LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605 |
Resumo: | This study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time. |
id |
UFMG-5_c255c644109f1baefd43e3467b4c3617 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/35605 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCEAPRENDER A SER CHIC: PATINAJE EN CURITIBA (1879-1916: UNA EXPERIENCIA MODERNAAPRENDER A SER CHIC: A PATINAÇÃO EM CURITIBA (1879-1916): UMA EXPERIÊNCIA MODERNAHistória da Educação,História do LazerHistória do EsportePatinaçãoCuritibaHistory of EducationLeisure HistorySport HistorySkatingCuritibaHistoria de la EducaciónHistoria del OcioHistoria del DeportePatinajeCuritibaThis study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time.Este estudio tiene el objetivo de discutir las experiencias con el patinaje promovidas enCuritiba entre 1879 (fecha del anuncio de la primera iniciativa) y 1916 (año en el que siete espaciosdedicados a la diversión estaban simultáneamente abiertos). La intención es investigar su dinámica social,así como los discursos de adhesión a ideas de civilización y progreso que se forjaron a su alrededor,posiciones que presentaban indicaciones de usos adecuados del cuerpo y de la adopción de buenasconductas públicas. Básicamente, se intenta contestar: a) ¿cómo se estructuró la práctica (estrategias deoferta, responsables, locales, frecuentadores)?; b) ¿qué representaciones a este respecto se vehicularon?Como fuentes, utilizaron periódicos publicados en la ciudad en el período en cuestión. Se concluye queel patinaje ha sido movilizado como una posibilidad de educar al público para adquisición de posturaschics, una noción vinculada a conceptos de modernidad que circulaban con mayor intensidad en la capitalde Paraná en el momento investigado.Este estudo tem por objetivo discutir as experiências com a patinação promovidas emCuritiba entre 1879 (data do anúncio da primeira iniciativa) e 1916 (ano em que sete espaços dedicados àdiversão funcionaram simultaneamente). O intuito foi investigar sua dinâmica social, bem como osdiscursos de adesão a ideias de civilização e progresso que se forjaram ao seu redor, posicionamentos queapresentaram indicações de adequados usos do corpo e de adoção de bons comportamentos públicos.Basicamente, interessa responder: a) como se estruturou a prática (estratégias de oferta, responsáveis,locais, frequentadores)? b) que representações sobre ela foram veiculadas? Como fontes, foram utilizadosjornais e revistas publicados na cidade no período em tela. Conclui-se que a patinação foi mobilizadacomo uma possibilidade de educação do público no que tange à aquisição de posturas chics, uma noçãoligada a concepções de modernidade que circularam com maior intensidade na capital paranaense nomomento abordado.Educação em Revista 2020-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Paresaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605/27993https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLEONARDO DO COUTO GOMESLETÍCIA CRISTINA LIMA MORAESVICTOR ANDRADE DE MELO2021-08-10T20:31:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35605Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-08-10T20:31:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE APRENDER A SER CHIC: PATINAJE EN CURITIBA (1879-1916: UNA EXPERIENCIA MODERNA APRENDER A SER CHIC: A PATINAÇÃO EM CURITIBA (1879-1916): UMA EXPERIÊNCIA MODERNA |
title |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
spellingShingle |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE LEONARDO DO COUTO GOMES História da Educação, História do Lazer História do Esporte Patinação Curitiba History of Education Leisure History Sport History Skating Curitiba Historia de la Educación Historia del Ocio Historia del Deporte Patinaje Curitiba |
title_short |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
title_full |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
title_fullStr |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
title_full_unstemmed |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
title_sort |
LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE |
author |
LEONARDO DO COUTO GOMES |
author_facet |
LEONARDO DO COUTO GOMES LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES VICTOR ANDRADE DE MELO |
author_role |
author |
author2 |
LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES VICTOR ANDRADE DE MELO |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LEONARDO DO COUTO GOMES LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES VICTOR ANDRADE DE MELO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação, História do Lazer História do Esporte Patinação Curitiba History of Education Leisure History Sport History Skating Curitiba Historia de la Educación Historia del Ocio Historia del Deporte Patinaje Curitiba |
topic |
História da Educação, História do Lazer História do Esporte Patinação Curitiba History of Education Leisure History Sport History Skating Curitiba Historia de la Educación Historia del Ocio Historia del Deporte Patinaje Curitiba |
description |
This study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares a |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605/27993 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123151257600 |