Espaço e economia no sistema de Cantillon
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Nova Economia (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/446 |
Resumo: | The paper outlines the economic geography underlying the Essay on the nature of commerce in general, and discusses the extent to which it relates to the theoretical arguments within Cantillon’s system. The main conclusions are:a) Cantillon’s social structure scheme presents a first draft of urban networks, ranked according to the economic and non-economic decisions of the property owners;b) transportation costs are a central element of the Essay’s monetary theory and of its price making model;c) transportation costs affect the specie flow mechanism, which governs international trade. In spite of the Essay’s advanced approach to the market and money circulation processes, Cantillon’s locational analysis is in many aspects limited by an agricultural and naturalist vision of the economic system. |
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Espaço e economia no sistema de CantillonEspaço e economia no sistema de CantillonCantillonlocationspaceeconomic geography.Cantillonlocalizaçãoespaçogeografia econômica.The paper outlines the economic geography underlying the Essay on the nature of commerce in general, and discusses the extent to which it relates to the theoretical arguments within Cantillon’s system. The main conclusions are:a) Cantillon’s social structure scheme presents a first draft of urban networks, ranked according to the economic and non-economic decisions of the property owners;b) transportation costs are a central element of the Essay’s monetary theory and of its price making model;c) transportation costs affect the specie flow mechanism, which governs international trade. In spite of the Essay’s advanced approach to the market and money circulation processes, Cantillon’s locational analysis is in many aspects limited by an agricultural and naturalist vision of the economic system.O artigo se propõe a apresentar a geografia econômica do Ensaio sobre a natureza do comércio em geral e a discutir em que medida ela qualifica e/ou se entrelaça ao sistema teórico de Cantillon. As conclusões são de que:a) na própria apresentação de sua visão de estrutura social, Cantillon efetua uma primeira aproximação à noção de redes urbanas, hierarquizadas conforme decisões econômicas e não-econômicas dos proprietários;b) os custos de transporte são um elemento central da teoria da circulação monetária e do modelo de formação de preços;c) os custos de transporte qualificam o modelo de equilíbrio do balanço de pagamentos. Não obstante as concepções avançadas de processo de mercado e de circulação monetária no sistema de Cantillon, a análise locacional é muitas vezes limitada pela concepção agrícola e naturalista de economia.Departamento de Ciências Econômicas da UFMG2009-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/446Nova Economia; Vol. 15 No. 1 (2005)Nova Economia; v. 15 n. 1 (2005)1980-53810103-6351reponame:Nova Economia (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/446/443Coutinho, Maurício C.info:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T04:26:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/446Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomiaPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/oai||ne@face.ufmg.br1980-53810103-6351opendoar:2020-08-11T04:26:02Nova Economia (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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