FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100
Resumo: The purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order.
id UFMG-5_aa25c150583ead7813d1a79ea6bc5a03
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38100
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATIONCOMITÉS DE EDUCACIÓN INTEGRAL: MO(VI)MIENTOS DE/EN LOS DOCUMENTOS EDITADOS POR EL MINISTERIO DE EDUCACIÓNCOMITÊS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL: MO(VI)MENTOS DOS/NOS DOCUMENTOS EDITADOS PELO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃOComitês de Educação IntegralPrograma Mais EducaçãoParticipação e Controle Social: Full-Time Education CommitteesMais Educação ProgramParticipation and Social ControlComités de Educación IntegralPrograma Mais EducaçãoParticipación y Control SocialThe purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order.El objetivo de este artículo es analizar los mo(vi)m(i)entos asociados con la creación eimplantación de los Comités de Educación Integral, establecidos a partir del Programa Mais Educação.Basado en referencias teóricas que discuten la constitución de espacios para la participación y el controlsocial de las políticas públicas y en base al análisis de documentos, el artículo examina los textos editadospor el gobierno federal, de 2007 a 2016, que se ocupó de estos comités. Entre sus resultados, revela quela creación de los Comités de Educación Integral buscó contribuir con el cumplimiento de las accionesvinculadas al Programa Mais Educação y con la construcción y/o consolidación de políticas locales deeducación integral y de jornada completa, en la perspectiva de que estas instancias se constituyeron comoespacios de ejercicio pedagógico para la experiencia y el fortalecimiento de la democracia. Sin embargo,aunque el trabajo identifique procesos para ampliar el alcance de estos comités en el desarrollo de políticaseducativas en jornada completa, revela que tales avances no fueron suficientes para establecer suinstitucionalización en términos locales, basados en el orden federal.O objetivo deste artigo é analisar os mo(vi)mentos associados à criação e implantação dosComitês de Educação Integral, estabelecidos a partir do Programa Mais Educação. Alicerçado emreferenciais teóricos que discutem a constituição de espaços de participação e controle social de políticaspúblicas e tendo por base a análise documental, o artigo examina os textos editados pelo governo federal,no período de 2007 a 2016, que tratavam desses comitês. Entre seus resultados, revela que a criação dosComitês de Educação Integral buscou contribuir tanto com a consecução das ações vinculadas ao MaisEducação quanto com a construção e/ou consolidação de políticas locais de educação integral e(m)tempo integral, na perspectiva de que essas instâncias se constituíssem como espaços de exercíciopedagógico para a vivência e o fortalecimento da democracia. Contudo, embora o trabalho identifiqueprocessos de ampliação da abrangência de atuação desses comitês no desenvolvimento de políticas deeducação em tempo integral, revela que tais avanços não foram suficientes para firmar suainstitucionalização em termos locais, a partir do ordenamento federal.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100/29714https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO2022-01-28T03:35:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38100Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T03:35:31Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
COMITÉS DE EDUCACIÓN INTEGRAL: MO(VI)MIENTOS DE/EN LOS DOCUMENTOS EDITADOS POR EL MINISTERIO DE EDUCACIÓN
COMITÊS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL: MO(VI)MENTOS DOS/NOS DOCUMENTOS EDITADOS PELO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO
title FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
spellingShingle FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA
Comitês de Educação Integral
Programa Mais Educação
Participação e Controle Social
: Full-Time Education Committees
Mais Educação Program
Participation and Social Control
Comités de Educación Integral
Programa Mais Educação
Participación y Control Social
title_short FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
title_full FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
title_fullStr FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
title_full_unstemmed FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
title_sort FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
author SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA
author_facet SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA
DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO
author_role author
author2 DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA
DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO
dc.subject.por.fl_str_mv Comitês de Educação Integral
Programa Mais Educação
Participação e Controle Social
: Full-Time Education Committees
Mais Educação Program
Participation and Social Control
Comités de Educación Integral
Programa Mais Educação
Participación y Control Social
topic Comitês de Educação Integral
Programa Mais Educação
Participação e Controle Social
: Full-Time Education Committees
Mais Educação Program
Participation and Social Control
Comités de Educación Integral
Programa Mais Educação
Participación y Control Social
description The purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100/29714
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124236533760