STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klitzke, Melina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalhaes, Flavio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576
Resumo: The aim of this paper is to analyze whether educational factors and degree choice, sociodemographic origin and academic integration are associated with dropout in the first three years of a student at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). We operationalize dropout as the student's permanent departure from the undergraduate course h/she was enrolled. Dropout was analyzed using statistical models of discrete-time survival, which allows treating the data in its longitudinal structure. The institution's microdata were used for the three-year follow-up of the cohort that joined in the first half of 2014. Results point that during the time analyzed, the moments of greatest risk of dropout were the first, second and fifth semester. The factors that were associated with dropout were educational and degree choice, and the accumulated income coefficient per semester (CRa), which in this study was configured as a proxy for academic integration. These findings highlight the importance of understanding decision-making processes for entering and continuing studies.
id UFMG-5_d0c134286e43aef452f0ccde11034acc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37576
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSISLA DESERCIÓN DEL CURSO EN UNA UNIVERSIDAD PÚBLICA BRASILEÑA: UN ANÁLISIS DE SUPERVIVENCIA FATORES ASSOCIADOS À EVASÃO DE CURSO NA UFRJ: UMA ANÁLISE DE SOBREVIVÊNCIAEducação superior, evasão de curso, análise de sobrevivência, UFRJ.Higher education, dropout, survival analysis, UFRJ.Educación superior, deserción, análisis de supervivência, UFRJ.The aim of this paper is to analyze whether educational factors and degree choice, sociodemographic origin and academic integration are associated with dropout in the first three years of a student at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). We operationalize dropout as the student's permanent departure from the undergraduate course h/she was enrolled. Dropout was analyzed using statistical models of discrete-time survival, which allows treating the data in its longitudinal structure. The institution's microdata were used for the three-year follow-up of the cohort that joined in the first half of 2014. Results point that during the time analyzed, the moments of greatest risk of dropout were the first, second and fifth semester. The factors that were associated with dropout were educational and degree choice, and the accumulated income coefficient per semester (CRa), which in this study was configured as a proxy for academic integration. These findings highlight the importance of understanding decision-making processes for entering and continuing studies.El objetivo de este trabajo es analizar si los factores educativos y la elección de cursos, el origen sociodemográfico y la integración académica están asociados con la deserción en los primeros tres años de un estudiante de la Universidad Federal de Río de Janeiro (UFRJ). Se utilizó el concepto de deserción de cursos, que es la salida definitiva del alumno del curso original. La deserción se analizó mediante modelos estadísticos de supervivencia en tiempo discreto, lo que permite tratar los datos en su estructura longitudinal. Los microdatos de la institución se utilizaron para el seguimiento de tres años de la cohorte que se incorporó en el primer semestre de 2014. Entre los principales resultados, cabe destacar: durante el tiempo analizado, los momentos de mayor riesgo de deserción fueron los primeros, segundo y quinto semestre. Los factores que se asociaron a la deserción fueron la educación y la elección de cursos, y el coeficiente de ingresos acumulados por semestre (CRa), que en este estudio se configuró como un proxy de la integración académica. Estos resultados demuestran la importancia de comprender los procesos de toma de decisiones para ingresar y continuar estudios.O objetivo deste artigo é analisar se fatores educacionais e de escolha de curso, origem sociodemográfica e integração acadêmica formal estão associados à evasão nos três primeiros anos do estudante na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Empregou-se o conceito de evasão de curso, que é a saída definitiva do estudante do curso de origem. A evasão foi analisada por meio de modelos estatísticos de sobrevivência em tempo discreto, o que permite tratar os dados em sua estrutura longitudinal. Foram utilizados os microdados da instituição para o acompanhamento de três anos da coorte que ingressou no primeiro semestre de 2014. Os resultados apontam que, durante o tempo analisado, os momentos de maior risco de evasão foram o primeiro, o segundo e o quinto semestre das trajetórias dos estudantes nos cursos. Os fatores que se mostraram associados à evasão foram os educacionais e de escolha de curso, e o Coeficiente de Rendimento acumulado por semestre (CRa) que neste estudo se configurou como proxy de integração acadêmica formal. Esses achados revelam a importância de entender processos decisórios de entrada e continuação dos estudos.   Educação em Revista 2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576Educação em Revista ; v. 38 (2022)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576/38762https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576/38763Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKlitzke, MelinaCarvalhaes, Flavio2023-08-18T15:02:36Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37576Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-08-18T15:02:36Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
LA DESERCIÓN DEL CURSO EN UNA UNIVERSIDAD PÚBLICA BRASILEÑA: UN ANÁLISIS DE SUPERVIVENCIA
FATORES ASSOCIADOS À EVASÃO DE CURSO NA UFRJ: UMA ANÁLISE DE SOBREVIVÊNCIA
title STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
spellingShingle STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
Klitzke, Melina
Educação superior, evasão de curso, análise de sobrevivência, UFRJ.
Higher education, dropout, survival analysis, UFRJ.
Educación superior, deserción, análisis de supervivência, UFRJ.
title_short STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
title_full STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
title_fullStr STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
title_full_unstemmed STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
title_sort STUDENT DROPOUT IN A BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITY: A SURVIVAL ANALYSIS
author Klitzke, Melina
author_facet Klitzke, Melina
Carvalhaes, Flavio
author_role author
author2 Carvalhaes, Flavio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klitzke, Melina
Carvalhaes, Flavio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação superior, evasão de curso, análise de sobrevivência, UFRJ.
Higher education, dropout, survival analysis, UFRJ.
Educación superior, deserción, análisis de supervivência, UFRJ.
topic Educação superior, evasão de curso, análise de sobrevivência, UFRJ.
Higher education, dropout, survival analysis, UFRJ.
Educación superior, deserción, análisis de supervivência, UFRJ.
description The aim of this paper is to analyze whether educational factors and degree choice, sociodemographic origin and academic integration are associated with dropout in the first three years of a student at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). We operationalize dropout as the student's permanent departure from the undergraduate course h/she was enrolled. Dropout was analyzed using statistical models of discrete-time survival, which allows treating the data in its longitudinal structure. The institution's microdata were used for the three-year follow-up of the cohort that joined in the first half of 2014. Results point that during the time analyzed, the moments of greatest risk of dropout were the first, second and fifth semester. The factors that were associated with dropout were educational and degree choice, and the accumulated income coefficient per semester (CRa), which in this study was configured as a proxy for academic integration. These findings highlight the importance of understanding decision-making processes for entering and continuing studies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576/38762
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37576/38763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 38 (2022)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123696517120