Pesquisas em informática e educação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981 |
Resumo: | In this paper, we highlight some of the main concerns in mathematics education research related to the use of information and communications technology. The discussion presented here is primarily the result of reflection on the various studies carried out by member of our research group, GPIMEN. We sought to contemplate the studies that deal with epistemological questions, pedagogical proposals, teachers, and distance education. Our analysis is based on the notions that knowledge is produced by humans-with-media, i. e., by humans and non-humans, and those who intend to deal with information and communications technologies within the educational landscape need to move constantly between the comfort zone and the risk zone. |
id |
UFMG-5_9f26c6c22d6194b14713e79a7dacd56b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44981 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Pesquisas em informática e educação matemáticaEducaçãoIn this paper, we highlight some of the main concerns in mathematics education research related to the use of information and communications technology. The discussion presented here is primarily the result of reflection on the various studies carried out by member of our research group, GPIMEN. We sought to contemplate the studies that deal with epistemological questions, pedagogical proposals, teachers, and distance education. Our analysis is based on the notions that knowledge is produced by humans-with-media, i. e., by humans and non-humans, and those who intend to deal with information and communications technologies within the educational landscape need to move constantly between the comfort zone and the risk zone.Neste artigo, apontamos algumas das principais preocupações das pesquisas em Educação Matemática, relacionadas ao uso de tecnologia da informação e da comunicação. A discussão aqui apresentada e da comunicação. A discussão aqui apresentada é primordialmente o resultado da reflexão sobre as diferentes pesquisas realizadas pelo pessoal do nosso grupo, o GPIMEM. Procuramos contemplar os estudos que tratam de questões epistemológicas, propostas pedagógicas, dos professores e educação à distância. Nossa análise é baseada nas noções de que o conhecimento é produzido por humanos por seres-humanos-com mídias, ou seja, que é produzido por humanos e não-humanos, e de que aqueles que o cenário educacional querem lidar com tecnologias da informação e da comunicação precisam se dispor a realizar um movimento constante entre uma zona de conforto e uma zona de risco.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981Educação em Revista ; v. 18 n. 36 (2002): Edição 151982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981/36932Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorba, Marcelo C.Penteado, Miriam Godoy2023-05-29T14:02:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44981Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:02:06Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisas em informática e educação matemática |
title |
Pesquisas em informática e educação matemática |
spellingShingle |
Pesquisas em informática e educação matemática Borba, Marcelo C. Educação |
title_short |
Pesquisas em informática e educação matemática |
title_full |
Pesquisas em informática e educação matemática |
title_fullStr |
Pesquisas em informática e educação matemática |
title_full_unstemmed |
Pesquisas em informática e educação matemática |
title_sort |
Pesquisas em informática e educação matemática |
author |
Borba, Marcelo C. |
author_facet |
Borba, Marcelo C. Penteado, Miriam Godoy |
author_role |
author |
author2 |
Penteado, Miriam Godoy |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borba, Marcelo C. Penteado, Miriam Godoy |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação |
topic |
Educação |
description |
In this paper, we highlight some of the main concerns in mathematics education research related to the use of information and communications technology. The discussion presented here is primarily the result of reflection on the various studies carried out by member of our research group, GPIMEN. We sought to contemplate the studies that deal with epistemological questions, pedagogical proposals, teachers, and distance education. Our analysis is based on the notions that knowledge is produced by humans-with-media, i. e., by humans and non-humans, and those who intend to deal with information and communications technologies within the educational landscape need to move constantly between the comfort zone and the risk zone. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44981/36932 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 18 n. 36 (2002): Edição 15 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126900965376 |