THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836
Resumo: : Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept.
id UFMG-5_2c2cb36f2db5da7b37181432eb3a2a70
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37836
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONSEL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONESO CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕESConceito de EcossistemaLivro DidáticoEnsino de EcologiaAnálise de ConteúdoEcosystem ConceptTextbookEcology TeachingContent AnalysisConcepto de EcossistemaLibros de TextoEnseñanza de EcologíaAnálisis de Contenido: Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept.Las investigaciones sugieren que el libro de texto tiene un papel importante en los entornosacadémicos, especialmente después de la creación del Programa Nacional de Libros de Texto (PNLT).Los objetivos de este estudio fueron identificar y analizar cómo se aborda el concepto de ecosistema enlas colecciones de libros de texto de Biología seleccionados del PNLT/2015. Investigar cómo se presentael concepto de ecosistema en los libros de texto es importante para el proceso de enseñanza-aprendizajeen Ecología, porque esto concepto fomenta gran parte de las discusiones de política ambiental y lasinvestigaciones en biología. Además, el libro de texto puede usarse como una guía para estructurar clasesy está sujeto a conflictos de intereses. En este estudio, se analizaron tres colecciones didácticas utilizandoel Análisis de Contenido de Bardin (2011), con la interpretación de cómo los contenidos presentes en lascolecciones de libros de texto se acercan y dirigen la significación del concepto de ecosistema. Losresultados demuestran un patrón en el enfoque a través de todas las colecciones que simplifica, nohistoriza y tampoco critica el concepto de ecosistema.Pesquisas apontam que o livro didático possui papel singular nos ambientes escolares,principalmente após a criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Os objetivos desteestudo são identificar e analisar como o conceito de ecossistema é abordado em algumas coleçõesdidáticas de Biologia selecionadas pelo PNLD/2015. Investigar como o conceito de ecossistema éabordado em livros didáticos é importante para o ensino-aprendizagem em Ecologia, porque esseconceito fomenta grande parte das discussões em políticas ambientais e pesquisas em Biologia. Alémdisso, o livro didático pode ter importante papel na estruturação das aulas e está sujeito a conflitos deinteresse. Neste estudo, foram analisadas três coleções didáticas por meio da Análise de Conteúdo, deBardin (2011), com interpretação de como os conteúdos presentes nas coleções abordam e direcionam asignificação do conceito de ecossistema. Os resultados demonstram um padrão na abordagem desseconceito, em todas as coleções, que simplifica, não historiza e, muito menos, critica o conceito deecossistema.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836/29504https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO2022-01-10T13:41:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37836Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T13:41:47Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
EL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONES
O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES
title THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
spellingShingle THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO
Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Concepto de Ecossistema
Libros de Texto
Enseñanza de Ecología
Análisis de Contenido
title_short THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
title_full THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
title_fullStr THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
title_full_unstemmed THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
title_sort THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
author ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO
author_facet ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO
DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO
author_role author
author2 DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO
DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO
dc.subject.por.fl_str_mv Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Concepto de Ecossistema
Libros de Texto
Enseñanza de Ecología
Análisis de Contenido
topic Conceito de Ecossistema
Livro Didático
Ensino de Ecologia
Análise de Conteúdo
Ecosystem Concept
Textbook
Ecology Teaching
Content Analysis
Concepto de Ecossistema
Libros de Texto
Enseñanza de Ecología
Análisis de Contenido
description : Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836/29504
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123765723136