AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472 |
Resumo: | Autism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental disorder, characterized by the difficulty of interpersonal relationships, about 1% of the population is diagnosed with this disorder at some level. This review investigates how national and international scientific publications on autism spectrum disorder in adolescence are characterized between 2010 and 2020. Its general objective is to know what the literature of the last five years presents about ASD in adolescence and as specific objectives to identify, synthesize and analyze the national and international academic production in Spanish and Portuguese on adolescents with ASD. It adopts a qualitative methodology with an integrative literature review in the virtual databases BVS, Scielo, Lilacs; Medline and Pubmed, using the descriptors autistic spectrum disorder, autism, autistic disorder, adolescence and adolescent. It delimits the articles with emphasis on the behavior and intelligence of autistic adolescents. It results in nine articles identified, systematized and analyzed. It concludes that there are different perspectives on autism in adolescence and as a common point concern with aspects related to behavior, communication skills and autonomy. |
id |
UFMG-5_a14c0baa43e6233665042a0c1099734b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26472 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA Transtorno do espectro autista, adolescência, comportamento, inteligênciaAutism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental disorder, characterized by the difficulty of interpersonal relationships, about 1% of the population is diagnosed with this disorder at some level. This review investigates how national and international scientific publications on autism spectrum disorder in adolescence are characterized between 2010 and 2020. Its general objective is to know what the literature of the last five years presents about ASD in adolescence and as specific objectives to identify, synthesize and analyze the national and international academic production in Spanish and Portuguese on adolescents with ASD. It adopts a qualitative methodology with an integrative literature review in the virtual databases BVS, Scielo, Lilacs; Medline and Pubmed, using the descriptors autistic spectrum disorder, autism, autistic disorder, adolescence and adolescent. It delimits the articles with emphasis on the behavior and intelligence of autistic adolescents. It results in nine articles identified, systematized and analyzed. It concludes that there are different perspectives on autism in adolescence and as a common point concern with aspects related to behavior, communication skills and autonomy.El trastorno del espectro autista (TEA) se considera un trastorno del neurodesarrollo, caracterizado por dificultad en las relaciones interpersonales, alrededor del 1% de la población es diagnosticada con este trastorno en algún nível. Esta revisión investiga cómo se caracterizan, entre 2010 y 2020, las publicaciones científicas nacionales e internacionales en lengua española y portuguesa sobre el trastorno del espectro autista en la adolescencia. Su objetivo general es conocer lo que presenta la literatura de los últimos cinco años sobre TEA en la adolescencia y como objetivos específicos identificar, sintetizar y analizar la producción académica nacional e internacional en español y portugués sobre adolescentes con TEA. Adopta metodología cualitativa con revisión integradora de la literatura en las bases de datos virtuales BVS, Scielo, Lilacs; Medline y PubMed, utilizando los descriptores trastorno del espectro autista, autismo, trastorno autista, adolescencia y adolescente. Delimita artículos con énfasis en el comportamiento e inteligencia de los adolescentes autistas. Da como resultado nueve artículos identificados, sistematizados y analizados. Se concluye que existen diferentes visiones sobre el autismo en la adolescencia y, como punto común, la preocupación por aspectos relacionados con la conducta, las habilidades comunicativas y la autonomía.O transtorno do espectro autista (TEA) é considerado uma desordem do neurodesenvolvimento, caracterizada pela dificuldade de relacionamento interpessoal, cerca de 1% da população é diagnosticada com este transtorno em algum nível. A presente revisão investiga como se caracterizam, entre os anos de 2010 e 2020, as publicações científicas nacionais e internacionais de língua espanhola e portuguesa sobre transtorno do espectro autista na adolescência. Tem como objetivo geral conhecer o que a literatura dos últimos cinco anos apresenta sobre o TEA na adolescência e como objetivos específicos identificar, sintetizar e analisar a produção acadêmica nacional e internacional no idioma espanhol e português sobre adolescentes com TEA. Adota metodologia qualitativa com revisão integrativa de literatura nas bases de dados virtuais BVS, Scielo, Lilacs; Medline e PubMed, utilizando os descritores transtorno do espectro autista, autismo, transtorno autístico, adolescência e adolescente. Delimita os artigos com ênfase no comportamento e inteligência de adolescentes autistas. Tem como resultado nove artigos identificados, sistematizados e analisados. Conclui que existem diferentes olhares sobre o autismo na adolescência e como ponto comum a preocupação com os aspectos relacionados ao comportamento, as habilidades de comunicação e a autonomia. Educação em Revista 2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472/29134Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSERBAI, FABIANA Priotto, Elis Maria Teixeira de Palma2023-05-29T13:08:43Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26472Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:08:43Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
title |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
spellingShingle |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA SERBAI, FABIANA Transtorno do espectro autista, adolescência, comportamento, inteligência |
title_short |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
title_full |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
title_fullStr |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
title_full_unstemmed |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
title_sort |
AUTISMO NA ADOLESCÊNCIA UMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA |
author |
SERBAI, FABIANA |
author_facet |
SERBAI, FABIANA Priotto, Elis Maria Teixeira de Palma |
author_role |
author |
author2 |
Priotto, Elis Maria Teixeira de Palma |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SERBAI, FABIANA Priotto, Elis Maria Teixeira de Palma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtorno do espectro autista, adolescência, comportamento, inteligência |
topic |
Transtorno do espectro autista, adolescência, comportamento, inteligência |
description |
Autism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental disorder, characterized by the difficulty of interpersonal relationships, about 1% of the population is diagnosed with this disorder at some level. This review investigates how national and international scientific publications on autism spectrum disorder in adolescence are characterized between 2010 and 2020. Its general objective is to know what the literature of the last five years presents about ASD in adolescence and as specific objectives to identify, synthesize and analyze the national and international academic production in Spanish and Portuguese on adolescents with ASD. It adopts a qualitative methodology with an integrative literature review in the virtual databases BVS, Scielo, Lilacs; Medline and Pubmed, using the descriptors autistic spectrum disorder, autism, autistic disorder, adolescence and adolescent. It delimits the articles with emphasis on the behavior and intelligence of autistic adolescents. It results in nine articles identified, systematized and analyzed. It concludes that there are different perspectives on autism in adolescence and as a common point concern with aspects related to behavior, communication skills and autonomy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26472/29134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711122666815488 |