Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Losurdo, Domenico
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166
Resumo: The point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school  and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of  furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? 
id UFMG-5_d1b6d2c1dffb33eb6f86d01870715ca7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45166
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernosEscola PúblicaLiberalismoEducação e TrabalhoPublic SchoolLiberalismWork and EducationEscuela PúblicaLiberalismoEducación y TrabajoThe point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school  and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of  furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? El presente texto como punto de partida la pregunta: fue Hegel un liberal? Para responderla se confrontan los argumentos de pensadores de reconocida tradición liberal y aquellos formulados por Hegel, con respecto a la escuela y a su papel en las tensiones entre Estado e Iglesias, estabilidad y movilidad social, formación general (aspiración a la totalidad) y formación para el trabajo (reducción a lo particular). Bajo el eco del principio de la obligatoriedad de la educación, afirmado en el curso de la revolución francesa y objeto de furiosa contestación por parte de los teóricos de la Restauración, Humboldt afirma que la ‘educación’ no está dentro de los ‘limites’ del Estado, sino que sobrepasa el ámbito de su ‘actividad’. Hegel, al contrario, sustenta que la sociedad no tiene solo ‘el derecho’ sino también ‘el deber’ de intervenir en el campo educativo. Su enérgica reivindicación de un papel activo del Estado en la política escolar y también en la determinación o en el control de los contenidos de la enseñanza, no nos remite a la tradición liberal. Sin embargo, al mismo tiempo, sustentando la separación entre Iglesia y Estado, Hegel defiende la liberalidad de conciencia y de pensamiento y, de ese modo, expresa lo mejor del liberalismo, Sería él liberal o no?O presente texto tem como ponto de partida a questão: seria Hegel um liberal? Para responder a ela confrontam-se os argumentos de pensadores de reconhecida tradição liberal e aqueles formulados por Hegel, com respeito à escola e ao seu papel nas tensões entre Estado e Igreja, estabilidade e mobilidade social, formação geral (aspiração a totalidade) e formação para o trabalho (confinamento ao particular). Sob o eco do princípio da obrigatoriedade da instrução, por parte dos teóricos da Restauração, Humboldt afirma que a instrução não está nos limites do Estado, mas ultrapassa o âmbito de sua atividade. Hegel, ao contrario, sustenta que a sociedade tem não somente o direito, mas também o dever de intervir no campo educativo. Sua enérgica reivindicação de um papel ativo do Estado na política escolar e também na determinação ou no controle dos conteúdos do ensino não nos remete a tradição liberal. Ao mesmo tempo, porém, sustentando a separação entre Igreja e Estado, Hegel defende a liberdade de consciência e de pensamento e, desse modo, expressa o melhor do liberalismo. Seria ele liberal? Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166/37067Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLosurdo, Domenico2023-05-29T14:05:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45166Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:05:05Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
title Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
spellingShingle Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
Losurdo, Domenico
Escola Pública
Liberalismo
Educação e Trabalho
Public School
Liberalism
Work and Education
Escuela Pública
Liberalismo
Educación y Trabajo
title_short Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
title_full Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
title_fullStr Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
title_full_unstemmed Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
title_sort Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
author Losurdo, Domenico
author_facet Losurdo, Domenico
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Losurdo, Domenico
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Pública
Liberalismo
Educação e Trabalho
Public School
Liberalism
Work and Education
Escuela Pública
Liberalismo
Educación y Trabajo
topic Escola Pública
Liberalismo
Educação e Trabalho
Public School
Liberalism
Work and Education
Escuela Pública
Liberalismo
Educación y Trabajo
description The point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school  and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of  furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166/37067
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126990094336