LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Streck, Danilo Romeu
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731
Resumo: In this article the labyrinth is used as a metaphor to characterize the Latin American educational reality in its current complexity and its historical conditionings. The objective is to understand the intricacies of these labyrinths and to contribute in the search for possibilities to construct alternatives that point out ways. In the first part of the text, there is reference to works from literature, the social sciences and education that reveal the various facets and dimensions of the labyrinth. In the second part, there are identified tasks to help dealing with the challenges of the labyrinth: popular education as a place of resistance and the creation of untested feasibilities; the discovery of forgotten and silenced protagonisms; education for a critical and solidary cosmopolitanism. The conclusion points to three ingredients of a utopian vision for education: the imagination that affirms the possibility of rising above the possible and seeing the mazes not as a fatality; the condition of creating projects through which one can act on reality immediate and mediate; and acting with a certain degree of certainty.
id UFMG-5_085382ba9eb3a557b123a5943e3dd186
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26731
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIALA EDUCACION LATINOAMERICANA Y SUS LABERINTOS: SOBRE RESISTENCIAS, INSURGENCIAS Y UTOPIAS: SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIAA EDUCAÇÃO LATINO-AMERICANA E SEUS LABIRINTOS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIALabirinto, educação latino-americana, resistência, insurgência, utopiaLabyrinth, Latin-American pedagogy, resistance, insurgency, utopiaLaberinto, educación latinoamericana, resistencia, insurgencia, utopiaIn this article the labyrinth is used as a metaphor to characterize the Latin American educational reality in its current complexity and its historical conditionings. The objective is to understand the intricacies of these labyrinths and to contribute in the search for possibilities to construct alternatives that point out ways. In the first part of the text, there is reference to works from literature, the social sciences and education that reveal the various facets and dimensions of the labyrinth. In the second part, there are identified tasks to help dealing with the challenges of the labyrinth: popular education as a place of resistance and the creation of untested feasibilities; the discovery of forgotten and silenced protagonisms; education for a critical and solidary cosmopolitanism. The conclusion points to three ingredients of a utopian vision for education: the imagination that affirms the possibility of rising above the possible and seeing the mazes not as a fatality; the condition of creating projects through which one can act on reality immediate and mediate; and acting with a certain degree of certainty.En este artículo, el laberinto se utiliza como una metáfora para caracterizar la realidad educativa latinoamericana en su complejidad actual y sus condicionantes históricos. El objetivo es comprender las complejidades de estos laberintos y contribuir en la búsqueda de posibilidades para la construcción de alternativas que señalen salidas. En la primera parte del texto hay referencia a obras de la literatura, las ciencias sociales y la educación que revelan las diversas facetas y dimensiones del laberinto. En la segunda parte, se identifican algunas tareas para ayudar a enfrentar los desafíos del laberinto: la educación popular como un lugar de resistencia y la creación de inéditos viables; el descubrimiento de protagonismos olvidados y silenciados; educación para un cosmopolitismo crítico y solidario. La conclusión apunta a tres ingredientes de una visión utópica para la educación: la imaginación que afirma la posibilidad de elevarse por encima de lo posible y ver los laberintos no como una fatalidad; la condición de crear proyectos a través de los cuales uno puede enfocarse en la realidad inmediata y mediata; y actuación con cierto grado de certeza.  No presente artigo o labirinto é usado como metáfora para caracterizar a realidade educacional latino-americana em sua complexidade atual e seus condicionantes históricos. O objetivo é compreender os meandros destes labirintos e contribuir na busca de possibilidades para a construção de alternativas que apontem saídas. Na primeira parte do texto há referência a obras da literatura, das ciências sociais e da educação que revelam as várias facetas e dimensões do labirinto. Na segunda parte são identificadas tarefas para ajudar a lidar com os desafios do labirinto: a educação popular como lugar de resistência e de criação de inéditos viáveis; o descobrimento de protagonismos esquecidos e silenciados; a educação para um cosmopolitanismo crítico e solidário. Na conclusão se apontam três ingredientes de uma visão utópica para a educação: a imaginação que afirma a possibilidade de elevar-se acima do possível e ver os labirintos não como uma fatalidade; a condição de criar projetos através dos quais se pode incidir sobre a realidade imediata e mediata; e o agir com um certo grau de certeza.Educação em Revista 2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Pareshttp://lattes.cnpq.br/2250864123409266application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731/37661https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731/37662Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStreck, Danilo Romeu2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26731Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
LA EDUCACION LATINOAMERICANA Y SUS LABERINTOS: SOBRE RESISTENCIAS, INSURGENCIAS Y UTOPIAS: SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
A EDUCAÇÃO LATINO-AMERICANA E SEUS LABIRINTOS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
title LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
spellingShingle LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
Streck, Danilo Romeu
Labirinto, educação latino-americana, resistência, insurgência, utopia
Labyrinth, Latin-American pedagogy, resistance, insurgency, utopia
Laberinto, educación latinoamericana, resistencia, insurgencia, utopia
title_short LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
title_full LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
title_fullStr LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
title_full_unstemmed LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
title_sort LATIN AMERICAN EDUCATION AND ITS LABYRINTHS: ABOUT RESISTANCES, INSURGENCIES AND UTOPIAS : SOBRE RESISTÊNCIAS, INSURGÊNCIAS E UTOPIA
author Streck, Danilo Romeu
author_facet Streck, Danilo Romeu
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Streck, Danilo Romeu
dc.subject.por.fl_str_mv Labirinto, educação latino-americana, resistência, insurgência, utopia
Labyrinth, Latin-American pedagogy, resistance, insurgency, utopia
Laberinto, educación latinoamericana, resistencia, insurgencia, utopia
topic Labirinto, educação latino-americana, resistência, insurgência, utopia
Labyrinth, Latin-American pedagogy, resistance, insurgency, utopia
Laberinto, educación latinoamericana, resistencia, insurgencia, utopia
description In this article the labyrinth is used as a metaphor to characterize the Latin American educational reality in its current complexity and its historical conditionings. The objective is to understand the intricacies of these labyrinths and to contribute in the search for possibilities to construct alternatives that point out ways. In the first part of the text, there is reference to works from literature, the social sciences and education that reveal the various facets and dimensions of the labyrinth. In the second part, there are identified tasks to help dealing with the challenges of the labyrinth: popular education as a place of resistance and the creation of untested feasibilities; the discovery of forgotten and silenced protagonisms; education for a critical and solidary cosmopolitanism. The conclusion points to three ingredients of a utopian vision for education: the imagination that affirms the possibility of rising above the possible and seeing the mazes not as a fatality; the condition of creating projects through which one can act on reality immediate and mediate; and acting with a certain degree of certainty.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
http://lattes.cnpq.br/2250864123409266
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731/37661
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26731/37662
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711122694078464