PUBLIC FINANCING (FIES AND PROUNI) FOR THE MEDICAL EDUCATION IN BRAZIL: A LITERATURE REVIEW AND THE DISTORTIONS CREATED

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maso Nassar, Leonardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa Couto, Maria Helena, Ângelo Minozi, Miguel, Alves Pereira Júnior, Gerson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25246
Resumo: Introduction: The pressures of society, after the expansion of private higher education, result in the creation of FIES and PROUNI. With the increase in the number of new medical schools as a result of the More Doctors Program, pressures may occur due to vacant vacancies, student default or reduction of government incentives. Objective: to map the studies on student financing for higher education in Brazil and to conduct a discussion relating the findings to the situation of undergraduate medicine in Brazil. Method: Scooping review by the Joanna Briggs Institute, with mnemonic PCC, being government funding for the population; privatization, for Concept, and academic institutions, for Context. Results: 134 articles were found for a final selection of 11 papers. The results showed the importance of government aid to private educational organizations, encouraging the expansion of the segment. Conclusions: for medical education, private expansion is a reason for warning due to the questionable quality of many institutions.
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Objective: to map the studies on student financing for higher education in Brazil and to conduct a discussion relating the findings to the situation of undergraduate medicine in Brazil. Method: Scooping review by the Joanna Briggs Institute, with mnemonic PCC, being government funding for the population; privatization, for Concept, and academic institutions, for Context. Results: 134 articles were found for a final selection of 11 papers. The results showed the importance of government aid to private educational organizations, encouraging the expansion of the segment. Conclusions: for medical education, private expansion is a reason for warning due to the questionable quality of many institutions.Introducción: Las presiones de la sociedad, luego de la expansión de la educación superior privada, resultan en la creación de FIES y PROUNI. Con el aumento en el número de nuevas escuelas de medicina como resultado del Programa Más Médicos, pueden surgir nuevas presiones debido a vacantes, incumplimiento de estudiantes o reducción de incentivos gubernamentales. Objetivo: mapear los estudios sobre financiamiento de estudiantes para la educación superior en Brasil y realizar una discusión relacionando los hallazgos con la situación de la licenciatura en medicina en Brasil. Método: Revisión de scooping por el Instituto Joanna Briggs, con mnemónico PCC, siendo financiamiento gubernamental para la población; privatización, por concepto, e instituciones académicas, por contexto. Resultados: Se encontraron 134 artículos para una selección final de 11 trabajos. Los resultados mostraron la importancia de las ayudas gubernamentales a las organizaciones educativas privadas, fomentando la expansión del segmento. Conclusiones: para la educación médica, la expansión privada es motivo de advertencia por la cuestionable calidad de muchas instituciones.Introdução: As pressões da sociedade, após a expansão do ensino superior privado resultou na criação do FIES e do PROUNI. Com o aumento do número de novas escolas de Medicina em decorrência da Lei do Programa Mais Médicos, novas pressões poderão ocorrer por conta de vagas ociosas, inadimplência dos estudantes ou redução dos incentivos govervanemtais. Objetivo: mapear os estudos acerca do financiamento estudantil para o ensino superior no Brasil e realizar uma discussão relacionando os achados com a situação da graduação de medicina no Brasil. Método: Scooping review do Joanna Briggs Institute, com mnemônica PCC, sendo financiamento governamental para população; privatização, para Conceito, e instituições acadêmicas, para Contexto. Resultados: 134 artigos foram encontrados para uma seleção final de 11 trabalhos. Os resultados evidenciaram a importância do auxílio governamental para a organizações privadas de ensino, incentivando a expansão do segmento. Conclusões: para o ensino de Medicina, a expansão privada é motivo de alerta pela qualidade questionável de muitas instituições.Educação em Revista 2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25246Educação em Revista ; v. 37 n. 1 (2021): Vol. 37 (2021)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25246/39196https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25246/28008Copyright (c) 2021 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaso Nassar, LeonardoCosta Couto, Maria HelenaÂngelo Minozi, Miguel Alves Pereira Júnior, Gerson2023-11-08T15:30:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25246Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-11-08T15:30:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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