ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026 |
Resumo: | The objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research. |
id |
UFMG-5_5da8d8a642044c973d6b3674c0bedb72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38026 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULAMETODOLOGÍAS ACTIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMACIÓN MÉDICAMETODOLOGIAS ATIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMAÇÃO MÉDICACurrículoMetodologias AtivasEducação MédicaCurriculumActive MethodologiesMedical EducationCurrículoMetodologías ActivasEducación MédicaThe objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research.El objetivo de este trabajo es mostrar cómo un currículo es representado por teoríasposcríticas, y desde este método específico de interpretación, tratamos de problematizar los discursosque se destacan en el currículo médico oficial de una institución pública de educación superior, que sebasa en el uso de metodologías activas. Para alcanzar este objetivo, basamos nuestro marco en estudiosposcríticos sobre el plan de estudios y analizamos los documentos que guían este plan de estudios. Elejercicio de problematización se llevó a cabo utilizando el análisis del discurso de Foucault. El resultadoarrojó la posibilidad de comprender el currículo analizado, así como entenderlo como un instrumentoinvolucrado en un proceso de “revelación” de metodologías y materias consideradas ideales. Definimosal “doctor” como un producto de la disputa entre los diversos discursos presentes en este plan de estudiosy mostramos cómo se posiciona este profesional. Concluimos este trabajo explicando algunos puntosclave de los estudios curriculares desde la perspectiva poscrítica con el objetivo de apoyar la investigaciónfutura.O objetivo deste trabalho é mostrar como um currículo é significado pelas teorias póscríticas e, a partir desse modo específico de interpretação, buscar problematizar os discursos que sesobressaem no currículo oficial médico de uma Instituição de Ensino Superior pública, que está baseadono uso das Metodologias Ativas. Para o alcance desse objetivo, fundamentamos nosso referencial nosestudos pós-críticos sobre currículo e analisamos documentos que o orientam. O exercício deproblematização foi realizado mediante o emprego da análise de discurso de inspiração foucaultiana. Oresultado alcançado foi a possibilidade de se enxergar o currículo analisado para além de um instrumentoenvolvido em um processo de ‘revelação’ de metodologias e de sujeitos considerados ideais. Significamoso(a) médico(a) como efeito da disputa entre diferentes discursos presentes nesse currículo e mostramoscomo esse(a) profissional é posicionado(a). Concluímos este trabalho explicitando pontos-chave deestudos sobre currículo na perspectiva pós-crítica, visando subsidiar futuras investigações.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29612https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29613https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDOMAKNAMARA, MARLÉCIO 2022-01-27T00:49:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38026Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:49:45Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA METODOLOGÍAS ACTIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMACIÓN MÉDICA METODOLOGIAS ATIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMAÇÃO MÉDICA |
title |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
spellingShingle |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO Currículo Metodologias Ativas Educação Médica Curriculum Active Methodologies Medical Education Currículo Metodologías Activas Educación Médica |
title_short |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
title_full |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
title_fullStr |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
title_full_unstemmed |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
title_sort |
ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA |
author |
RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO |
author_facet |
RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO MAKNAMARA, MARLÉCIO |
author_role |
author |
author2 |
MAKNAMARA, MARLÉCIO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO MAKNAMARA, MARLÉCIO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Metodologias Ativas Educação Médica Curriculum Active Methodologies Medical Education Currículo Metodologías Activas Educación Médica |
topic |
Currículo Metodologias Ativas Educação Médica Curriculum Active Methodologies Medical Education Currículo Metodologías Activas Educación Médica |
description |
The objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29612 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123795083264 |