MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017 |
Resumo: | This article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them. Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents. They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children. |
id |
UFMG-5_e36f45d90ec23c255f0dcb42d55ccc26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/40017 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIESFAMILIAS DE CLASES MEDIAS EN LA ESCUELA PÚBLICA: DE LA ELECCIÓN A LAS ESTRATEGIAS DE PARTICIPACIÓNFAMÍLIAS DE CLASSES MÉDIAS NA ESCOLA PÚBLICA: DA ESCOLHA ÀS ESTRATÉGIAS DE PARTICIPAÇÃOclasses mediasescola públicaestratégias educativas familiaresmiddle classpublic schoolfamily educational strategiesclases mediasescuela publicaestratégias educativas familiaresThis article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them. Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents. They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children.El artículo enfoca una realidad atípica y poco contemplada en el debate educacional de Brasil: la experiencia de familias de estratos medios con hijos en escuelas públicas. Se insiere en el campo de la sociología de las relaciones familia-escuela, aunque más específicamente de los estudios sobre la escolarización en los estratos medios. Los datos empíricos se obtuvieron en una escuela pública municipal de Belo Horizonte que por su reputación atrae un número significativo de familias de clases medias. Fueron realizadas observaciones participantes de reuniones del Comité de Familias, creado por iniciativa de un grupo de madres de familia de la institución, así también, se realizaron entrevistas a las madres que integraban dicho Comité. Reforzando estudios internacionales y nacionales sobre la tematica, los resultados evidencian que tener hijos en escuelas públicas genera ansiedad y tensión por parte de los padres de familia. Ellos buscan manejar la situación por medio de la elección criteriosa del establecimiento educativo y del desarrollo de un conjunto de estrategias que se orientan a minimizar los riesgos de su elección para asegurar la formación deseada de sus hijosO artigo focaliza uma realidade atípica no Brasil e pouco contemplada no debate educacional do país: a experiência de famílias de camadas médias com filhos em escolas públicas. Insere-se no campo da sociologia das relações família-escola, mais especificamente, dos estudos sobre escolarização nas camadas médias. Os dados empíricos foram obtidos em uma escola pública municipal de Belo Horizonte que, por sua reputação, atrai um número significativo de famílias de camadas médias. Foram realizadas observações participantes de reuniões da Comissão de Famílias, criada por iniciativa de um grupo de mães, além de entrevistas com mães que integravam a Comissão. Reforçando estudos internacionais e nacionais sobre o tema, os resultados evidenciam que ter os filhos na escola pública gera ansiedade e tensão para essas famílias. Elas buscam administrar a situação por meio da escolha criteriosa do estabelecimento de ensino e do desenvolvimento de um conjunto de estratégias que visam minimizar os riscos dessa opção e assegurar a formação desejada para a prole.Educação em Revista 2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresTEXTOAvaliado por ParesTEXTOinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017Educação em Revista ; v. 39 (2023)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39488https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39489Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Maria Alicede Freitas Resende, TâniaCoutinho, Priscila de Oliveira2023-12-18T13:44:31Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40017Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-12-18T13:44:31Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES FAMILIAS DE CLASES MEDIAS EN LA ESCUELA PÚBLICA: DE LA ELECCIÓN A LAS ESTRATEGIAS DE PARTICIPACIÓN FAMÍLIAS DE CLASSES MÉDIAS NA ESCOLA PÚBLICA: DA ESCOLHA ÀS ESTRATÉGIAS DE PARTICIPAÇÃO |
title |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
spellingShingle |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES Nogueira, Maria Alice classes medias escola pública estratégias educativas familiares middle class public school family educational strategies clases medias escuela publica estratégias educativas familiares |
title_short |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
title_full |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
title_fullStr |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
title_full_unstemmed |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
title_sort |
MIDDLE-CLASS FAMILIES IN PUBLIC SCHOOLS: FROM CHOICE TO PARTICIPATION STRATEGIES |
author |
Nogueira, Maria Alice |
author_facet |
Nogueira, Maria Alice de Freitas Resende, Tânia Coutinho, Priscila de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
de Freitas Resende, Tânia Coutinho, Priscila de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Maria Alice de Freitas Resende, Tânia Coutinho, Priscila de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
classes medias escola pública estratégias educativas familiares middle class public school family educational strategies clases medias escuela publica estratégias educativas familiares |
topic |
classes medias escola pública estratégias educativas familiares middle class public school family educational strategies clases medias escuela publica estratégias educativas familiares |
description |
This article focuses on an atypical reality in Brazil, little explored in the educational debate: the experience of middle-class families with children in public schools. It is grounded on the sociology of family-school relationship, more especifically, in the studies about middle-classes schooling. We collected the empirical data at a public municipal school in the city of Belo Horizonte, Brazil, which, due to its reputation, attracts a significant number of middle-class families. We developed participant observations of the meetings held by the Family Commission, created by a group of mothers, and conducted interviews with some of them. Reinforcing international and national studies on the theme, the results show that having children in public schools stresses and tenses these parents. They seek to manage the situation by a rigorous school choice and a series of strategies aiming to minimize the risks of this option and ensure the education desired for their children. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares TEXTO Avaliado por Pares TEXTO info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39488 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40017/39489 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 39 (2023) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711124652818432 |