THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836 |
Resumo: | : Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept. |
id |
UFMG-5_2c2cb36f2db5da7b37181432eb3a2a70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37836 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONSEL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONESO CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕESConceito de EcossistemaLivro DidáticoEnsino de EcologiaAnálise de ConteúdoEcosystem ConceptTextbookEcology TeachingContent AnalysisConcepto de EcossistemaLibros de TextoEnseñanza de EcologíaAnálisis de Contenido: Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept.Las investigaciones sugieren que el libro de texto tiene un papel importante en los entornosacadémicos, especialmente después de la creación del Programa Nacional de Libros de Texto (PNLT).Los objetivos de este estudio fueron identificar y analizar cómo se aborda el concepto de ecosistema enlas colecciones de libros de texto de Biología seleccionados del PNLT/2015. Investigar cómo se presentael concepto de ecosistema en los libros de texto es importante para el proceso de enseñanza-aprendizajeen Ecología, porque esto concepto fomenta gran parte de las discusiones de política ambiental y lasinvestigaciones en biología. Además, el libro de texto puede usarse como una guía para estructurar clasesy está sujeto a conflictos de intereses. En este estudio, se analizaron tres colecciones didácticas utilizandoel Análisis de Contenido de Bardin (2011), con la interpretación de cómo los contenidos presentes en lascolecciones de libros de texto se acercan y dirigen la significación del concepto de ecosistema. Losresultados demuestran un patrón en el enfoque a través de todas las colecciones que simplifica, nohistoriza y tampoco critica el concepto de ecosistema.Pesquisas apontam que o livro didático possui papel singular nos ambientes escolares,principalmente após a criação do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Os objetivos desteestudo são identificar e analisar como o conceito de ecossistema é abordado em algumas coleçõesdidáticas de Biologia selecionadas pelo PNLD/2015. Investigar como o conceito de ecossistema éabordado em livros didáticos é importante para o ensino-aprendizagem em Ecologia, porque esseconceito fomenta grande parte das discussões em políticas ambientais e pesquisas em Biologia. Alémdisso, o livro didático pode ter importante papel na estruturação das aulas e está sujeito a conflitos deinteresse. Neste estudo, foram analisadas três coleções didáticas por meio da Análise de Conteúdo, deBardin (2011), com interpretação de como os conteúdos presentes nas coleções abordam e direcionam asignificação do conceito de ecossistema. Os resultados demonstram um padrão na abordagem desseconceito, em todas as coleções, que simplifica, não historiza e, muito menos, critica o conceito deecossistema.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836/29504https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO2022-01-10T13:41:47Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37836Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T13:41:47Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS EL CONCEPTO DE ECOSISTEMA EN LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA: ENFOQUE E POSIBLES IMPLICACIONES O CONCEITO DE ECOSSISTEMA EM LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA DO ENSINO MÉDIO: ABORDAGEM E POSSÍVEIS IMPLICAÇÕES |
title |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
spellingShingle |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO Conceito de Ecossistema Livro Didático Ensino de Ecologia Análise de Conteúdo Ecosystem Concept Textbook Ecology Teaching Content Analysis Concepto de Ecossistema Libros de Texto Enseñanza de Ecología Análisis de Contenido |
title_short |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
title_full |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
title_fullStr |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
title_full_unstemmed |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
title_sort |
THE ECOSYSTEM CONCEPT IN HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS: APPROACH AND POSSIBLE IMPLICATIONS |
author |
ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO |
author_facet |
ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO |
author_role |
author |
author2 |
DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ZAMPIERI BEZZON, RODOLFO DA SILVA DINIZ, RENATO EUGÊNIO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceito de Ecossistema Livro Didático Ensino de Ecologia Análise de Conteúdo Ecosystem Concept Textbook Ecology Teaching Content Analysis Concepto de Ecossistema Libros de Texto Enseñanza de Ecología Análisis de Contenido |
topic |
Conceito de Ecossistema Livro Didático Ensino de Ecologia Análise de Conteúdo Ecosystem Concept Textbook Ecology Teaching Content Analysis Concepto de Ecossistema Libros de Texto Enseñanza de Ecología Análisis de Contenido |
description |
: Researches suggest that the textbook has a major role at scholar environments, especiallyafter the creation of the Textbook National Program (TNP). The objectives of this study were to identifyand analyze how the ecosystem concept is approached in the collections of Biology textbooks selectedfrom the TNP/2015. Investigating how the ecosystem concept is presented in textbooks is important forthe teaching-learning process in Ecology, because this concept foments great part of the environmentalpolitics discussions and the researches in Biology. Besides, the textbook can be used as a guide to structureclasses and it is subject to conflicts of interest. In this study, three didactic collections were analyzed usingBardin’s (2011) Content Analysis, with interpretation of how the contents present in the collections oftextbooks approach and direct the signification of the ecosystem concept. The results demonstrate apattern on the approach through all collections that simplifies, do not historicize and neither criticize theecosystem concept. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37836/29504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123765723136 |