LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves da Silva, Adriane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784
Resumo: The aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge.
id UFMG-5_2e1b235fa31274ec15ce0795f3e99a5e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26784
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATUREALFABETIZACIÓN Y FORMACIÓN DOCENTE: UN ANÁLISIS DE LA LITERATURALETRAMENTO E FORMAÇÃO DOCENTE: UMA ANÁLISE DA LITERATURAFormação DocenteEnsino SuperiorLetramentosProfessors’ PracticesHigher EducationLiteraciesFormación DocenteEnseñanza SuperiorAlfabetizaciónThe aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge.Este estudio tiene como objetivo revisar la investigación brasileña sobre las prácticas de Alfabetización en la formación del docente universitario. Se analizaron en total 20 artículos, de 2013 a 2019, de la base Scielo y del Portal de Periódicos CAPES. Los enunciados fueron interpretados mediante el análisis dialógico del discurso. Se verificaron pocos estudios que tratan directamente la relación entre las prácticas de alfabetización y la formación del docente universitario. Se destaca el predominio de orientaciones técnicas procedimentales, encaminadas a la mejora de las prácticas de lectura y escritura en cursos de licenciatura, principalmente aquellos cuyo lenguaje es objeto de estudio. La relevancia de la alfabetización en la formación de profesores universitarios en Brasil se discute con base en investigaciones internacionales previas.Se señala la necesidad de avances en este campo de discusión, por medio de una visión interdisciplinaria y orientada por una concepción discursiva del lenguaje que perciba su centralidad en las prácticas formativas del profesor universitario de las diferentes áreas de actuación.  Este estudo objetiva revisar as pesquisas brasileiras sobre as práticas de letramento na formação do docente universitário. As buscas foram realizadas na base SciELO e no Portal de Periódicos CAPES, no período de 2013 a 2019, sendo analisados, na íntegra, 20 artigos. Os enunciados foram interpretados à luz da análise dialógica do discurso. Verificaram-se poucos estudos que tratam diretamente da relação entre as práticas de letramentos e a formação do docente do ensino superior. Destaca-se, ainda, o predomínio de orientações técnico procedimentais, visando à melhoria das práticas de leitura e escrita em cursos de licenciatura, principalmente àqueles cuja linguagem é objeto de estudo. A relevância do letramento na formação do docente universitário no Brasil é discutida com base em pesquisas internacionais anteriores. Aponta-se a necessidade de avanços neste campo de discussão, por meio de um olhar interdisciplinar e orientado por uma concepção discursiva da linguagem, que perceba sua centralidade nas práticas formativas do professor universitário das diferentes áreas de atuação.Educação em Revista 2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31528https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31529https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31530Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Silva, AdrianeAparecida Graciano de Souza Pan, Miriam 2022-12-22T19:48:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26784Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-12-22T19:48:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
ALFABETIZACIÓN Y FORMACIÓN DOCENTE: UN ANÁLISIS DE LA LITERATURA
LETRAMENTO E FORMAÇÃO DOCENTE: UMA ANÁLISE DA LITERATURA
title LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
spellingShingle LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
Alves da Silva, Adriane
Formação Docente
Ensino Superior
Letramentos
Professors’ Practices
Higher Education
Literacies
Formación Docente
Enseñanza Superior
Alfabetización
title_short LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
title_full LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
title_fullStr LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
title_full_unstemmed LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
title_sort LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
author Alves da Silva, Adriane
author_facet Alves da Silva, Adriane
Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam
author_role author
author2 Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves da Silva, Adriane
Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Ensino Superior
Letramentos
Professors’ Practices
Higher Education
Literacies
Formación Docente
Enseñanza Superior
Alfabetización
topic Formação Docente
Ensino Superior
Letramentos
Professors’ Practices
Higher Education
Literacies
Formación Docente
Enseñanza Superior
Alfabetización
description The aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31528
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31529
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 38 (2022)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123018088448