LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LEONARDO DO COUTO GOMES
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES, VICTOR ANDRADE DE MELO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605
Resumo: This study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time.
id UFMG-5_c255c644109f1baefd43e3467b4c3617
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35605
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCEAPRENDER A SER CHIC: PATINAJE EN CURITIBA (1879-1916: UNA EXPERIENCIA MODERNAAPRENDER A SER CHIC: A PATINAÇÃO EM CURITIBA (1879-1916): UMA EXPERIÊNCIA MODERNAHistória da Educação,História do LazerHistória do EsportePatinaçãoCuritibaHistory of EducationLeisure HistorySport HistorySkatingCuritibaHistoria de la EducaciónHistoria del OcioHistoria del DeportePatinajeCuritibaThis study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time.Este estudio tiene el objetivo de discutir las experiencias con el patinaje promovidas enCuritiba entre 1879 (fecha del anuncio de la primera iniciativa) y 1916 (año en el que siete espaciosdedicados a la diversión estaban simultáneamente abiertos). La intención es investigar su dinámica social,así como los discursos de adhesión a ideas de civilización y progreso que se forjaron a su alrededor,posiciones que presentaban indicaciones de usos adecuados del cuerpo y de la adopción de buenasconductas públicas. Básicamente, se intenta contestar: a) ¿cómo se estructuró la práctica (estrategias deoferta, responsables, locales, frecuentadores)?; b) ¿qué representaciones a este respecto se vehicularon?Como fuentes, utilizaron periódicos publicados en la ciudad en el período en cuestión. Se concluye queel patinaje ha sido movilizado como una posibilidad de educar al público para adquisición de posturaschics, una noción vinculada a conceptos de modernidad que circulaban con mayor intensidad en la capitalde Paraná en el momento investigado.Este estudo tem por objetivo discutir as experiências com a patinação promovidas emCuritiba entre 1879 (data do anúncio da primeira iniciativa) e 1916 (ano em que sete espaços dedicados àdiversão funcionaram simultaneamente). O intuito foi investigar sua dinâmica social, bem como osdiscursos de adesão a ideias de civilização e progresso que se forjaram ao seu redor, posicionamentos queapresentaram indicações de adequados usos do corpo e de adoção de bons comportamentos públicos.Basicamente, interessa responder: a) como se estruturou a prática (estratégias de oferta, responsáveis,locais, frequentadores)? b) que representações sobre ela foram veiculadas? Como fontes, foram utilizadosjornais e revistas publicados na cidade no período em tela. Conclui-se que a patinação foi mobilizadacomo uma possibilidade de educação do público no que tange à aquisição de posturas chics, uma noçãoligada a concepções de modernidade que circularam com maior intensidade na capital paranaense nomomento abordado.Educação em Revista 2020-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Paresaapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605/27993https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLEONARDO DO COUTO GOMESLETÍCIA CRISTINA LIMA MORAESVICTOR ANDRADE DE MELO2021-08-10T20:31:07Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35605Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-08-10T20:31:07Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
APRENDER A SER CHIC: PATINAJE EN CURITIBA (1879-1916: UNA EXPERIENCIA MODERNA
APRENDER A SER CHIC: A PATINAÇÃO EM CURITIBA (1879-1916): UMA EXPERIÊNCIA MODERNA
title LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
spellingShingle LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
LEONARDO DO COUTO GOMES
História da Educação,
História do Lazer
História do Esporte
Patinação
Curitiba
History of Education
Leisure History
Sport History
Skating
Curitiba
Historia de la Educación
Historia del Ocio
Historia del Deporte
Patinaje
Curitiba
title_short LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
title_full LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
title_fullStr LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
title_full_unstemmed LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
title_sort LEARNING TO BE CHIC: SKATING IN CURITIBA (1879-1916): A MODERN EXPERIENCE
author LEONARDO DO COUTO GOMES
author_facet LEONARDO DO COUTO GOMES
LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES
VICTOR ANDRADE DE MELO
author_role author
author2 LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES
VICTOR ANDRADE DE MELO
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv LEONARDO DO COUTO GOMES
LETÍCIA CRISTINA LIMA MORAES
VICTOR ANDRADE DE MELO
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação,
História do Lazer
História do Esporte
Patinação
Curitiba
History of Education
Leisure History
Sport History
Skating
Curitiba
Historia de la Educación
Historia del Ocio
Historia del Deporte
Patinaje
Curitiba
topic História da Educação,
História do Lazer
História do Esporte
Patinação
Curitiba
History of Education
Leisure History
Sport History
Skating
Curitiba
Historia de la Educación
Historia del Ocio
Historia del Deporte
Patinaje
Curitiba
description This study aims to discuss skating experiences promoted in Curitiba between 1879(announcement of the first initiative) and 1916 (when seven skating places worked simultaneously). Theobjective was to investigate its social dynamics, as well as the discourses of adherence to ideas ofcivilization and progress forged around it, positions that presented indications of adequate uses of thebody and the adoption of good public behaviors. Our main questions are: a) how was the practicestructured (offering strategies, organizers, locals, frequenters)? b) what representations were conveyedabout it? The research sources were newspapers and magazines published in the city during that period.We conclude that skating was seen as a possibility of educating the public regarding the acquisition ofchic postures, a notion linked to concepts of modernity that circulated with more intensely in the capitalof Paraná at the time.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
a
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/35605/27993
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123151257600