DERECHOS HUMANOS Y JUSTICIA RESTAURADORA EN LAS ESCUELAS: ¿LO QUÉ PIENSAN LOS PROFESORES?
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37442 |
Resumo: | This article aims to know the place that human rights and restoring justice have in theoral history of teachers working in the state education of the city of Campinas-SP. It is understood thatconflict mediation depends on how restorative processes are accommodated, planned, and executed.Thus, from the oral history of these teachers, in this article seeks identify, in their narratives how theuse of restorative justice was carried out in the school context. Authors such as Foucault, Larrosa,Veiga-Neto, and Pignatelli helped to problematize the teachers' narratives about the restorativepractices, recognizing in them subjective predispositions that, being exercised on the basis of controldevices, give back to this locus the same violence that they intend to cool down. Defends it is necessaryto encourage the teaching agency and to stimulate among educators a permanent reflection, with a viewto transforming school routines and to reflect on what can be done in the circumstances in which theywork, every day. |
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DERECHOS HUMANOS Y JUSTICIA RESTAURADORA EN LAS ESCUELAS: ¿LO QUÉ PIENSAN LOS PROFESORES?HUMAN RIGHTS AND RESTORING JUSTICE IN SCHOOLS: WHAT DO TEACHERS THINK?DIREITOS HUMANOS E JUSTIÇA RESTAURATIVA NAS ESCOLAS: O QUE PENSAM OS PROFESSORES?Educação em Direitos HumanosJustiça restaurativaViolência escolarEducation in Human RightsRestorative justiceSchool violenceEducación en Derechos HumanosJusticia restauradoraViolencia escolarThis article aims to know the place that human rights and restoring justice have in theoral history of teachers working in the state education of the city of Campinas-SP. It is understood thatconflict mediation depends on how restorative processes are accommodated, planned, and executed.Thus, from the oral history of these teachers, in this article seeks identify, in their narratives how theuse of restorative justice was carried out in the school context. Authors such as Foucault, Larrosa,Veiga-Neto, and Pignatelli helped to problematize the teachers' narratives about the restorativepractices, recognizing in them subjective predispositions that, being exercised on the basis of controldevices, give back to this locus the same violence that they intend to cool down. Defends it is necessaryto encourage the teaching agency and to stimulate among educators a permanent reflection, with a viewto transforming school routines and to reflect on what can be done in the circumstances in which theywork, every day.El presente artículo tiene por objetivo conocer el lugar que los derechos humanos y lajusticia restauradora tienen en la historia oral de vida de profesores que trabajan en la red estatal de laciudad de Campinas-SP. Entiéndese que la mediación de conflictos depende del modo por lo cual losprocesos restauradores son acogidos, planificados y ejecutados. Así, a partir de la historia oral de vidade estos maestros, en este artículo se busca identificar, en sus narrativas, cómo se llevó a cabo el uso dela justicia restauradora en el contexto escolar. Los autores como Foucault, Larrosa, Veiga-Neto, yPignatelli ayudaron a problematizar las narrativas de los profesores sobre las prácticas restauradoras,reconociendo en ellas predisposiciones subjetivas que, siendo ejercidas sobre la base de los dispositivosde control, retroalimentan en este locus la misma violencia que pretenden enfriar. Defiéndese que esnecesario alentar a la agencia docente, en el sentido de estimular entre los educadores una reflexiónpermanente, con miras a transformar rutinas escolares y a reflexionar sobre lo que puede hacerse en lascircunstancias en las que actúan cotidianamente.O presente artigo tem por objetivo conhecer o lugar que os direitos humanos e a justiçarestaurativa têm na história oral de professores que trabalham na rede estadual da cidade de CampinasSP. Entende-se que a mediação de conflitos depende do modo como os processos restaurativos sãoacolhidos, planejados e executados. Assim, a partir da história oral de vida desses professores, busca-seneste artigo identificar, nas suas narrativas, como foi realizado o uso da justiça restaurativa no contextoescolar. Autores como Foucault, Larrosa, Veiga-Neto, e Pignatelli ajudaram a problematizar asnarrativas dos professores envolvendo as práticas restaurativas, reconhecendo nelas predisposiçõessubjetivas que, sendo exercidas com base nos dispositivos de controle, retroalimentam neste lócus amesma violência que pretendem arrefecer. Entende-se ser necessário encorajar a agência docente, nosentido de estimular entre os educadores uma reflexão permanente, com vistas a transformar rotinasescolares e a refletir sobre o que pode ser feito nas circunstâncias nas quais atuam, cotidianamente.Educação em Revista 2021-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37442Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37442/29119https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37442/29120https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessREIS PEREIRA, ANA CAROLINA GUIMARÃES, ÁUREA MARIA 2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37442Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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