LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FERREIRA JOAQUIM, FELIPE
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023
Resumo: This is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes.
id UFMG-5_e841e7db7fc983e6fa5a3cfce1b9b6a2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38023
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling LITERATURE REVIEW: WORKSHOPSREVISIÓN BIBLIOGRÁFICA: TALLERESREVISÃO BIBLIOGRÁFICA: OFICINASprocessos educacionaismetodologia de ensinoeducação não formaleducational processesteaching methodologynon-formal educationprocesos educativosmetodología de enseñanzaeducación no formalThis is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes.Esta es una revisión bibliográfica de los talleres como modalidad educativa.Se analizaron 256 artículos científicos de revistas contenidas en el área de evaluación deEducación en la Plataforma Sucupira de CNPq que tenían el término taller, ya sea en el título,en las palabras clave o en el resumen. Se clasificaron y describieron según sus objetivos ymodos de ejecución: taller, taller didáctico, taller pedagógico, taller de lectura y escritura, tallerartístico y taller terapéutico. De los artículos encuestados, solo seis se centraron en la prácticade talleres como modalidad educativa; el resto utilizó los talleres como un medio paradesarrollar diferentes temas. Finalmente, sostenemos que la práctica de talleres en el campode la Educación puede resultar un instrumento útil para la producción de conocimiento,procesos de subjetivación y emancipación.Trata-se de uma revisão bibliográfica sobre oficinas enquanto modalidadeeducativa. Foram analisados 256 artigos científicos oriundos de periódicos contidos na áreade avaliação Educação na Plataforma Sucupira do CNPq que possuíam o termo oficina, sejano título, nas palavras-chave ou no resumo. As oficinas foram categorizadas e descritas deacordo com seus objetivos e modos de execução: oficina de trabalho, oficina didática, oficinapedagógica, oficina de leitura e escrita, oficina artística e oficina terapêutica. Dos artigoslevantados, somente seis tinham como foco de análise a prática de oficinas enquantomodalidade educativa; os restantes empregaram as oficinas enquanto meio para odesenvolvimento de temas diversos. Por fim, argumentamos que a prática de oficinas nocampo da Educação pode se revelar um instrumento profícuo para a produção deconhecimentos, processos de subjetivação e emancipação.Educação em Revista 2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29608https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29609https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess FERREIRA JOAQUIM, FELIPERODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA 2022-01-27T00:18:45Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38023Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2022-01-27T00:18:45Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA: TALLERES
REVISÃO BIBLIOGRÁFICA: OFICINAS
title LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
spellingShingle LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
FERREIRA JOAQUIM, FELIPE
processos educacionais
metodologia de ensino
educação não formal
educational processes
teaching methodology
non-formal education
procesos educativos
metodología de enseñanza
educación no formal
title_short LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
title_full LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
title_fullStr LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
title_full_unstemmed LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
title_sort LITERATURE REVIEW: WORKSHOPS
author FERREIRA JOAQUIM, FELIPE
author_facet FERREIRA JOAQUIM, FELIPE
RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA
author_role author
author2 RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv FERREIRA JOAQUIM, FELIPE
RODRIGUES MARTINS DE CAMARGO, MARIA ROSA
dc.subject.por.fl_str_mv processos educacionais
metodologia de ensino
educação não formal
educational processes
teaching methodology
non-formal education
procesos educativos
metodología de enseñanza
educación no formal
topic processos educacionais
metodologia de ensino
educação não formal
educational processes
teaching methodology
non-formal education
procesos educativos
metodología de enseñanza
educación no formal
description This is a bibliographical review on workshops as an educational modality. Weanalyzed 256 scientific articles from journals contained in the evaluation area of Educationin the Sucupira platform of CNPq that had the term workshop either in the title, keywords orabstract. They were categorized and described according to their objectives and modes ofexecution: workshop, didactic workshop, pedagogical workshop, reading and writingworkshop, artistic workshop and therapeutic workshop. Of the articles surveyed, only sixfocused on analyzing the practice of workshops as an educational modality; the rest employedworkshops as a means of developing diverse themes. Finally, we argue that the practice ofworkshops in the field of Education can prove fruitful for the production of knowledge,subjectivation and emancipation processes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29608
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38023/29609
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123790888960