Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822 |
Resumo: | This paper analyses the science ideas historically produced that, as trying to understand the primitive logical, relates it to childhood thinking. This conception, based on biological theories (recapitulation, based on biological theories (recapitulation hypothesis) constructed on nineteenth century will repercute on psychology and anthropology production from the beginning of and twentieth century. It will characterize the dialogue between Piaget and Vygotsky, on genetic psychology and Lévy-Bruhl, on anthropology. We analyze the repercution from this conception on scholar pedagogical practices. |
id |
UFMG-5_43c89ef7bd312923a82a8d51d3c380dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42822 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanasInfânciaPrimitivosRecapitulaçãoPsicologiaAntropologiaThis paper analyses the science ideas historically produced that, as trying to understand the primitive logical, relates it to childhood thinking. This conception, based on biological theories (recapitulation, based on biological theories (recapitulation hypothesis) constructed on nineteenth century will repercute on psychology and anthropology production from the beginning of and twentieth century. It will characterize the dialogue between Piaget and Vygotsky, on genetic psychology and Lévy-Bruhl, on anthropology. We analyze the repercution from this conception on scholar pedagogical practices.Análise das formulações historicamente produzidas no campo científico que, ao buscar compreender a lógica dos povos ditos "primitivos, associam-na ao pensamento infantil. Tal formulação, fundada em referenciais da biologia do século XIX (hipótese da recapitulação), irá repercutir na produção da psicologia e antropologia do início do século XX, marcando o diálogo entre Piaget e Vygotsky, no campo da psicologia genética e Lévy- Bruhl, no campo da antropologia. Analisam- se os ecos de tal concepção nas práticas pedagógicas escolares.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822Educação em Revista ; v. 16 n. NUMEROESPECIAL (2000): Edição 131982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822/32645Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGerken, Carlos Henrique de SouzaGouvêa, Maria Cristina Soares de2023-05-29T13:43:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42822Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:43:13Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
title |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
spellingShingle |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas Gerken, Carlos Henrique de Souza Infância Primitivos Recapitulação Psicologia Antropologia |
title_short |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
title_full |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
title_fullStr |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
title_full_unstemmed |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
title_sort |
Imagens do Outro A criança e o primitivo nas ciências humanas |
author |
Gerken, Carlos Henrique de Souza |
author_facet |
Gerken, Carlos Henrique de Souza Gouvêa, Maria Cristina Soares de |
author_role |
author |
author2 |
Gouvêa, Maria Cristina Soares de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gerken, Carlos Henrique de Souza Gouvêa, Maria Cristina Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Primitivos Recapitulação Psicologia Antropologia |
topic |
Infância Primitivos Recapitulação Psicologia Antropologia |
description |
This paper analyses the science ideas historically produced that, as trying to understand the primitive logical, relates it to childhood thinking. This conception, based on biological theories (recapitulation, based on biological theories (recapitulation hypothesis) constructed on nineteenth century will repercute on psychology and anthropology production from the beginning of and twentieth century. It will characterize the dialogue between Piaget and Vygotsky, on genetic psychology and Lévy-Bruhl, on anthropology. We analyze the repercution from this conception on scholar pedagogical practices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/42822/32645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 16 n. NUMEROESPECIAL (2000): Edição 13 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711120255090689 |