FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086 |
Resumo: | Searching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications. |
id |
UFMG-5_043ba4fac3e0b1be6a798b64df00af6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38086 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTIONDE OBSERVADOR A GERENTE: EL PEDAGOGO EN CONSTRUCCIÓNDE VIGILANTE A GESTOR: O PEDAGOGO EM CONSTRUÇÃOpanópticogestão educacionalhabilitações pedagógicaspanopticeducational managementpedagogical qualificationspanópticogestión educacionallas cualificaciones pedagógicasSearching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications.Buscar los contornos de la figura del pedagogo exigió al presente artículo recuperarmarcos de su propio origen, percibirlos en su proceso histórico-educativo y situarlos en su campo deactuación. Luego, veremos, a lo largo del histórico educativo trazado en esta investigación, que lanecesidad de sectorización de la acción pedagógica siempre fue explícita en las escuelas, pues desde losprimeros sistemas educativos implantados en Brasil se pensó en las responsabilidades que van desde laorganización de los espacios de aprendizaje hasta tareas más administrativas. Es con base en el ejercicioefectivo de las tres funciones pedagógicas principales (coordinación, supervisión y orientación) quepensamos aquí ser posible construir el proceso histórico de esto profesional, así como organizar unagestión pedagógica organizada, equilibrada y eficiente en todos las tareas que desafían a los pedagogosen el cotidiano escolar. Por último, debemos reconocer la importancia de la sectorización de lasactividades pedagógicas en el sentido empleado por Rangel (2007), que busca una especializacióncolaborativa y no sectaria de esas diferentes cualificaciones pedagógicas.Buscar os contornos da figura do pedagogo exigiu ao presente artigo recuperar marcos desua própria origem, percebê-los em seu processo histórico-educacional e situá-los no seu campo deatuação. Para isso, ao longo do histórico educacional traçado nesta investigação, notaremos que anecessidade de setorização da ação pedagógica sempre foi explícita nas escolas, pois desde os primeirossistemas educacionais implantados no Brasil se pensou nas responsabilidades que vão da organizaçãodos espaços de aprendizagem até tarefas mais administrativas. É com base no exercício efetivo das trêshabilitações pedagógicas principais (coordenação, supervisão e orientação) que pensamos aqui serpossível construir o processo histórico desse cargo escolar, bem como almejar uma gestão pedagógicamais organizada, equilibrada e eficiente em todas as frentes e tarefas que desafiam os pedagogoscotidianamente. Por fim, devemos reconhecer a importância da setorização das atividades pedagógicasno sentido empregado por Rangel (2007), que visa uma especialização colaborativa e não sectária dasdiferentes habilitações pedagógicas consideradas acima.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086/29699https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVECCHIO ALVES, DANIEL PIEDADE, JOÃO2022-01-28T00:46:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38086Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T00:46:15Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION DE OBSERVADOR A GERENTE: EL PEDAGOGO EN CONSTRUCCIÓN DE VIGILANTE A GESTOR: O PEDAGOGO EM CONSTRUÇÃO |
title |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
spellingShingle |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION VECCHIO ALVES, DANIEL panóptico gestão educacional habilitações pedagógicas panoptic educational management pedagogical qualifications panóptico gestión educacional las cualificaciones pedagógicas |
title_short |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
title_full |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
title_fullStr |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
title_full_unstemmed |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
title_sort |
FROM WATCHER TO MANAGER: THE PEDAGOGUE UNDER CONSTRUCTION |
author |
VECCHIO ALVES, DANIEL |
author_facet |
VECCHIO ALVES, DANIEL PIEDADE, JOÃO |
author_role |
author |
author2 |
PIEDADE, JOÃO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VECCHIO ALVES, DANIEL PIEDADE, JOÃO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
panóptico gestão educacional habilitações pedagógicas panoptic educational management pedagogical qualifications panóptico gestión educacional las cualificaciones pedagógicas |
topic |
panóptico gestão educacional habilitações pedagógicas panoptic educational management pedagogical qualifications panóptico gestión educacional las cualificaciones pedagógicas |
description |
Searching the figure of the pedagogue required the present article to recover landmarksfrom his own origin, to perceive them in their historical-educational process and to situate them in theirfield of activity. For this, we will see, throughout the educational history traced in this research, that theneed for sectorization of pedagogical action has always been explicit in schools, since the firsteducational systems implanted in Brazil it was thought about the responsibilities that go from theorganization of learning spaces to more administrative tasks. It is based on the effective exercise of thethree main pedagogical qualifications (coordination, supervision and guidance) that we think it ispossible to build the historical process of the position, as well as, a more organized, balanced andefficient pedagogical management on all fronts and tasks that challenge the pedagogues in the dailyschool life. Finally, we must recognize the importance of the sectorization of pedagogical activities inthe sense used by Rangel (2007), who aims at a collaborative and non-sectarian specialization of thesedifferent pedagogical qualifications. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38086/29699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124196687872 |