FORMATIVE AND SOCIO-CONSTITUTIVE ASPECTS FROM THE “HEART, HEAD AND HANDS” IN J. H. PESTALOZZI AND THE FRITZ LANG´S METROPOLIS
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37829 |
Resumo: | In the light of the new wave of nationalist movements that are emerging today in variousparts of the world, and also in Brazil, this article intends to discuss the totalizing dimension of the famousformative triad of German pedagogue Johann Heinrich Pestalozzi, “heart, head, and hands," as well asits subsequent appropriation in the film Metropolis, by Fritz Lang. In order to compare Pestalozzi'sproposal and Lang's film, the present paper is divided into two fundamental moments: first, it focuseson the theoretical conception of the triad "heart, head, and hands"; after that, the paper analyzes themovie Metropolis, emphasizing its re-reading of the formative triad here in question. In general, theintention is to call attention both to the conservative use of Pestalozzi's formula and the possibility of its partial or integral appropriation in order to naturalize inequalities and censor the desire to debate them,a characteristic gesture of our time. |
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FORMATIVE AND SOCIO-CONSTITUTIVE ASPECTS FROM THE “HEART, HEAD AND HANDS” IN J. H. PESTALOZZI AND THE FRITZ LANG´S METROPOLISASPECTOS FORMATIVOS Y SOCIO-CONSTITUTIVOS A PARTIR DE LA TRÍADE "CORAZÓN, CABEZA Y MANOS" EN J. H. PESTALOZZI Y EN LA PELÍCULA METROPOLIS DE FRITZ LANGASPECTOS FORMATIVOS E SOCIO-CONSTITUTIVOS A PARTIR DA TRÍADE “CORAÇÃO, CABEÇA E MÃOS” EM J. H. PESTALOZZI E NO FILME METRÓPOLIS, DE FRITZ LANGEducaçãoNacionalismoPestalozziFritz LangMetrópolisNationalismPestalozziFritz LangMetropolisEducationNacionalismoPestalozziFritz LangMetrópolisEducaciónIn the light of the new wave of nationalist movements that are emerging today in variousparts of the world, and also in Brazil, this article intends to discuss the totalizing dimension of the famousformative triad of German pedagogue Johann Heinrich Pestalozzi, “heart, head, and hands," as well asits subsequent appropriation in the film Metropolis, by Fritz Lang. In order to compare Pestalozzi'sproposal and Lang's film, the present paper is divided into two fundamental moments: first, it focuseson the theoretical conception of the triad "heart, head, and hands"; after that, the paper analyzes themovie Metropolis, emphasizing its re-reading of the formative triad here in question. In general, theintention is to call attention both to the conservative use of Pestalozzi's formula and the possibility of its partial or integral appropriation in order to naturalize inequalities and censor the desire to debate them,a characteristic gesture of our time.Considerando la nueva ola de movimientos nacionalistas que despunta hoy en diversaspartes del mundo y también, en particular, en Brasil, este artículo se propone debatir comparativamentela dimensión totalizante de la célebre tríada formativa del pedagogo alemán Johann Heinrich Pestalozzi,"corazón, cabeza y manos", así como su reapropiación posterior en la película Metrópolis, de Fritz Lang.Para realizar la aproximación entre la propuesta de Pestalozzi y la película de Lang, el presente artículose divide en dos momentos fundamentales, volviéndose, primero, hacia la concepción teórica de la tríada"corazón, cabeza y manos", y, después de eso, para el análisis de Metrópolis, enfatizando su relectura dela tríada formativa aquí en pauta. Lo que se espera mostrar, en líneas generales, es tanto el uso conservadora que se somete la fórmula de Pestalozzi como la posibilidad de su reapropiación parcial o integral paranaturalizar desigualdades y censurar el deseo de debatirlas, gesto característico de nuestro tiempo.À luz da nova onda de movimentos nacionalistas que desponta hoje em diversas partes domundo e também, em particular, no Brasil, este artigo propõe-se a debater comparativamente a dimensãototalizante da célebre tríade formativa do pedagogo alemão Johann Heinrich Pestalozzi, “coração, cabeçae mãos”, bem como a sua reapropriação posterior no filme Metrópolis, de Fritz Lang. Para realizar aaproximação entre a proposta de Pestalozzi e o filme de Lang, o presente artigo divide-se em doismomentos fundamentais, voltando-se, primeiramente, para a concepção teórica da tríade “coração,cabeça e mãos”, e, a seguir, para a análise de Metrópolis, enfatizando a sua releitura da tríade formativaaqui em pauta. O que se espera mostrar, em linhas gerais, é tanto o uso conservador a que se submete afórmula de Pestalozzi quanto a possibilidade de sua reapropriação parcial ou integral para naturalizardesigualdades e censurar o desejo de debatê-las, gesto característico de nosso tempo.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37829Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37829/29498https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess MUELLER, RAFAEL RODRIGOCECHINEL, ANDRÉ GONÇALVES ALVES, ISMAEL 2022-01-10T12:43:55Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37829Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-10T12:43:55Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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