FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VECCHIO ALVES, DANIEL
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: PIEDADE, JOÃO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086
Resumo: Searching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications.
id UFMG-5_043ba4fac3e0b1be6a798b64df00af6c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38086
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTIONDE OBSERVADOR A GERENTE: EL PEDAGOGO EN CONSTRUCCIÓNDE VIGILANTE A GESTOR: O PEDAGOGO EM CONSTRUÇÃOpanópticogestão educacionalhabilitações pedagógicaspanopticeducational managementpedagogical qualificationspanópticogestión educacionallas cualificaciones pedagógicasSearching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications.Buscar los contornos de la figura del pedagogo exigió al presente artículo recuperarmarcos de su propio origen, percibirlos en su proceso histórico-educativo y situarlos en su campo deactuación. Luego, veremos, a lo largo del histórico educativo trazado en esta investigación, que lanecesidad de sectorización de la acción pedagógica siempre fue explícita en las escuelas, pues desde losprimeros sistemas educativos implantados en Brasil se pensó en las responsabilidades que van desde laorganización de los espacios de aprendizaje hasta tareas más administrativas. Es con base en el ejercicioefectivo de las tres funciones pedagógicas principales (coordinación, supervisión y orientación) quepensamos aquí ser posible construir el proceso histórico de esto profesional, así como organizar unagestión pedagógica organizada, equilibrada y eficiente en todos las tareas que desafían a los pedagogosen el cotidiano escolar. Por último, debemos reconocer la importancia de la sectorización de lasactividades pedagógicas en el sentido empleado por Rangel (2007), que busca una especializacióncolaborativa y no sectaria de esas diferentes cualificaciones pedagógicas.Buscar os contornos da figura do pedagogo exigiu ao presente artigo recuperar marcos desua própria origem, percebê-los em seu processo histórico-educacional e situá-los no seu campo deatuação. Para isso, ao longo do histórico educacional traçado nesta investigação, notaremos que anecessidade de setorização da ação pedagógica sempre foi explícita nas escolas, pois desde os primeirossistemas educacionais implantados no Brasil se pensou nas responsabilidades que vão da organizaçãodos espaços de aprendizagem até tarefas mais administrativas. É com base no exercício efetivo das trêshabilitações pedagógicas principais (coordenação, supervisão e orientação) que pensamos aqui serpossível construir o processo histórico desse cargo escolar, bem como almejar uma gestão pedagógicamais organizada, equilibrada e eficiente em todas as frentes e tarefas que desafiam os pedagogoscotidianamente. Por fim, devemos reconhecer a importância da setorização das atividades pedagógicasno sentido empregado por Rangel (2007), que visa uma especialização colaborativa e não sectária dasdiferentes habilitações pedagógicas consideradas acima.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086/29699https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVECCHIO ALVES, DANIEL PIEDADE, JOÃO2022-01-28T00:46:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38086Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T00:46:15Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
DE OBSERVADOR A GERENTE: EL PEDAGOGO EN CONSTRUCCIÓN
DE VIGILANTE A GESTOR: O PEDAGOGO EM CONSTRUÇÃO
title FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
spellingShingle FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
VECCHIO ALVES, DANIEL
panóptico
gestão educacional
habilitações pedagógicas
panoptic
educational management
pedagogical qualifications
panóptico
gestión educacional
las cualificaciones pedagógicas
title_short FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
title_full FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
title_fullStr FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
title_full_unstemmed FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
title_sort FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
author VECCHIO ALVES, DANIEL
author_facet VECCHIO ALVES, DANIEL
PIEDADE, JOÃO
author_role author
author2 PIEDADE, JOÃO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv VECCHIO ALVES, DANIEL
PIEDADE, JOÃO
dc.subject.por.fl_str_mv panóptico
gestão educacional
habilitações pedagógicas
panoptic
educational management
pedagogical qualifications
panóptico
gestión educacional
las cualificaciones pedagógicas
topic panóptico
gestão educacional
habilitações pedagógicas
panoptic
educational management
pedagogical qualifications
panóptico
gestión educacional
las cualificaciones pedagógicas
description Searching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086/29699
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124196687872