THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076 |
Resumo: | The paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement. |
id |
UFMG-5_9f1c58f27909cbfb51e2c4382c314a2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38076 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOLLA FOTOGRAFÍA ENSAMBLANDO LÍNEAS DE VIDA EN LA VIDA DIARIA EN LA ESCUELAA FOTOGRAFIA AGENCIANDO LINHAS DE VIDA NOS COTIDIANOS ESCOLARESFotografiaLinhas de vidaRedes de conversaçõesCotidianos escolaresApego à vidaPhotographLifelinesConversation networksDaily life at schoolAttachment to lifeFotografíasLíneas de vidaRedes de conversacionesCotidiano de la escuelaThe paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement.El artículo tiene como objetivo pensar con los niños, junto con fotografias, la vida queinsiste en desdobrarse en medio de las experiencias en una escuela primaria pública. Ante el ataquecapitalista sufrido por los cuerpos en un escenario en el que la vida se empobrece radicalmente, analizala posibilidad de una lectura fotográfica del opuesto de esta fuerza de restricción, creyendo que la vida yla resistencia precede a los intentos de control. Utiliza como enfoque metodológico las redes deconversaciones com niños, desencadenadas por fotografias, entendiendo que la fotografia produce yfuerza el desplazamiento de pensamientos y encuentros, ya que crea superficies vibratorias, producereuniones de tiempos y espacios, reinventa el passado y ilumina el presente. Puede dar lugar a un podery una multiplicidad de sentido que viven y mueren entre la intención del fotógrafo y la imprevisibilidadimposibilidad de una visión única de la fotografia. Concluye que los niños buscan expressar líneas de vidaque pulsan en la relación de sus cuerpos com otros cuerpos e incorporales em sus vidas cotidianas en laescuela como un impulso para el movimiento creativo.O artigo objetiva pensar com crianças, junto a fotografias, a vida que insiste em transbordarem meio às vivências em uma escola pública de ensino fundamental. Diante do ataque capitalístico quesofrem os corpos em um cenário em que a vida é radicalmente empobrecida, discute a possibilidade deuma leitura fotográfica ao inverso dessa força de contenção, acreditando que a vida e a resistênciaantecedem as tentativas de controle. Utiliza como abordagem metodológica as redes de conversaçõescom crianças, disparadas por fotografias, entendendo que a fotografia produz e força o deslocamento depensamentos e encontros, pois cria superfícies vibráteis, produz reencontros de tempos e espaços,reinventa o passado e ilumina o presente, podendo suscitar uma potência e uma multiplicidade de criaçãode sentidos que vivem e morrem entre a intenção do fotógrafo e a imprevisibilidade-impossibilidade deuma única visão da fotografia. Conclui que as crianças buscam expressar linhas de vida que pulsam narelação de seus corpos com outros corpos e incorpóreos em seus cotidianos como um impulso para omovimento de criação. Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076/29690https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMAGALHÃES CARVALHO, JANETE ZANONI ROSEIRO, STEFERSON GOULART LOURENÇO, SUZANY 2022-01-27T22:18:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38076Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T22:18:09Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL LA FOTOGRAFÍA ENSAMBLANDO LÍNEAS DE VIDA EN LA VIDA DIARIA EN LA ESCUELA A FOTOGRAFIA AGENCIANDO LINHAS DE VIDA NOS COTIDIANOS ESCOLARES |
title |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
spellingShingle |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL MAGALHÃES CARVALHO, JANETE Fotografia Linhas de vida Redes de conversações Cotidianos escolares Apego à vida Photograph Lifelines Conversation networks Daily life at school Attachment to life Fotografías Líneas de vida Redes de conversaciones Cotidiano de la escuela |
title_short |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
title_full |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
title_fullStr |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
title_full_unstemmed |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
title_sort |
THE PHOTOGRAPH ASSEMBLING LIFELINES IN DAILY LIFE AT SCHOOL |
author |
MAGALHÃES CARVALHO, JANETE |
author_facet |
MAGALHÃES CARVALHO, JANETE ZANONI ROSEIRO, STEFERSON GOULART LOURENÇO, SUZANY |
author_role |
author |
author2 |
ZANONI ROSEIRO, STEFERSON GOULART LOURENÇO, SUZANY |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MAGALHÃES CARVALHO, JANETE ZANONI ROSEIRO, STEFERSON GOULART LOURENÇO, SUZANY |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Linhas de vida Redes de conversações Cotidianos escolares Apego à vida Photograph Lifelines Conversation networks Daily life at school Attachment to life Fotografías Líneas de vida Redes de conversaciones Cotidiano de la escuela |
topic |
Fotografia Linhas de vida Redes de conversações Cotidianos escolares Apego à vida Photograph Lifelines Conversation networks Daily life at school Attachment to life Fotografías Líneas de vida Redes de conversaciones Cotidiano de la escuela |
description |
The paper aims to think with children, close to photographs, the life that insists onoverflowing amidst the experiences in a public elementary school. Facing the capitalistic attack on bodiesin a scenario in which the life is radically impoverished, it discusses the possibility of a photographicreading in the inverse of this force of containment, believing that life and resistance precede attempts ofcontrol. It uses as a methodological approach conversation networks with children, triggered byphotographs, understanding that the photograph produces and forces the displacement of thoughts andencounters, as it creates vibrating surfaces, produces reunions of times and spaces, recreates the past andilluminates the present, being able to raise a power and a multiplicity of creation of meanings that liveand die between the intention of the photographer and the unpredictability-impossibility of a single visionof the photograph. It concludes that children seek to express lifelines that pulsate in the relation of theirbodies with other bodies and incorporeal in their daily life as an impulse for the creative movement. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38076/29690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124172570624 |