Letramento digital: lendo em papel e em pixel
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259 |
Resumo: | This article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too. |
id |
UFMG-5_401865078073be08dcc4cf3dc96a0c31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45259 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel HipertextoJornalismoLeituraHypertextJournalismReadingHipertextoPeriodismoLecturaThis article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too.Este trabajo traza una historia del hipertexto y considera la lectura no lineal como un modo de leer también relacionado con soportes como el periódico y las revistas impresas y digitales. Las nuevas tecnologías traen nuevas formas de leer que, no obstante, heredan características de soportes más antiguos, lo que traería cierta sensación de familiaridad al lector. Siendo así, a partir de la investigación cualitativa que observó los compartimientos y gestos de lectura de lectores de impresos en la imagen de la pantalla, se presume que el lector del hipertexto impreso reconfigura sus modos de leer, adaptándose a la lectura en ordenador. Desde ese punto de vista, ser experto en hipertextos impresos ayuda en la compresión y en la negación de hipertextos digitales, algo que la escuela puede ayudar a facilitar.Este trabalho traça uma história do hipertexto e considera a leitura não linear como um modo de ler também relacionado a suportes como o jornal e as revistas impressos e digitais. As novas tecnologias trazem novas formas de ler que, no entanto, herdam características de suportes mais antigos, o que trataria certa sensação de familiaridade ao leitor. Sendo assim, a partir de pesquisa qualitativa que observou os comportamentos e gestos de leitura de impressos na lide com a tela, presume-se que o leitor do hipertexto impresso reconfigura seus modos de ler de maneira a se adaptar à leitura em computador. Desse ponto de vista, ser letrado em hipertextos impressos ajuda na compreensão e na navegação de hipertextos digitais, algo que a escola pode ajudar a facilitar.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259/37102Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Ana Elisa2023-05-29T14:04:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45259Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:04:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
title |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
spellingShingle |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel Ribeiro, Ana Elisa Hipertexto Jornalismo Leitura Hypertext Journalism Reading Hipertexto Periodismo Lectura |
title_short |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
title_full |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
title_fullStr |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
title_full_unstemmed |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
title_sort |
Letramento digital: lendo em papel e em pixel |
author |
Ribeiro, Ana Elisa |
author_facet |
Ribeiro, Ana Elisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Ana Elisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hipertexto Jornalismo Leitura Hypertext Journalism Reading Hipertexto Periodismo Lectura |
topic |
Hipertexto Jornalismo Leitura Hypertext Journalism Reading Hipertexto Periodismo Lectura |
description |
This article revisits the history of hypertext and considers the non-li-near reading as a reading way relationed with as newspapers and magazines. New technologies bring new ways of reading, but inherited some characteristics of traditional medias, that cause certain sensation of familiarity on the reader. By this way, a qualitative search was implemented, analyzing behavior and gesture of newspapers readers when they read on screen. This search presumed that printed hypertext reader reconfigures the way of reading, making some adaptations to read on the screen of the computer. At this point of view, the act of browsing in printed hypertexts helps comprehension and navigation of digital hypertext, something that school can helps too. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45259/37102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711127358144512 |