Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aued, Bernadete Wrublevski
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vendramini, Célia Regina, Fiod, Edna Garcia Maciel, Shiroma, Eneida Oto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636
Resumo: This article presents the trajectory and perspectives of the research Field in Education and Work in the Graduate Program at UFSC, from three main points: a brief account of the creation of the Field, focusing on the main study issues; its modifications and the relation with the national debate and social movement; the researches developed by the members of this field and their main tendencies, which involve a broad spectrum of issues which  can be grouped around three broad fronts of investigation: productive restructuration qualification and capitalist accumulation; Work, co-operatives and collective action, and Work and educational policy; the experience of the center for studies on the Transformation in the World of Work, its continuous projects, issues of study and recent perspectives.
id UFMG-5_bb2ac5ee9e5fc9eb0716ef6ba7940536
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44636
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivasTemas de EstudoMovimento SocialTrabalhoPesquisaThis article presents the trajectory and perspectives of the research Field in Education and Work in the Graduate Program at UFSC, from three main points: a brief account of the creation of the Field, focusing on the main study issues; its modifications and the relation with the national debate and social movement; the researches developed by the members of this field and their main tendencies, which involve a broad spectrum of issues which  can be grouped around three broad fronts of investigation: productive restructuration qualification and capitalist accumulation; Work, co-operatives and collective action, and Work and educational policy; the experience of the center for studies on the Transformation in the World of Work, its continuous projects, issues of study and recent perspectives.Este artigo apresenta a trajetória e as perspectivas da linha de pesquisa em Educação e Trabalho do Programa de Pós- Graduação da UFSC, a partir de três eixos: um breve histórico sobre a criação da linha, enfocando os principais temas de estudo, suas modificações e a relação com o debate nacional e o movimento social; as pesquisas desenvolvidas pelos integrantes da linha e suas principais tendências, estas abrangem amplo espectro de temas que podem ser agrupados em torno de três grandes frentes de investigação: Reestruturação produtiva, qualificação e acumulação capitalista; Trabalho, cooperativas e ação coletiva e Trabalho e política educacional, a experiência do Núcleo de Estudos sobre as transformações do Mundo do Trabalho, seus projetos permanentes, temas de estudo e perspectivas atuais.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636/36738Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAued, Bernadete WrublevskiVendramini, Célia ReginaFiod, Edna Garcia MacielShiroma, Eneida Oto2023-05-29T13:46:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44636Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:46:06Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
title Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
spellingShingle Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
Aued, Bernadete Wrublevski
Temas de Estudo
Movimento Social
Trabalho
Pesquisa
title_short Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
title_full Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
title_fullStr Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
title_full_unstemmed Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
title_sort Trabalho e educação no PPGE/UFSC: Trajetória e perspectivas
author Aued, Bernadete Wrublevski
author_facet Aued, Bernadete Wrublevski
Vendramini, Célia Regina
Fiod, Edna Garcia Maciel
Shiroma, Eneida Oto
author_role author
author2 Vendramini, Célia Regina
Fiod, Edna Garcia Maciel
Shiroma, Eneida Oto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aued, Bernadete Wrublevski
Vendramini, Célia Regina
Fiod, Edna Garcia Maciel
Shiroma, Eneida Oto
dc.subject.por.fl_str_mv Temas de Estudo
Movimento Social
Trabalho
Pesquisa
topic Temas de Estudo
Movimento Social
Trabalho
Pesquisa
description This article presents the trajectory and perspectives of the research Field in Education and Work in the Graduate Program at UFSC, from three main points: a brief account of the creation of the Field, focusing on the main study issues; its modifications and the relation with the national debate and social movement; the researches developed by the members of this field and their main tendencies, which involve a broad spectrum of issues which  can be grouped around three broad fronts of investigation: productive restructuration qualification and capitalist accumulation; Work, co-operatives and collective action, and Work and educational policy; the experience of the center for studies on the Transformation in the World of Work, its continuous projects, issues of study and recent perspectives.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44636/36738
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 14
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126078881792