“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463 |
Resumo: | This article is a review of a music creative processes in which it was applied compositional strategies combined to sound spectral analysis based on audio descriptors. This procedure supported the creation of the work “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela” for string orchestra. For that, some instrumental mixtures and orchestration were made using a Sound DataBase. In this particular case, a virtual environment in Pure Data (PD) software, using the library for analysis fucntions PDescriptors, analyzed some potential orchestral settings. All the results, issues and compositional reflections were used to create “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”. This approach rises up a new contribution in the development of research in both creative processes and the creation of new unpublished works. |
id |
UFMG-3_ee29b7caf6ab3a7ff659c90b20d7005c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38463 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors"Lana Tai - el día en que nació una acuarela": cuaderno de bitácora de una composición a partir de descriptores de audioLana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela : diário de bordo de uma composição a partir de descritores de áudioMusic compositionComputer-aided orchestrationExtended techniquesAudio descriptorsPure DataComposição MusicalOrquestração Assistida por ComputadorTécnicas EstendidasDescritores de ÁudioPure DataComposición musicalOrquestación asistida por ordenadorTécnicas extendidasDescriptores de audioPure DataThis article is a review of a music creative processes in which it was applied compositional strategies combined to sound spectral analysis based on audio descriptors. This procedure supported the creation of the work “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela” for string orchestra. For that, some instrumental mixtures and orchestration were made using a Sound DataBase. In this particular case, a virtual environment in Pure Data (PD) software, using the library for analysis fucntions PDescriptors, analyzed some potential orchestral settings. All the results, issues and compositional reflections were used to create “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”. This approach rises up a new contribution in the development of research in both creative processes and the creation of new unpublished works.Este es el informe de un proceso creativo musical en el que se utilizaron estrategias compositivas vinculadas al análisis de contenido espectral con descriptores de audio. Dicho procedimiento fue el soporte para la elaboración de la pieza "Lana Tai - no dia em que nasceu uma aquarela", para orquesta de cuerdas. A partir de una base de datos sonora, se realizaron varios experimentos para probar configuraciones orquestales elaboradas con técnicas extendidas de interpretación instrumental. Estos experimentos se llevaron a cabo con el apoyo del entorno computacional Pure Data (PD) con el que utilizamos la biblioteca de descriptores de audio PDescriptors. Los resultados, las reflexiones y las cuestiones planteadas a lo largo de la elaboración, creación y ejecución de "Lana Tai" plantean una nueva contribución al desarrollo de la investigación en los procesos creativos y en la creación de obras nuevas y originales.Trata-se do relato de um processo criativo musical no qual utilizou-se estratégias composicionais vinculadas a análises de conteúdo espectral com descritores de áudio. Tal procedimento foi o suporte para a elaboração da obra “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”, para orquestra de cordas. A partir de um banco de dados sonoros, realizaram-se diversas experimentações com o objetivo de testar configurações orquestrais elaboradas com técnicas estendidas de execução instrumental. Tais experimentos foram realizados com suporte do ambiente computacional Pure Data (PD) com o qual utilizou-se a biblioteca de descritores de áudio PDescriptors. Os resultados, as reflexões e as questões levantadas durante toda a elaboração, criação e execução de “Lana Tai” suscitam um novo aporte no desenvolvimento tanto da pesquisa em processos criativos quanto na criação de novas obras inéditas.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-262317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463/29914Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSimurra, Ivan Eiji Manzolli, Jônatas 2022-04-07T22:45:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38463Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:45:43Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors "Lana Tai - el día en que nació una acuarela": cuaderno de bitácora de una composición a partir de descriptores de audio Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela : diário de bordo de uma composição a partir de descritores de áudio |
title |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
spellingShingle |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors Simurra, Ivan Eiji Music composition Computer-aided orchestration Extended techniques Audio descriptors Pure Data Composição Musical Orquestração Assistida por Computador Técnicas Estendidas Descritores de Áudio Pure Data Composición musical Orquestación asistida por ordenador Técnicas extendidas Descriptores de audio Pure Data |
title_short |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
title_full |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
title_fullStr |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
title_full_unstemmed |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
title_sort |
“Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”: composing via audio descriptors |
author |
Simurra, Ivan Eiji |
author_facet |
Simurra, Ivan Eiji Manzolli, Jônatas |
author_role |
author |
author2 |
Manzolli, Jônatas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simurra, Ivan Eiji Manzolli, Jônatas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Music composition Computer-aided orchestration Extended techniques Audio descriptors Pure Data Composição Musical Orquestração Assistida por Computador Técnicas Estendidas Descritores de Áudio Pure Data Composición musical Orquestación asistida por ordenador Técnicas extendidas Descriptores de audio Pure Data |
topic |
Music composition Computer-aided orchestration Extended techniques Audio descriptors Pure Data Composição Musical Orquestração Assistida por Computador Técnicas Estendidas Descritores de Áudio Pure Data Composición musical Orquestación asistida por ordenador Técnicas extendidas Descriptores de audio Pure Data |
description |
This article is a review of a music creative processes in which it was applied compositional strategies combined to sound spectral analysis based on audio descriptors. This procedure supported the creation of the work “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela” for string orchestra. For that, some instrumental mixtures and orchestration were made using a Sound DataBase. In this particular case, a virtual environment in Pure Data (PD) software, using the library for analysis fucntions PDescriptors, analyzed some potential orchestral settings. All the results, issues and compositional reflections were used to create “Lana Tai – no dia em que nasceu uma aquarela”. This approach rises up a new contribution in the development of research in both creative processes and the creation of new unpublished works. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38463/29914 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 32 (2015): General Topics; 1-26 Per Musi; Núm. 32 (2015): General Topics; 1-26 Per Musi; n. 32 (2015): General Topics; 1-26 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236271636480 |