RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: RIBEIRO DE SÁ, MARIA JOSÉ, DE ALMEIDA, MARIA DA CONCEIÇÃO
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097
Resumo: Dialoguing with authors from different fields of knowledge, we argue for the necessity of an ode toindigenous knowledge. The establishment of a monoculture of mind with a universalistic ideologicaltendency has been exterminating the possibility of humanity to benefit from the interchange and sharingof knowledge and experiences acquired by different peoples of the Planet. The hegemony of the marketlogic overlaps immeasurable values such as cooperation, solidarity, collective gratitude, and kinship witheverything in the world. Such values are present in the ancient wisdom that establishes the matrix of afirst science. They also preserve codes of knowledge and ways of living that may become a reference to solve problems faced by modern societies. Faced by this scenario, the dialogue with those traditionalcosmologies would be an ethical attitude to be taken by an open science. A necessary cognitivedemocracy, the base for a political democracy and social justice, can be achieved by an ecology of ideas.
id UFMG-5_d19ef469d6d39dcea5f5810bc8b50b8a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38097
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGEPARA RESISTIR AL MONOCULTIVO DE LA MENTE: UNA ODA A LOS SABERES INDÍGENASPARA RESISTIR À MONOCULTURA DA MENTE: UMA ODE AOS SABERES INDÍGENASComplexidadeDemocracia CognitivaSaberes IndígenasComplexityCognitive DemocracyIndigenous KnowledgeComplejidadDemocracia CognitivaSaberes IndígenasDialoguing with authors from different fields of knowledge, we argue for the necessity of an ode toindigenous knowledge. The establishment of a monoculture of mind with a universalistic ideologicaltendency has been exterminating the possibility of humanity to benefit from the interchange and sharingof knowledge and experiences acquired by different peoples of the Planet. The hegemony of the marketlogic overlaps immeasurable values such as cooperation, solidarity, collective gratitude, and kinship witheverything in the world. Such values are present in the ancient wisdom that establishes the matrix of afirst science. They also preserve codes of knowledge and ways of living that may become a reference to solve problems faced by modern societies. Faced by this scenario, the dialogue with those traditionalcosmologies would be an ethical attitude to be taken by an open science. A necessary cognitivedemocracy, the base for a political democracy and social justice, can be achieved by an ecology of ideas.En diálogo con autores de diferentes áreas de conocimiento, argumentamos acerca de la necesidad dedesarrollar una Oda a los Saberes Indígenas. La instauración de un monocultivo de la mente con un sesgoideológico universalista ha venido obstaculizando la posibilidad de que la humanidad se beneficie con elintercambio y el compartir de saberes de las experiencias acumuladas por diferentes pueblos del Planeta.La hegemonía de la lógica del mercado se sobrepone a valores trascendentales como cooperación,solidaridad, gratitud colectiva y sentimiento de parentesco con todas las cosas del mundo. Tales valoresestán presentes en las sabidurías milenarias que constituyen la matriz de una ciencia primaria. Tambiénmantienen códigos de conocimientos y modos de vivir que podrían convertirse en una referencia pararesolver los problemas enfrentados por las sociedades modernas. En ese escenario, una actitud ética a serasumida por una ciencia abierta es el diálogo con esas cosmologías de la tradición. Una necesariademocracia cognitiva, base para la democracia política y la justicia social, podría ser alcanzada a partir deuna ecología de ideas.Em diálogo com autores de diferentes áreas de conhecimento, argumentamos a necessidade de uma odeaos saberes indígenas. A instauração de uma monocultura da mente, com viés ideológico universalista,vem exterminando a possibilidade de a humanidade se beneficiar com a troca e o compartilhamento desaberes e experiências acumuladas por diferentes povos do Planeta. A hegemonia da lógica de mercadosobrepõe-se a valores imensuráveis, como cooperação, solidariedade, gratidão coletiva e sentimento deparentesco com todas as coisas do mundo. Tais valores estão presentes nas sabedorias milenares queconstituem a matriz de uma “ciência primeira”. Também mantêm códigos de conhecimentos e modosde viver que podem vir a se tornar uma referência para resolver problemas enfrentados pelas sociedadesmodernas. Diante desse cenário, uma atitude ética a ser assumida por uma ciência aberta é a do diálogocom essas cosmologias da tradição. Uma necessária democracia cognitiva, base para a democracia políticae justiça social, pode ser alcançada com uma ecologia de ideias.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097/29711https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO RIBEIRO DE SÁ, MARIA JOSÉDE ALMEIDA, MARIA DA CONCEIÇÃO 2022-01-28T02:59:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38097Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-28T02:59:53Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
PARA RESISTIR AL MONOCULTIVO DE LA MENTE: UNA ODA A LOS SABERES INDÍGENAS
PARA RESISTIR À MONOCULTURA DA MENTE: UMA ODE AOS SABERES INDÍGENAS
title RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
spellingShingle RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
DE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO
Complexidade
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
Complexity
Cognitive Democracy
Indigenous Knowledge
Complejidad
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
title_short RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
title_full RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
title_fullStr RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
title_full_unstemmed RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
title_sort RESISTING THE MONOCULTURE OF MIND: AN ODE TO INDIGENOUS KNOWLEDGE
author DE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO
author_facet DE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO
RIBEIRO DE SÁ, MARIA JOSÉ
DE ALMEIDA, MARIA DA CONCEIÇÃO
author_role author
author2 RIBEIRO DE SÁ, MARIA JOSÉ
DE ALMEIDA, MARIA DA CONCEIÇÃO
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv DE ARAÚJO, CARLOS EDUARDO
RIBEIRO DE SÁ, MARIA JOSÉ
DE ALMEIDA, MARIA DA CONCEIÇÃO
dc.subject.por.fl_str_mv Complexidade
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
Complexity
Cognitive Democracy
Indigenous Knowledge
Complejidad
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
topic Complexidade
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
Complexity
Cognitive Democracy
Indigenous Knowledge
Complejidad
Democracia Cognitiva
Saberes Indígenas
description Dialoguing with authors from different fields of knowledge, we argue for the necessity of an ode toindigenous knowledge. The establishment of a monoculture of mind with a universalistic ideologicaltendency has been exterminating the possibility of humanity to benefit from the interchange and sharingof knowledge and experiences acquired by different peoples of the Planet. The hegemony of the marketlogic overlaps immeasurable values such as cooperation, solidarity, collective gratitude, and kinship witheverything in the world. Such values are present in the ancient wisdom that establishes the matrix of afirst science. They also preserve codes of knowledge and ways of living that may become a reference to solve problems faced by modern societies. Faced by this scenario, the dialogue with those traditionalcosmologies would be an ethical attitude to be taken by an open science. A necessary cognitivedemocracy, the base for a political democracy and social justice, can be achieved by an ecology of ideas.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38097/29711
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124228145152