Desejo de encadear letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Burgarelli, Cristóvão Giovani
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831
Resumo: This text proposes to think through some issues round the introduction to reading and writing of the child who is being made literate. Starting out from a discussion of the relationship between child, teacher and text, it will seek to articulate these three instances and the concept of the unconscious, whose structure is that of language. Finally, situating itself where the building of a desiring subject occurs, it will prioritize the psychoanalytical concepts of pulsation, writing and letter.
id UFMG-5_eb2fa2a026324f4b02bd66ecd8b23c20
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39831
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Desejo de encadear letrasEscritaLeitura;Pulsão;Desejo;LetraWritingReading;Pulsation;DesireLetter.This text proposes to think through some issues round the introduction to reading and writing of the child who is being made literate. Starting out from a discussion of the relationship between child, teacher and text, it will seek to articulate these three instances and the concept of the unconscious, whose structure is that of language. Finally, situating itself where the building of a desiring subject occurs, it will prioritize the psychoanalytical concepts of pulsation, writing and letter.Este texto se propõe pensar algumas questões sobre a entrada da criança em processo de alfabetização na leitura e na produção textual. Partindo da discussão sobre a relação entre a criança, o professor e o texto, busca-se uma articulação entre essas três instâncias e o conceito de inconsciente, cuja estrutura é a da linguagem. Situando-se, por fim, que se trata da constituição de um sujeito desejante, serão privilegiados os conceitos psicanalíticos de pulsão, escrita e letra.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 251982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831/30566Copyright (c) 2022 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBurgarelli, Cristóvão Giovani 2023-05-29T14:19:40Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39831Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:19:40Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Desejo de encadear letras
title Desejo de encadear letras
spellingShingle Desejo de encadear letras
Burgarelli, Cristóvão Giovani
Escrita
Leitura;
Pulsão;
Desejo;
Letra
Writing
Reading;
Pulsation;
Desire
Letter.
title_short Desejo de encadear letras
title_full Desejo de encadear letras
title_fullStr Desejo de encadear letras
title_full_unstemmed Desejo de encadear letras
title_sort Desejo de encadear letras
author Burgarelli, Cristóvão Giovani
author_facet Burgarelli, Cristóvão Giovani
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Burgarelli, Cristóvão Giovani
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita
Leitura;
Pulsão;
Desejo;
Letra
Writing
Reading;
Pulsation;
Desire
Letter.
topic Escrita
Leitura;
Pulsão;
Desejo;
Letra
Writing
Reading;
Pulsation;
Desire
Letter.
description This text proposes to think through some issues round the introduction to reading and writing of the child who is being made literate. Starting out from a discussion of the relationship between child, teacher and text, it will seek to articulate these three instances and the concept of the unconscious, whose structure is that of language. Finally, situating itself where the building of a desiring subject occurs, it will prioritize the psychoanalytical concepts of pulsation, writing and letter.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39831/30566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 25 n. 1 (2009): Edição 25
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711124388577280