Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166 |
Resumo: | The point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? |
id |
UFMG-5_d1b6d2c1dffb33eb6f86d01870715ca7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45166 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernosEscola PúblicaLiberalismoEducação e TrabalhoPublic SchoolLiberalismWork and EducationEscuela PúblicaLiberalismoEducación y TrabajoThe point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? El presente texto como punto de partida la pregunta: fue Hegel un liberal? Para responderla se confrontan los argumentos de pensadores de reconocida tradición liberal y aquellos formulados por Hegel, con respecto a la escuela y a su papel en las tensiones entre Estado e Iglesias, estabilidad y movilidad social, formación general (aspiración a la totalidad) y formación para el trabajo (reducción a lo particular). Bajo el eco del principio de la obligatoriedad de la educación, afirmado en el curso de la revolución francesa y objeto de furiosa contestación por parte de los teóricos de la Restauración, Humboldt afirma que la educación no está dentro de los limites del Estado, sino que sobrepasa el ámbito de su actividad. Hegel, al contrario, sustenta que la sociedad no tiene solo el derecho sino también el deber de intervenir en el campo educativo. Su enérgica reivindicación de un papel activo del Estado en la política escolar y también en la determinación o en el control de los contenidos de la enseñanza, no nos remite a la tradición liberal. Sin embargo, al mismo tiempo, sustentando la separación entre Iglesia y Estado, Hegel defiende la liberalidad de conciencia y de pensamiento y, de ese modo, expresa lo mejor del liberalismo, Sería él liberal o no?O presente texto tem como ponto de partida a questão: seria Hegel um liberal? Para responder a ela confrontam-se os argumentos de pensadores de reconhecida tradição liberal e aqueles formulados por Hegel, com respeito à escola e ao seu papel nas tensões entre Estado e Igreja, estabilidade e mobilidade social, formação geral (aspiração a totalidade) e formação para o trabalho (confinamento ao particular). Sob o eco do princípio da obrigatoriedade da instrução, por parte dos teóricos da Restauração, Humboldt afirma que a instrução não está nos limites do Estado, mas ultrapassa o âmbito de sua atividade. Hegel, ao contrario, sustenta que a sociedade tem não somente o direito, mas também o dever de intervir no campo educativo. Sua enérgica reivindicação de um papel ativo do Estado na política escolar e também na determinação ou no controle dos conteúdos do ensino não nos remete a tradição liberal. Ao mesmo tempo, porém, sustentando a separação entre Igreja e Estado, Hegel defende a liberdade de consciência e de pensamento e, desse modo, expressa o melhor do liberalismo. Seria ele liberal? Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 171982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166/37067Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLosurdo, Domenico2023-05-29T14:05:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45166Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:05:05Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
title |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
spellingShingle |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos Losurdo, Domenico Escola Pública Liberalismo Educação e Trabalho Public School Liberalism Work and Education Escuela Pública Liberalismo Educación y Trabajo |
title_short |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
title_full |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
title_fullStr |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
title_full_unstemmed |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
title_sort |
Hegel, a escola, a divisão do trabalho e a liberdade dos modernos |
author |
Losurdo, Domenico |
author_facet |
Losurdo, Domenico |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Losurdo, Domenico |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Pública Liberalismo Educação e Trabalho Public School Liberalism Work and Education Escuela Pública Liberalismo Educación y Trabajo |
topic |
Escola Pública Liberalismo Educação e Trabalho Public School Liberalism Work and Education Escuela Pública Liberalismo Educación y Trabajo |
description |
The point of depart of the present text is the following question: would Hegel have been a liberal? To answer it we will confront the arguments of recognized philosopher from the liberal tradition ad those elaborated by Hegel about school and its relationship to the State, the church, the social immobility and mobility, formation and work. Under the influence of the principle of obligatory instruction, made firm by the French Revolution and object of furious contestation by Restoration the-orists, Humbold defends that the instruction is not under the responsibility of the State, but goes beyond its limitation. Hegel, to the opposite, sustains that the society has right and also the duty of interfering in the educational field. His strong argumentation in favor of an State active in school policies and also in the determination and in the control of the curriculum contents do not sound as a liberal tradition. However, on the other hand, at the same time, he supports the segregation between church and State. Hegel defends the liberal conscience of logical thinking, expressing the best of liberalism. Would he be a liberal or not? |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45166/37067 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 20 n. 40 (2004): Edição 17 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126990094336 |