INDIGENOUS LITERATURE: BETWEEN MEMORIES
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38419 |
Resumo: | The present text portrays Brazilian indigenous writers and their journey to becomeeffective as content producers. The research took place through a bibliographic and audiovisual reviewon indigenous social, political and cultural movements, especially with articles and texts written by thesepeoples. This path was fundamental in tracing a history of the communities associating the path ofguaranteeing rights to the development of indigenous literature. Bringing the voices of indigenouspeoples to confirm the facts, the article demonstrates that such literature can be developed collectivelyor personally, and regardless of that, it always refers to every people, to every ancestry. It is also justifiedas oral memory writings where they describe their experiences between Indians and white man, searchingfor knowledge and recognitio. |
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INDIGENOUS LITERATURE: BETWEEN MEMORIESLITERATURA INDÍGENA: ENTRE RECUERDOSLiteratura Indígena: entre memóriasLiteraturaIndígenaBrasilLiteratureIndigenousBrazilLiteraturaIndígenaBrasilThe present text portrays Brazilian indigenous writers and their journey to becomeeffective as content producers. The research took place through a bibliographic and audiovisual reviewon indigenous social, political and cultural movements, especially with articles and texts written by thesepeoples. This path was fundamental in tracing a history of the communities associating the path ofguaranteeing rights to the development of indigenous literature. Bringing the voices of indigenouspeoples to confirm the facts, the article demonstrates that such literature can be developed collectivelyor personally, and regardless of that, it always refers to every people, to every ancestry. It is also justifiedas oral memory writings where they describe their experiences between Indians and white man, searchingfor knowledge and recognitio.El presente texto retrata a los escritores indígenas brasileños y su recorrido para seefectivarem como productores de contenido. La investigación se realizó a través de una revisiónbibliográfica y audiovisual sobre los movimientos sociales, políticos y culturales indígenas, especialmentecon artículos y textos escritos por estos pueblos. Este camino fue fundamental para traer una historia decomunidads que asocian el camino de la garantía de derechos al desarrollo de la literatura indígena.Trayendo las voces indígenas para confirmar los hechos, el artículo demuestra que dicha literatura sepuede desarrollar de manera colectiva o personal, y que independientemente de eso, siempre se refiere atodo el pueblo, a todas ancestralidad. También se justifica como escritos de memoria oral, dondedescriben sus vivencias entre indios y hombres blancos, en búsqueda del conocimiento y reconocimiento.O presente texto retrata escritores indígenas brasileiros e sua caminhada para se efetivaremenquanto produtores de conteúdo. A pesquisa se deu por meio de uma revisão bibliográfica e audiovisualsobre os movimentos indígenas sociais, políticos e culturais, especialmente com artigos e textos escritospor estes povos. Esse percurso foi fundamental para traçar um histórico das comunidades associando ocaminho de garantia de direitos ao desenvolvimento da literatura indígena.Trazendo as vozes dosindígenas para confirmar os fatos, o artigo demonstra que tal literatura pode ser desenvolvida de formacoletiva ou pessoal, e que independente disso sempre faz referência a todo povo, a toda ancestralidade.Também se justifica como escritos da memória oral onde descrevem suas vivências entre indígenas ebrancos, na busca pelo conhecimento e pelo reconhecimento.Educação em Revista 2023-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38419Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38419/36916https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38419/36917Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Renatados Santos Carvalho, Eliana Márcia2023-07-19T13:49:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38419Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-07-19T13:49:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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