ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: MAKNAMARA, MARLÉCIO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026
Resumo: The objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research.
id UFMG-5_5da8d8a642044c973d6b3674c0bedb72
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38026
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULAMETODOLOGÍAS ACTIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMACIÓN MÉDICAMETODOLOGIAS ATIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMAÇÃO MÉDICACurrículoMetodologias AtivasEducação MédicaCurriculumActive MethodologiesMedical EducationCurrículoMetodologías ActivasEducación MédicaThe objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research.El objetivo de este trabajo es mostrar cómo un currículo es representado por teoríasposcríticas, y desde este método específico de interpretación, tratamos de problematizar los discursosque se destacan en el currículo médico oficial de una institución pública de educación superior, que sebasa en el uso de metodologías activas. Para alcanzar este objetivo, basamos nuestro marco en estudiosposcríticos sobre el plan de estudios y analizamos los documentos que guían este plan de estudios. Elejercicio de problematización se llevó a cabo utilizando el análisis del discurso de Foucault. El resultadoarrojó la posibilidad de comprender el currículo analizado, así como entenderlo como un instrumentoinvolucrado en un proceso de “revelación” de metodologías y materias consideradas ideales. Definimosal “doctor” como un producto de la disputa entre los diversos discursos presentes en este plan de estudiosy mostramos cómo se posiciona este profesional. Concluimos este trabajo explicando algunos puntosclave de los estudios curriculares desde la perspectiva poscrítica con el objetivo de apoyar la investigaciónfutura.O objetivo deste trabalho é mostrar como um currículo é significado pelas teorias póscríticas e, a partir desse modo específico de interpretação, buscar problematizar os discursos que sesobressaem no currículo oficial médico de uma Instituição de Ensino Superior pública, que está baseadono uso das Metodologias Ativas. Para o alcance desse objetivo, fundamentamos nosso referencial nosestudos pós-críticos sobre currículo e analisamos documentos que o orientam. O exercício deproblematização foi realizado mediante o emprego da análise de discurso de inspiração foucaultiana. Oresultado alcançado foi a possibilidade de se enxergar o currículo analisado para além de um instrumentoenvolvido em um processo de ‘revelação’ de metodologias e de sujeitos considerados ideais. Significamoso(a) médico(a) como efeito da disputa entre diferentes discursos presentes nesse currículo e mostramoscomo esse(a) profissional é posicionado(a). Concluímos este trabalho explicitando pontos-chave deestudos sobre currículo na perspectiva pós-crítica, visando subsidiar futuras investigações.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29612https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29613https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDOMAKNAMARA, MARLÉCIO 2022-01-27T00:49:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38026Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:49:45Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
METODOLOGÍAS ACTIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMACIÓN MÉDICA
METODOLOGIAS ATIVAS COMO SIGNIFICADO TRANSCENDENTAL DE CURRÍCULOS DE FORMAÇÃO MÉDICA
title ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
spellingShingle ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO
Currículo
Metodologias Ativas
Educação Médica
Curriculum
Active Methodologies
Medical Education
Currículo
Metodologías Activas
Educación Médica
title_short ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
title_full ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
title_fullStr ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
title_full_unstemmed ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
title_sort ACTIVE METHODOLOGIES AS TRANSCENDENTAL MEANING OF MEDICAL TRAINING CURRICULA
author RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO
author_facet RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO
MAKNAMARA, MARLÉCIO
author_role author
author2 MAKNAMARA, MARLÉCIO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv RODRIGUES DE FRANÇA JUNIOR, RAIMUNDO
MAKNAMARA, MARLÉCIO
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Metodologias Ativas
Educação Médica
Curriculum
Active Methodologies
Medical Education
Currículo
Metodologías Activas
Educación Médica
topic Currículo
Metodologias Ativas
Educação Médica
Curriculum
Active Methodologies
Medical Education
Currículo
Metodologías Activas
Educación Médica
description The objective of this work is to show how a curriculum is signified by post-critical theories,and from this specific method of interpretation, we try to problematize the discourses that stand out inthe official medical curriculum of a public institution of higher education, which is based on the use ofactive methodologies. To reach this goal, we base our framework on post-critical studies on curriculumand analyze the documents that guide this curriculum. The problematization exercise was carried outusing Foucault's discourse analysis. The result yielded the possibility of understanding the curriculum thatwas analyzed as well as understanding it as an instrument involved in a process of “revelation” ofmethodologies and subjects considered ideal. We define the “doctor” as a product of the dispute betweenthe various discourses present in this curriculum and show how this professional is positioned. Weconclude this work by explaining some key points of curricular studies from the post-critical perspectivewith the goal of supporting future research.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29612
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38026/29613
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123795083264