O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Locatelli, Cleomar
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551
Resumo: The article discusses the treatment given to teacher training in municipal education plans. It aims to analyze the commitment of the municipalities to the specific training of higher education and its possible approximations with tendencies of flexibility in the professional academic development of the teacher. The research, of a predominantly documentary character, covered 10 (ten) municipal education plans in the northern region of the state of Tocantins and raised information corresponding to what the PNE Goal 15 (2014) advocates. In the local educational planning proposals, there is a significant adherence to the demands that originated at the national level and a low incidence of own initiatives. It is also noted that a significant part of the analyzed municipal plans adopts an attitude of indirect commitment to specific higher education, not establishing the steps and deadlines for achieving the goal. There is also a reasonable acceptance or repercussion of tendencies of a technical nature, which put the importance of university education in perspective, with a solid theoretical, scientific and critical strength of the fundamentals of education and which emphasize the valorization of practical experiences.
id UFMG-5_74eb33db8c262acee86c5bd514a047ca
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24551
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR Formação docente, Experiência Prática, Planos Municipais.The article discusses the treatment given to teacher training in municipal education plans. It aims to analyze the commitment of the municipalities to the specific training of higher education and its possible approximations with tendencies of flexibility in the professional academic development of the teacher. The research, of a predominantly documentary character, covered 10 (ten) municipal education plans in the northern region of the state of Tocantins and raised information corresponding to what the PNE Goal 15 (2014) advocates. In the local educational planning proposals, there is a significant adherence to the demands that originated at the national level and a low incidence of own initiatives. It is also noted that a significant part of the analyzed municipal plans adopts an attitude of indirect commitment to specific higher education, not establishing the steps and deadlines for achieving the goal. There is also a reasonable acceptance or repercussion of tendencies of a technical nature, which put the importance of university education in perspective, with a solid theoretical, scientific and critical strength of the fundamentals of education and which emphasize the valorization of practical experiences.El artículo analiza el tratamiento dado a la formación del profesorado en los planes de educación municipal. Su objetivo es analizar el compromiso de los municipios con la formación específica de la educación superior y sus posibles aproximaciones con tendencias de flexibilidad en el desarrollo académico profesional del docente. La investigación, de carácter predominantemente documental, cubrió 10 (diez) planes de educación municipal en la región norte del estado de Tocantins y recabó información correspondiente a lo que defiende el Objetivo 15 (2014) del PNE. En las propuestas locales de planificación educativa, existe una adherencia significativa a las demandas que se originaron a nivel nacional y una baja incidencia de iniciativas propias. También se observa que una parte importante de los planes municipales analizados adopta una actitud de compromiso indirecto con la educación superior específica, sin establecer los pasos y plazos para lograr el objetivo. También existe una aceptación o repercusión razonable de las tendencias, de carácter técnico, que ponen en perspectiva la importancia de la educación universitaria, con una sólida solidez teórica, científica y crítica de los fundamentos de la educación y que enfatizan la valorización de las experiencias prácticas.O artigo aborda o tratamento dado à formação docente nos planos municipais de educação. Tem como objetivo analisar o comprometimento dos municípios com a formação específica de nível superior e suas possíveis aproximações com tendências de flexibilização da formação inicial do professor. A pesquisa, de caráter predominantemente documental, abarcou 10 (dez) planos municipais de educação da região norte do estado do Tocantins e levantou informações correspondentes ao que preconiza a Meta 15 do PNE (2014). Constata-se, nas proposições do planejamento educacional local, uma maior adesão ou repercussão das demandas que tiveram origem no plano nacional e menor incidência de iniciativas próprias. Constata-se também, que parte significativa dos planos municipais analisados adota uma postura de comprometimento indireto ou parcial com a formação específica de nível superior, tornado menos evidente o indicador que revela o cumprimento da meta. Constata-se ainda, uma razoável aceitação ou repercussão de tendências de caráter tecnicistas para a formação do professor, enfatizando a valorização de experiencias práticas e ignorando a defesa da formação universitária/teórica/científica e crítica.Educação em Revista 2021-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551/27825https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551/27826Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLocatelli, Cleomar2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24551Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
title O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
spellingShingle O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
Locatelli, Cleomar
Formação docente, Experiência Prática, Planos Municipais.
title_short O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
title_full O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
title_fullStr O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
title_full_unstemmed O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
title_sort O (DES) COMPROMETIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE ESPECÍFICA DE NÍVEL SUPERIOR
author Locatelli, Cleomar
author_facet Locatelli, Cleomar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Locatelli, Cleomar
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente, Experiência Prática, Planos Municipais.
topic Formação docente, Experiência Prática, Planos Municipais.
description The article discusses the treatment given to teacher training in municipal education plans. It aims to analyze the commitment of the municipalities to the specific training of higher education and its possible approximations with tendencies of flexibility in the professional academic development of the teacher. The research, of a predominantly documentary character, covered 10 (ten) municipal education plans in the northern region of the state of Tocantins and raised information corresponding to what the PNE Goal 15 (2014) advocates. In the local educational planning proposals, there is a significant adherence to the demands that originated at the national level and a low incidence of own initiatives. It is also noted that a significant part of the analyzed municipal plans adopts an attitude of indirect commitment to specific higher education, not establishing the steps and deadlines for achieving the goal. There is also a reasonable acceptance or repercussion of tendencies of a technical nature, which put the importance of university education in perspective, with a solid theoretical, scientific and critical strength of the fundamentals of education and which emphasize the valorization of practical experiences.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551/27825
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/24551/27826
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711122497994752