DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalbosco, Claudio Almir
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852
Resumo: This paper deals with the formative idea of the eros at Plato's Symposium, based on Michel Foucault's second volume of his History of Sexuality - The Uses of Pleasure. First of all, the essay reconstructed the architecture of Foucault's research about the aphrodisia, divided it into dietetic, economic and erotic, and locating the dialectic of love within the erotic. Then, it focuses on the formative character of the platonic Symposium, highlighting, particularly, the reciprocity between erasta (the lover) and eromenon (the beloved), and assuming that the ontological shift of the dialectic of love point, directly, to an ethical-formative dimension of eros, and this according to the dialogue's argument, because the eros related to individual and particular beauty (in other words, with contingent and empirical) is only surpassed by the universal perspective of love by allowing one (the erasta) to assume the position of the other (the eromenos) and vice versa.
id UFMG-5_0ea73ce111dd7dfc8e031fadbe365a77
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20852
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABEReros formativoaphrodisiadialéticaerastaerômenoformative erosaphrodisiadialeticerastaeromenoseros formativoaphrodisiadialécticaerastaerômenoThis paper deals with the formative idea of the eros at Plato's Symposium, based on Michel Foucault's second volume of his History of Sexuality - The Uses of Pleasure. First of all, the essay reconstructed the architecture of Foucault's research about the aphrodisia, divided it into dietetic, economic and erotic, and locating the dialectic of love within the erotic. Then, it focuses on the formative character of the platonic Symposium, highlighting, particularly, the reciprocity between erasta (the lover) and eromenon (the beloved), and assuming that the ontological shift of the dialectic of love point, directly, to an ethical-formative dimension of eros, and this according to the dialogue's argument, because the eros related to individual and particular beauty (in other words, with contingent and empirical) is only surpassed by the universal perspective of love by allowing one (the erasta) to assume the position of the other (the eromenos) and vice versa.El ensayo aborda la idea del eros formativo presente en el diálogo O Banquete, de Platón, basado en la interpretación realizada por Michel Foucault en el segundo volumen de su Historia de la sexualidad: el uso de los placeres. Primero, busca reconstruir la arquitectura de la investigación hecha por Foucault acerca de los afrodisía, que se desarrolla en dietética, económica y erótica, ubicando la dialéctica del amor dentro de la erótica. En la secuencia, se discute el aspecto formativo del banquete platónico, destacando, especialmente, la reciprocidad entre erasta (el amante) y erômeno (el amado), y suponiendo que el cambio ontológico de la dialéctica del amor apunta directamente a la dimensión ético-formativa de eros, según el argumento del diálogo, porque el eros relacionado con la belleza individual y particular (es decir, contingente y empírico) solo puede ser superado por la perspectiva universal del amor cuando uno (erasta) puede asumir el la posición del otro (el eromenon) y viceversa.O ensaio trata da ideia de eros formativo presente no diálogo O Banquete, de Platão, a partir da interpretação feita por Michel Foucault no segundo volume de sua História da Sexualidade - O uso dos prazeres. Primeiro, busca-se reconstruir a arquitetônica da investigação foucaultiana acerca dos aphrodisia, que se desdobra em dietética, econômica e erótica, localizando a dialética do amor no interior da erótica. Na sequência, discute-se o aspecto formativo do Banquete platônico, destacando, especialmente, a reciprocidade entre erasta (o amante) e erômeno (o amado), e assumindo que a guinada ontológica da dialética do amor aponta diretamente para a dimensão ético-formativa do eros, de acordo com o argumento do diálogo, pois o eros relacionado à beleza individual e particular (ou seja, com contingente e empírico) só pode ser superado pela perspectiva universal do amor quando for permitido a um (o erasta), assumir a posição do outro (o erômeno) e vice-versa.Educação em Revista 2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852/28037https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852/28038Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalbosco, Claudio AlmirPagotto-Euzebio, Marcos Sidnei 2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20852Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
title DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
spellingShingle DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
Dalbosco, Claudio Almir
eros formativo
aphrodisia
dialética
erasta
erômeno
formative eros
aphrodisia
dialetic
erasta
eromenos
eros formativo
aphrodisia
dialéctica
erasta
erômeno
title_short DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
title_full DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
title_fullStr DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
title_full_unstemmed DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
title_sort DA ARTE DA CORTE À DIALÉTICA DO AMOR: A RECIPROCIDADE FORMATIVA ENTRE AMANTES DO SABER
author Dalbosco, Claudio Almir
author_facet Dalbosco, Claudio Almir
Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei
author_role author
author2 Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalbosco, Claudio Almir
Pagotto-Euzebio, Marcos Sidnei
dc.subject.por.fl_str_mv eros formativo
aphrodisia
dialética
erasta
erômeno
formative eros
aphrodisia
dialetic
erasta
eromenos
eros formativo
aphrodisia
dialéctica
erasta
erômeno
topic eros formativo
aphrodisia
dialética
erasta
erômeno
formative eros
aphrodisia
dialetic
erasta
eromenos
eros formativo
aphrodisia
dialéctica
erasta
erômeno
description This paper deals with the formative idea of the eros at Plato's Symposium, based on Michel Foucault's second volume of his History of Sexuality - The Uses of Pleasure. First of all, the essay reconstructed the architecture of Foucault's research about the aphrodisia, divided it into dietetic, economic and erotic, and locating the dialectic of love within the erotic. Then, it focuses on the formative character of the platonic Symposium, highlighting, particularly, the reciprocity between erasta (the lover) and eromenon (the beloved), and assuming that the ontological shift of the dialectic of love point, directly, to an ethical-formative dimension of eros, and this according to the dialogue's argument, because the eros related to individual and particular beauty (in other words, with contingent and empirical) is only surpassed by the universal perspective of love by allowing one (the erasta) to assume the position of the other (the eromenos) and vice versa.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852/28037
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20852/28038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711120309616640