MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria Alice
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Freitas Resende, Tânia, Coutinho, Priscila de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017
Resumo: This article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them.  Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents.  They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children.
id UFMG-5_e36f45d90ec23c255f0dcb42d55ccc26
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40017
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIESFAMILIAS DE CLASES MEDIAS EN LA ESCUELA PÚBLICA: DE LA ELECCIÓN A LAS ESTRATEGIAS DE PARTICIPACIÓNFAMÍLIAS DE CLASSES MÉDIAS NA ESCOLA PÚBLICA: DA ESCOLHA ÀS ESTRATÉGIAS DE PARTICIPAÇÃOclasses mediasescola públicaestratégias educativas familiaresmiddle classpublic schoolfamily educational strategiesclases mediasescuela publicaestratégias educativas familiaresThis article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them.  Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents.  They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children.El artículo enfoca una realidad atípica y poco contemplada en el debate educacional de Brasil: la experiencia de familias de estratos medios con hijos en escuelas públicas. Se insiere en el campo de la sociología de las relaciones familia-escuela, aunque más específicamente de los estudios sobre la escolarización en los estratos medios. Los datos empíricos se obtuvieron en una escuela pública municipal de Belo Horizonte que por su reputación atrae un número significativo de familias de clases medias. Fueron realizadas observaciones participantes de reuniones del Comité de Familias, creado por iniciativa de un grupo de madres de familia de la institución, así también, se realizaron entrevistas a las madres que integraban dicho Comité. Reforzando estudios internacionales y nacionales sobre la tematica, los resultados evidencian que tener hijos en escuelas públicas genera ansiedad y tensión por parte de los padres de familia. Ellos buscan manejar la situación por medio de la elección criteriosa del establecimiento educativo y del desarrollo de un conjunto de estrategias que se orientan a minimizar los riesgos de su elección para asegurar la formación deseada de sus hijosO artigo focaliza uma realidade atípica no Brasil e pouco contemplada no debate educacional do país: a experiência de famílias de camadas médias com filhos em escolas públicas. Insere-se no campo da sociologia das relações família-escola, mais especificamente, dos estudos sobre escolarização nas camadas médias. Os dados empíricos foram obtidos em uma escola pública municipal de Belo Horizonte que, por sua reputação, atrai um número significativo de famílias de camadas médias.  Foram realizadas observações participantes de reuniões da Comissão de Famílias, criada por iniciativa de um grupo de mães, além de entrevistas com mães que integravam a Comissão. Reforçando estudos internacionais e nacionais sobre o tema, os resultados evidenciam que ter os filhos na escola pública gera ansiedade e tensão para essas famílias. Elas buscam administrar a situação por meio da escolha criteriosa do estabelecimento de ensino e do desenvolvimento de um conjunto de estratégias que visam minimizar os riscos dessa opção e assegurar a formação desejada para a prole.Educação em Revista 2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTEXTOAvaliado por ParesTEXTOinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39488https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39489Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Maria Alicede Freitas Resende, TâniaCoutinho, Priscila de Oliveira2023-12-18T13:44:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40017Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-12-18T13:44:31Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
FAMILIAS DE CLASES MEDIAS EN LA ESCUELA PÚBLICA: DE LA ELECCIÓN A LAS ESTRATEGIAS DE PARTICIPACIÓN
FAMÍLIAS DE CLASSES MÉDIAS NA ESCOLA PÚBLICA: DA ESCOLHA ÀS ESTRATÉGIAS DE PARTICIPAÇÃO
title MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
spellingShingle MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
Nogueira, Maria Alice
classes medias
escola pública
estratégias educativas familiares
middle class
public school
family educational strategies
clases medias
escuela publica
estratégias educativas familiares
title_short MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
title_full MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
title_fullStr MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
title_full_unstemmed MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
title_sort MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
author Nogueira, Maria Alice
author_facet Nogueira, Maria Alice
de Freitas Resende, Tânia
Coutinho, Priscila de Oliveira
author_role author
author2 de Freitas Resende, Tânia
Coutinho, Priscila de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Maria Alice
de Freitas Resende, Tânia
Coutinho, Priscila de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv classes medias
escola pública
estratégias educativas familiares
middle class
public school
family educational strategies
clases medias
escuela publica
estratégias educativas familiares
topic classes medias
escola pública
estratégias educativas familiares
middle class
public school
family educational strategies
clases medias
escuela publica
estratégias educativas familiares
description This article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them.  Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents.  They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
TEXTO
Avaliado por Pares
TEXTO
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39488
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39489
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 39 (2023)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124652818432