FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100 |
Resumo: | The purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order. |
id |
UFMG-5_aa25c150583ead7813d1a79ea6bc5a03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38100 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATIONCOMITÉS DE EDUCACIÓN INTEGRAL: MO(VI)MIENTOS DE/EN LOS DOCUMENTOS EDITADOS POR EL MINISTERIO DE EDUCACIÓNCOMITÊS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL: MO(VI)MENTOS DOS/NOS DOCUMENTOS EDITADOS PELO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃOComitês de Educação IntegralPrograma Mais EducaçãoParticipação e Controle Social: Full-Time Education CommitteesMais Educação ProgramParticipation and Social ControlComités de Educación IntegralPrograma Mais EducaçãoParticipación y Control SocialThe purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order.El objetivo de este artículo es analizar los mo(vi)m(i)entos asociados con la creación eimplantación de los Comités de Educación Integral, establecidos a partir del Programa Mais Educação.Basado en referencias teóricas que discuten la constitución de espacios para la participación y el controlsocial de las políticas públicas y en base al análisis de documentos, el artículo examina los textos editadospor el gobierno federal, de 2007 a 2016, que se ocupó de estos comités. Entre sus resultados, revela quela creación de los Comités de Educación Integral buscó contribuir con el cumplimiento de las accionesvinculadas al Programa Mais Educação y con la construcción y/o consolidación de políticas locales deeducación integral y de jornada completa, en la perspectiva de que estas instancias se constituyeron comoespacios de ejercicio pedagógico para la experiencia y el fortalecimiento de la democracia. Sin embargo,aunque el trabajo identifique procesos para ampliar el alcance de estos comités en el desarrollo de políticaseducativas en jornada completa, revela que tales avances no fueron suficientes para establecer suinstitucionalización en términos locales, basados en el orden federal.O objetivo deste artigo é analisar os mo(vi)mentos associados à criação e implantação dosComitês de Educação Integral, estabelecidos a partir do Programa Mais Educação. Alicerçado emreferenciais teóricos que discutem a constituição de espaços de participação e controle social de políticaspúblicas e tendo por base a análise documental, o artigo examina os textos editados pelo governo federal,no período de 2007 a 2016, que tratavam desses comitês. Entre seus resultados, revela que a criação dosComitês de Educação Integral buscou contribuir tanto com a consecução das ações vinculadas ao MaisEducação quanto com a construção e/ou consolidação de políticas locais de educação integral e(m)tempo integral, na perspectiva de que essas instâncias se constituíssem como espaços de exercíciopedagógico para a vivência e o fortalecimento da democracia. Contudo, embora o trabalho identifiqueprocessos de ampliação da abrangência de atuação desses comitês no desenvolvimento de políticas deeducação em tempo integral, revela que tais avanços não foram suficientes para firmar suainstitucionalização em termos locais, a partir do ordenamento federal.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100/29714https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO2022-01-28T03:35:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38100Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T03:35:31Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION COMITÉS DE EDUCACIÓN INTEGRAL: MO(VI)MIENTOS DE/EN LOS DOCUMENTOS EDITADOS POR EL MINISTERIO DE EDUCACIÓN COMITÊS DE EDUCAÇÃO INTEGRAL: MO(VI)MENTOS DOS/NOS DOCUMENTOS EDITADOS PELO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO |
title |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
spellingShingle |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA Comitês de Educação Integral Programa Mais Educação Participação e Controle Social : Full-Time Education Committees Mais Educação Program Participation and Social Control Comités de Educación Integral Programa Mais Educação Participación y Control Social |
title_short |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
title_full |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
title_fullStr |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
title_full_unstemmed |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
title_sort |
FULL-TIME EDUCATION COMMITTEES: MO(VE)MENTS FROM/IN THE DOCUMENTS EDITED BY THE MINISTRY OF EDUCATION |
author |
SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA |
author_facet |
SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO |
author_role |
author |
author2 |
DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SPECHT DA SILVA MENEZES, JANAÍNA DINIZ JÚNIOR, CARLOS ANTÔNIO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comitês de Educação Integral Programa Mais Educação Participação e Controle Social : Full-Time Education Committees Mais Educação Program Participation and Social Control Comités de Educación Integral Programa Mais Educação Participación y Control Social |
topic |
Comitês de Educação Integral Programa Mais Educação Participação e Controle Social : Full-Time Education Committees Mais Educação Program Participation and Social Control Comités de Educación Integral Programa Mais Educação Participación y Control Social |
description |
The purpose of this article is to analyze the mo(ve)ments associated with the creation andimplementation of the Full-Time Education Committees, established from Mais Educação Program.Based on theoretical references that discuss the constitution of participation spaces and social control ofpublic policies and based on document analysis, the article examines the texts edited by the federalgovernment, from 2007 to 2016, which dealt with these committees. Among its results, it reveals that thecreation of the Integral Education Committees sought to contribute both to the accomplishment ofactions related to Mais Educação and to the construction and/or consolidation of local integral and fulltime education policies, in the perspective that these instances were constituted as spaces of pedagogicalexercise for living and strengthening democracy. However, although the work indicates processes of broadening the scope of these committees in the development of full-time education policies, it revealsthat such advances were not enough to establish their institutionalization in local terms, based on thefederal order. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38100/29714 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124236533760 |