THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: COSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPE
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MIRANDA FILGUEIRAS , JULIANA, SILVA VIEIRA , JULIANA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028
Resumo: This article analyzes the creation of the first public gymnasium in Alfenas and examinessome practices and History teaching of the school. Through documents found in the institutionarchives and an interview with a teacher, it was possible to identify specificities of school practicesconfigured in the daily life of the school, situating it in a national context of intense Educational transformations between 1960 and 1990. The study revealed that History classes crossed paths withGeography, EMC, and OSPB. The teacher’s experiences evidenced a movement of accommodationand appropriation of the prescriptions, which showed a characteristic of their own professional actions.The rituals constituted by the school collaborated to solidify ways of acting and thinking, and also tointroduce behaviors and habits. However, resistance and confrontation of parents, teachers andespecially students, indicated attempts to change rites and confront school rules.
id UFMG-5_0656b0e31e50307f018603e481163b39
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38028
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHINGEL GIMNASIO “INCONFIDÊNCIA” DE ALFENAS: VESTIGIOS DE LA CULTURA ESCOLAR Y DE LA ENSEÑANZA DE HISTORIAO GINÁSIO “INCONFIDÊNCIA” DE ALFENAS: VESTÍGIOS DA CULTURA ESCOLAR E DO ENSINO DE HISTÓRIAAlfenasGinásio InconfidênciaCultura EscolarEnsino de HistóriaAlfenasInconfidência GymnasiumSchool CultureHistory TeachingAlfenasGimnasio InconfidênciaCultura EscolarEnseñanza de HistoriaThis article analyzes the creation of the first public gymnasium in Alfenas and examinessome practices and History teaching of the school. Through documents found in the institutionarchives and an interview with a teacher, it was possible to identify specificities of school practicesconfigured in the daily life of the school, situating it in a national context of intense Educational transformations between 1960 and 1990. The study revealed that History classes crossed paths withGeography, EMC, and OSPB. The teacher’s experiences evidenced a movement of accommodationand appropriation of the prescriptions, which showed a characteristic of their own professional actions.The rituals constituted by the school collaborated to solidify ways of acting and thinking, and also tointroduce behaviors and habits. However, resistance and confrontation of parents, teachers andespecially students, indicated attempts to change rites and confront school rules.El artículo presenta un análisis de la creación del primer gimnasio público de la ciudad deAlfenas y examina algunas prácticas escolares y de la enseñanza de historia en la escuela. A través dedocumentos encontrados en el “archivo muerto” de la institución y de entrevista con una de susprofesoras, fue posible identificar especificidades de las prácticas escolares que se configuraron en elcotidiano de la escuela, situándola a un contexto nacional de intensas transformaciones educacionalesque pasaron entre los años 1960 y 1990. El estudio indicó que las clases de historia se cruzaban conGeografía, Educación Moral y Cívica y Organización Social y Política de Brasil. Las experiencias de laprofesora entrevistada evidenciaron un movimiento de acomodación y apropiación de lasprescripciones, lo que dejaba una característica propia en su hacer profesional. Los rituales constituidospor la escuela ayudaron a sedimentar modos de actuar y de pensar, introyectar comportamientos yhábitos. Sin embargo, las resistencias y enfrentamientos de los padres, de los profesores y, sobre todo,de los estudiantes, indicaron intentos de cambiar los ritos y confrontar las reglas escolares.O artigo apresenta uma análise da criação do primeiro ginásio público da cidade de Alfenase examina algumas práticas escolares e do ensino de História na escola. Por meio de documentosencontrados no arquivo morto da instituição e de entrevista com uma de suas professoras, foi possívelidentificar especificidades das práticas escolares que se configuraram no cotidiano da escola, situando-anum contexto nacional de intensas transformações educacionais que se deram entre os anos 1960 e1990. O estudo revelou que as aulas de História se intercruzavam com as de Geografia, EducaçãoMoral e Cívica e Organização Social e Política do Brasil. As experiências da professora entrevistadaevidenciaram um movimento de acomodação e apropriação das prescrições, o que imprimia umacaracterística própria em seu fazer profissional. Os rituais constituídos pela escola colaboraram parasedimentar modos de agir e de pensar, introjetar comportamentos e hábitos. Contudo, as resistências eenfrentamentos dos pais, dos professores e, sobretudo, dos estudantes, indicaram tentativas de mudaros ritos e confrontar as regras escolares.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028/29615https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028/29616https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCOSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPEMIRANDA FILGUEIRAS , JULIANA SILVA VIEIRA , JULIANA 2022-01-27T01:12:52Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38028Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T01:12:52Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
EL GIMNASIO “INCONFIDÊNCIA” DE ALFENAS: VESTIGIOS DE LA CULTURA ESCOLAR Y DE LA ENSEÑANZA DE HISTORIA
O GINÁSIO “INCONFIDÊNCIA” DE ALFENAS: VESTÍGIOS DA CULTURA ESCOLAR E DO ENSINO DE HISTÓRIA
title THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
spellingShingle THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
COSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPE
Alfenas
Ginásio Inconfidência
Cultura Escolar
Ensino de História
Alfenas
Inconfidência Gymnasium
School Culture
History Teaching
Alfenas
Gimnasio Inconfidência
Cultura Escolar
Enseñanza de Historia
title_short THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
title_full THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
title_fullStr THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
title_full_unstemmed THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
title_sort THE “INCONFIDÊNCIA” GYMNASIUM IN ALFENAS: REMNANTS OF THE SCHOOL CULTURE AND HISTORY TEACHING
author COSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPE
author_facet COSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPE
MIRANDA FILGUEIRAS , JULIANA
SILVA VIEIRA , JULIANA
author_role author
author2 MIRANDA FILGUEIRAS , JULIANA
SILVA VIEIRA , JULIANA
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv COSTA E SILVA, GUSTAVO FELIPE
MIRANDA FILGUEIRAS , JULIANA
SILVA VIEIRA , JULIANA
dc.subject.por.fl_str_mv Alfenas
Ginásio Inconfidência
Cultura Escolar
Ensino de História
Alfenas
Inconfidência Gymnasium
School Culture
History Teaching
Alfenas
Gimnasio Inconfidência
Cultura Escolar
Enseñanza de Historia
topic Alfenas
Ginásio Inconfidência
Cultura Escolar
Ensino de História
Alfenas
Inconfidência Gymnasium
School Culture
History Teaching
Alfenas
Gimnasio Inconfidência
Cultura Escolar
Enseñanza de Historia
description This article analyzes the creation of the first public gymnasium in Alfenas and examinessome practices and History teaching of the school. Through documents found in the institutionarchives and an interview with a teacher, it was possible to identify specificities of school practicesconfigured in the daily life of the school, situating it in a national context of intense Educational transformations between 1960 and 1990. The study revealed that History classes crossed paths withGeography, EMC, and OSPB. The teacher’s experiences evidenced a movement of accommodationand appropriation of the prescriptions, which showed a characteristic of their own professional actions.The rituals constituted by the school collaborated to solidify ways of acting and thinking, and also tointroduce behaviors and habits. However, resistance and confrontation of parents, teachers andespecially students, indicated attempts to change rites and confront school rules.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028/29615
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38028/29616
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123800326144