LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023 |
Resumo: | This is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes. |
id |
UFMG-5_e841e7db7fc983e6fa5a3cfce1b9b6a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38023 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPSREVISIÓN BIBLIOGRÁFICA: TALLERESREVISÃO BIBLIOGRÁFICA: OFICINASprocessos educacionaismetodologia de ensinoeducação não formaleducational processesteaching methodologynon-formal educationprocesos educativosmetodología de enseñanzaeducación no formalThis is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes.Esta es una revisión bibliográfica de los talleres como modalidad educativa.Se analizaron 256 artículos científicos de revistas contenidas en el área de evaluación deEducación en la Plataforma Sucupira de CNPq que tenían el término taller, ya sea en el título,en las palabras clave o en el resumen. Se clasificaron y describieron según sus objetivos ymodos de ejecución: taller, taller didáctico, taller pedagógico, taller de lectura y escritura, tallerartístico y taller terapéutico. De los artículos encuestados, solo seis se centraron en la prácticade talleres como modalidad educativa; el resto utilizó los talleres como un medio paradesarrollar diferentes temas. Finalmente, sostenemos que la práctica de talleres en el campode la Educación puede resultar un instrumento útil para la producción de conocimiento,procesos de subjetivación y emancipación.Trata-se de uma revisão bibliográfica sobre oficinas enquanto modalidadeeducativa. Foram analisados 256 artigos científicos oriundos de periódicos contidos na áreade avaliação Educação na Plataforma Sucupira do CNPq que possuíam o termo oficina, sejano título, nas palavras-chave ou no resumo. As oficinas foram categorizadas e descritas deacordo com seus objetivos e modos de execução: oficina de trabalho, oficina didática, oficinapedagógica, oficina de leitura e escrita, oficina artística e oficina terapêutica. Dos artigoslevantados, somente seis tinham como foco de análise a prática de oficinas enquantomodalidade educativa; os restantes empregaram as oficinas enquanto meio para odesenvolvimento de temas diversos. Por fim, argumentamos que a prática de oficinas nocampo da Educação pode se revelar um instrumento profícuo para a produção deconhecimentos, processos de subjetivação e emancipação.Educação em Revista 2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29608https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29609https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess FERREIRA JOAQUIM, FELIPERODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA 2022-01-27T00:18:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38023Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:18:45Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA: TALLERES REVISÃO BIBLIOGRÁFICA: OFICINAS |
title |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
spellingShingle |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS FERREIRA JOAQUIM, FELIPE processos educacionais metodologia de ensino educação não formal educational processes teaching methodology non-formal education procesos educativos metodología de enseñanza educación no formal |
title_short |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
title_full |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
title_fullStr |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
title_full_unstemmed |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
title_sort |
LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS |
author |
FERREIRA JOAQUIM, FELIPE |
author_facet |
FERREIRA JOAQUIM, FELIPE RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA |
author_role |
author |
author2 |
RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
FERREIRA JOAQUIM, FELIPE RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
processos educacionais metodologia de ensino educação não formal educational processes teaching methodology non-formal education procesos educativos metodología de enseñanza educación no formal |
topic |
processos educacionais metodologia de ensino educação não formal educational processes teaching methodology non-formal education procesos educativos metodología de enseñanza educación no formal |
description |
This is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29608 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29609 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123790888960 |