THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MAGALHÃES CARVALHO, JANETE
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: ZANONI ROSEIRO, STEFERSON, GOULART LOURENÇO, SUZANY
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076
Resumo: The paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement.
id UFMG-5_9f1c58f27909cbfb51e2c4382c314a2c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38076
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOLLA FOTOGRAFÍA ENSAMBLANDO LÍNEAS DE VIDA EN LA VIDA DIARIA EN LA ESCUELAA FOTOGRAFIA AGENCIANDO LINHAS DE VIDA NOS COTIDIANOS ESCOLARESFotografiaLinhas de vidaRedes de conversaçõesCotidianos escolaresApego à vidaPhotographLifelinesConversation networksDaily life at schoolAttachment to lifeFotografíasLíneas de vidaRedes de conversacionesCotidiano de la escuelaThe paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement.El artículo tiene como objetivo pensar con los niños, junto con fotografias, la vida queinsiste en desdobrarse en medio de las experiencias en una escuela primaria pública. Ante el ataquecapitalista sufrido por los cuerpos en un escenario en el que la vida se empobrece radicalmente, analizala posibilidad de una lectura fotográfica del opuesto de esta fuerza de restricción, creyendo que la vida yla resistencia precede a los intentos de control. Utiliza como enfoque metodológico las redes deconversaciones com niños, desencadenadas por fotografias, entendiendo que la fotografia produce yfuerza el desplazamiento de pensamientos y encuentros, ya que crea superficies vibratorias, producereuniones de tiempos y espacios, reinventa el passado y ilumina el presente. Puede dar lugar a un podery una multiplicidad de sentido que viven y mueren entre la intención del fotógrafo y la imprevisibilidadimposibilidad de una visión única de la fotografia. Concluye que los niños buscan expressar líneas de vidaque pulsan en la relación de sus cuerpos com otros cuerpos e incorporales em sus vidas cotidianas en laescuela como un impulso para el movimiento creativo.O artigo objetiva pensar com crianças, junto a fotografias, a vida que insiste em transbordarem meio às vivências em uma escola pública de ensino fundamental. Diante do ataque capitalístico quesofrem os corpos em um cenário em que a vida é radicalmente empobrecida, discute a possibilidade deuma leitura fotográfica ao inverso dessa força de contenção, acreditando que a vida e a resistênciaantecedem as tentativas de controle. Utiliza como abordagem metodológica as redes de conversaçõescom crianças, disparadas por fotografias, entendendo que a fotografia produz e força o deslocamento depensamentos e encontros, pois cria superfícies vibráteis, produz reencontros de tempos e espaços,reinventa o passado e ilumina o presente, podendo suscitar uma potência e uma multiplicidade de criaçãode sentidos que vivem e morrem entre a intenção do fotógrafo e a imprevisibilidade-impossibilidade deuma única visão da fotografia. Conclui que as crianças buscam expressar linhas de vida que pulsam narelação de seus corpos com outros corpos e incorpóreos em seus cotidianos como um impulso para omovimento de criação. Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076/29690https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMAGALHÃES CARVALHO, JANETE ZANONI ROSEIRO, STEFERSON GOULART LOURENÇO, SUZANY 2022-01-27T22:18:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38076Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T22:18:09Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
LA FOTOGRAFÍA ENSAMBLANDO LÍNEAS DE VIDA EN LA VIDA DIARIA EN LA ESCUELA
A FOTOGRAFIA AGENCIANDO LINHAS DE VIDA NOS COTIDIANOS ESCOLARES
title THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
spellingShingle THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
MAGALHÃES CARVALHO, JANETE
Fotografia
Linhas de vida
Redes de conversações
Cotidianos escolares
Apego à vida
Photograph
Lifelines
Conversation networks
Daily life at school
Attachment to life
Fotografías
Líneas de vida
Redes de conversaciones
Cotidiano de la escuela
title_short THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
title_full THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
title_fullStr THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
title_full_unstemmed THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
title_sort THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
author MAGALHÃES CARVALHO, JANETE
author_facet MAGALHÃES CARVALHO, JANETE
ZANONI ROSEIRO, STEFERSON
GOULART LOURENÇO, SUZANY
author_role author
author2 ZANONI ROSEIRO, STEFERSON
GOULART LOURENÇO, SUZANY
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv MAGALHÃES CARVALHO, JANETE
ZANONI ROSEIRO, STEFERSON
GOULART LOURENÇO, SUZANY
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia
Linhas de vida
Redes de conversações
Cotidianos escolares
Apego à vida
Photograph
Lifelines
Conversation networks
Daily life at school
Attachment to life
Fotografías
Líneas de vida
Redes de conversaciones
Cotidiano de la escuela
topic Fotografia
Linhas de vida
Redes de conversações
Cotidianos escolares
Apego à vida
Photograph
Lifelines
Conversation networks
Daily life at school
Attachment to life
Fotografías
Líneas de vida
Redes de conversaciones
Cotidiano de la escuela
description The paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076/29690
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124172570624