O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Nova Economia (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499 |
Resumo: | The objective of this article is to argue for the insertion of the port of São Francisco do Sul into the regional dynamics of the state of Santa Catarina with emphasis on the answers given by the port to the specialization, diversification and integration of the state’s economy. Besides the introduction and final consideration, the text is divided into three parts. The first part examines the construction, the improvements and expansion plans. This topic looks at the frustrated attempts to build the newport, legal concessions, its creation as an organized port, investments made for Petrobras and the state government, and constant bottlenecks in port structure. After that, the port load movement from since the beginning of the 20th century will be presented, as a long term historical series. And finally, an economic history periodization of the port of São Francisco do Sul will be presented, beginning in 1908, when the first study for the construction of the new port was carried out. |
id |
UFMG-4_a215d1e08be3636b92d38d29793b1d5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/499 |
network_acronym_str |
UFMG-4 |
network_name_str |
Nova Economia (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinenseO porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinensePort of São Francisco do SulPorto de São Francisco do SulThe objective of this article is to argue for the insertion of the port of São Francisco do Sul into the regional dynamics of the state of Santa Catarina with emphasis on the answers given by the port to the specialization, diversification and integration of the state’s economy. Besides the introduction and final consideration, the text is divided into three parts. The first part examines the construction, the improvements and expansion plans. This topic looks at the frustrated attempts to build the newport, legal concessions, its creation as an organized port, investments made for Petrobras and the state government, and constant bottlenecks in port structure. After that, the port load movement from since the beginning of the 20th century will be presented, as a long term historical series. And finally, an economic history periodization of the port of São Francisco do Sul will be presented, beginning in 1908, when the first study for the construction of the new port was carried out.O objetivo deste artigo é discutir a inserção do porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense, com ênfase nas respostas dadas pelo porto à especialização, à diversificação e à integração da economia catarinense. Além da introdução e das considerações finais, o texto está dividido emtrês tópicos.Oprimeiro destaca a construção, osmelhoramentos e os planos de expansão. Neste tópico serão abordadas as tentativas frustradas de construir o novo porto, as concessões legais, a criação como porto organizado, os investimentos feitos pela Petrobras e pelo governo estadual e os constantes estrangulamentos da estrutura portuária. No segundo tópico, será discutido o movimento de cargas do porto desde o início do século XX apresentando séries históricas de longa duração. E por último será apresentada uma periodização para a história econômica do porto de São Francisco do Sul, iniciando em 1908, quando foi realizado o primeiro estudo para a construção do novo porto.Departamento de Ciências Econômicas da UFMG2009-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499Nova Economia; Vol. 18 No. 1 (2008)Nova Economia; v. 18 n. 1 (2008)1980-53810103-6351reponame:Nova Economia (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499/494Goularti Filho, Alcidesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T04:28:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/499Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomiaPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/oai||ne@face.ufmg.br1980-53810103-6351opendoar:2020-08-11T04:28:28Nova Economia (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
title |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
spellingShingle |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense Goularti Filho, Alcides Port of São Francisco do Sul Porto de São Francisco do Sul |
title_short |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
title_full |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
title_fullStr |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
title_full_unstemmed |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
title_sort |
O porto de São Francisco do Sul na dinâmica regional catarinense |
author |
Goularti Filho, Alcides |
author_facet |
Goularti Filho, Alcides |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goularti Filho, Alcides |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Port of São Francisco do Sul Porto de São Francisco do Sul |
topic |
Port of São Francisco do Sul Porto de São Francisco do Sul |
description |
The objective of this article is to argue for the insertion of the port of São Francisco do Sul into the regional dynamics of the state of Santa Catarina with emphasis on the answers given by the port to the specialization, diversification and integration of the state’s economy. Besides the introduction and final consideration, the text is divided into three parts. The first part examines the construction, the improvements and expansion plans. This topic looks at the frustrated attempts to build the newport, legal concessions, its creation as an organized port, investments made for Petrobras and the state government, and constant bottlenecks in port structure. After that, the port load movement from since the beginning of the 20th century will be presented, as a long term historical series. And finally, an economic history periodization of the port of São Francisco do Sul will be presented, beginning in 1908, when the first study for the construction of the new port was carried out. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499 |
url |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/499/494 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciências Econômicas da UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciências Econômicas da UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Nova Economia; Vol. 18 No. 1 (2008) Nova Economia; v. 18 n. 1 (2008) 1980-5381 0103-6351 reponame:Nova Economia (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Nova Economia (Online) |
collection |
Nova Economia (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Nova Economia (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ne@face.ufmg.br |
_version_ |
1799711057816584192 |