LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784 |
Resumo: | The aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge. |
id |
UFMG-5_2e1b235fa31274ec15ce0795f3e99a5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26784 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATUREALFABETIZACIÓN Y FORMACIÓN DOCENTE: UN ANÁLISIS DE LA LITERATURALETRAMENTO E FORMAÇÃO DOCENTE: UMA ANÁLISE DA LITERATURAFormação DocenteEnsino SuperiorLetramentosProfessors’ PracticesHigher EducationLiteraciesFormación DocenteEnseñanza SuperiorAlfabetizaciónThe aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge.Este estudio tiene como objetivo revisar la investigación brasileña sobre las prácticas de Alfabetización en la formación del docente universitario. Se analizaron en total 20 artículos, de 2013 a 2019, de la base Scielo y del Portal de Periódicos CAPES. Los enunciados fueron interpretados mediante el análisis dialógico del discurso. Se verificaron pocos estudios que tratan directamente la relación entre las prácticas de alfabetización y la formación del docente universitario. Se destaca el predominio de orientaciones técnicas procedimentales, encaminadas a la mejora de las prácticas de lectura y escritura en cursos de licenciatura, principalmente aquellos cuyo lenguaje es objeto de estudio. La relevancia de la alfabetización en la formación de profesores universitarios en Brasil se discute con base en investigaciones internacionales previas.Se señala la necesidad de avances en este campo de discusión, por medio de una visión interdisciplinaria y orientada por una concepción discursiva del lenguaje que perciba su centralidad en las prácticas formativas del profesor universitario de las diferentes áreas de actuación. Este estudo objetiva revisar as pesquisas brasileiras sobre as práticas de letramento na formação do docente universitário. As buscas foram realizadas na base SciELO e no Portal de Periódicos CAPES, no período de 2013 a 2019, sendo analisados, na íntegra, 20 artigos. Os enunciados foram interpretados à luz da análise dialógica do discurso. Verificaram-se poucos estudos que tratam diretamente da relação entre as práticas de letramentos e a formação do docente do ensino superior. Destaca-se, ainda, o predomínio de orientações técnico procedimentais, visando à melhoria das práticas de leitura e escrita em cursos de licenciatura, principalmente àqueles cuja linguagem é objeto de estudo. A relevância do letramento na formação do docente universitário no Brasil é discutida com base em pesquisas internacionais anteriores. Aponta-se a necessidade de avanços neste campo de discussão, por meio de um olhar interdisciplinar e orientado por uma concepção discursiva da linguagem, que perceba sua centralidade nas práticas formativas do professor universitário das diferentes áreas de atuação.Educação em Revista 2022-07-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31528https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31529https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31530Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Silva, AdrianeAparecida Graciano de Souza Pan, Miriam 2022-12-22T19:48:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26784Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-12-22T19:48:28Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE ALFABETIZACIÓN Y FORMACIÓN DOCENTE: UN ANÁLISIS DE LA LITERATURA LETRAMENTO E FORMAÇÃO DOCENTE: UMA ANÁLISE DA LITERATURA |
title |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
spellingShingle |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE Alves da Silva, Adriane Formação Docente Ensino Superior Letramentos Professors’ Practices Higher Education Literacies Formación Docente Enseñanza Superior Alfabetización |
title_short |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
title_full |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
title_fullStr |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
title_full_unstemmed |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
title_sort |
LITERACY AND PROFESSORS’ PRACTICES: AN ANALYSIS OF LITERATURE |
author |
Alves da Silva, Adriane |
author_facet |
Alves da Silva, Adriane Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam |
author_role |
author |
author2 |
Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves da Silva, Adriane Aparecida Graciano de Souza Pan, Miriam |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Ensino Superior Letramentos Professors’ Practices Higher Education Literacies Formación Docente Enseñanza Superior Alfabetización |
topic |
Formação Docente Ensino Superior Letramentos Professors’ Practices Higher Education Literacies Formación Docente Enseñanza Superior Alfabetización |
description |
The aim of this study is to review Brazilian research on literacy practices for undergraduate professors. We reviewed SciELO and Portal de Periódicos CAPES. From 2013 to 2019, 20 articles were retrieved and fullfiled inclusion criteria. Studies’ main statements were interpreted using dialogical analysis of the discourse method. Few studies directly addressed the association between literacy practices and undergraduate professoral training in Brazilian higher education. Among these studies, there was a predominance of the procedural technical guidance method, which seeks to improve reading and writing practices in undergraduate courses, particularly for human sciences. The relevance of literacy while becoming a higher education professor in Brazil is discussed in light of previous international research. An interdisciplinary approach, guided by a discursive conception of language, may foster improvemtnes for professors’ practices from different areas of knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31528 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31529 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26784/31530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 38 (2022) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123018088448 |