borém, Fausto
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Taglianetti, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193
Resumo: Two case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods.
id UFMG-3_c69b1a1651809a49fa4cb531b085be15
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39193
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis HimeTexto-música-imagen de Elis Regina: un análisis de la Ladeira da Preguiça, por Gilberto Gil y Atrás da porta, por Chico Buarque y Francis HimeTexto-música-imagem de Elis Regina: uma análise de Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis HimeInterpretation by Elis ReginaText-music-image relationshipMusical performance and body gestureBrazilian popular musicanalysis of musical multimediaInterpretação de Elis ReginaRelação texto-música-imagemPerformance musical e corporalidadeMúsica popular brasileiraAnálise de multimídia de músicaInterpretación de Elis ReginaRelación texto-música-imagenInterpretación musical y corporalidadMúsica popular brasileñaAnálisis de multimedia musicalTwo case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods.Dos estudios de caso sobre la relación texto-música-imagen en interpretaciones con atmósferas diametralmente opuestas de Elis Regina en las canciones Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil y Atrás da porta, de Chico Buarque y Francis Hime. A partir de una adaptación de la correspondencia música-movimiento propuesta por HAGA (2008), los análisis de las grabaciones históricas en vídeo (REGINA y GIL, 1973; REGINA, BUARQUE y HIME, 1973; REGINA, BUARQUE y HIME, 1973/2006) y de las hojas de ruta (GIL, 1992; BUARQUE y HIME, 1999) revelan las interacciones entre los elementos textuales, musicales y escénicos a partir de los cuales la cantante planifica y consolida su gesto en el escenario de forma estructurada y planificada, oponiendo o reforzando varios universos emocionales.Dois estudos de caso sobre a relação texto-música-imagem em performances com atmosferas diametralmente opostas de Elis Regina nas canções Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime. A partir de uma adaptação da correspondência música-movimento proposta por HAGA (2008), as análises de gravações de vídeo históricas (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) e lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) revelam as interações entre os elementos textuais, musicais e cênicos a partir dos quais a cantora planeja e consolida seu gestual no palco de maneira estruturada e planejada, contrapondo ou reforçando diversos universos emocionais.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2014-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-17Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-17Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-172317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193/30221Copyright (c) 2014 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorém, FaustoTaglianetti, Ana Paula2022-06-03T19:05:30Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39193Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:05:30Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
Texto-música-imagen de Elis Regina: un análisis de la Ladeira da Preguiça, por Gilberto Gil y Atrás da porta, por Chico Buarque y Francis Hime
Texto-música-imagem de Elis Regina: uma análise de Ladeira da Preguiça, de Gilberto Gil e Atrás da porta, de Chico Buarque e Francis Hime
title Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
spellingShingle Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
Borém, Fausto
Interpretation by Elis Regina
Text-music-image relationship
Musical performance and body gesture
Brazilian popular music
analysis of musical multimedia
Interpretação de Elis Regina
Relação texto-música-imagem
Performance musical e corporalidade
Música popular brasileira
Análise de multimídia de música
Interpretación de Elis Regina
Relación texto-música-imagen
Interpretación musical y corporalidad
Música popular brasileña
Análisis de multimedia musical
title_short Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
title_full Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
title_fullStr Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
title_full_unstemmed Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
title_sort Text-music-image of Elis Regina: an analysis of Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime
author Borém, Fausto
author_facet Borém, Fausto
Taglianetti, Ana Paula
author_role author
author2 Taglianetti, Ana Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borém, Fausto
Taglianetti, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Interpretation by Elis Regina
Text-music-image relationship
Musical performance and body gesture
Brazilian popular music
analysis of musical multimedia
Interpretação de Elis Regina
Relação texto-música-imagem
Performance musical e corporalidade
Música popular brasileira
Análise de multimídia de música
Interpretación de Elis Regina
Relación texto-música-imagen
Interpretación musical y corporalidad
Música popular brasileña
Análisis de multimedia musical
topic Interpretation by Elis Regina
Text-music-image relationship
Musical performance and body gesture
Brazilian popular music
analysis of musical multimedia
Interpretação de Elis Regina
Relação texto-música-imagem
Performance musical e corporalidade
Música popular brasileira
Análise de multimídia de música
Interpretación de Elis Regina
Relación texto-música-imagen
Interpretación musical y corporalidad
Música popular brasileña
Análisis de multimedia musical
description Two case studies about the text-music-image relationship in diametrically opposed performance atmospheres by Brazilian singer Elis Regina, in the songs Ladeira da Preguiça by Gilberto Gil and Atrás da porta by Chico Buarque and Francis Hime. Departing from an adaptation of the music-movement correspondence proposed by HAGA (2008), the analyses of historical video recordings (REGINA e GIL, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973; REGINA, BUARQUE e HIME, 1973/2006) and lead sheets (GIL, 1992; BUARQUE e HIME, 1999) reveal the interaction between textual, musical and stage performatic elements. Based on these interactions, Elis Regina plans ahead and consolidates her stage gestures in a structured and planned manner, contrasting or reinforcing different emotional moods.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39193/30221
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 29 (2014): General Topics; 1-17
Per Musi; Núm. 29 (2014): General Topics; 1-17
Per Musi; n. 29 (2014): General Topics; 1-17
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236664852480