“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499 |
Resumo: | This paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background. |
id |
UFMG-5_f5bd0d3007cdd6741db2dd164cd18949 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/37499 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene"PALABROTAS ES LO QUE NO HAY EN EL CUERPO DE DIOS": Un estudio de lo obsceno infantil“PALAVRÃO É O QUE NÃO TEM NO CORPO DE DEUS”: UM ESTUDO DO OBSCENO INFANTILcultura infantilfolclore infantilobsceno infantilchildhood culturefolklore childhoodobscene childhoodcultura infantilfolclore infantilobsceno infantilThis paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background.Este artículo contempla lo que llamamos obsceno infantil, un conjunto de juegos, rimas,dibujos, palabras y gestos compartidos por los niños, que se pueden catalogar como obscenos,constituyendo una de las expresiones de la cultura infantil. A partir de un levantamiento de laproducción bibliográfica sobre el tema, en el ámbito del folclore infantil, de la sociología infantil y delos estudios psicolingüísticos, buscamos aprehender sus manifestaciones, a través de la observación enuna clase de niños entre 6 y 7 años de un colegio privado de clase media urbana. Ha sido rara lapresencia de lo obsceno infantil, expresado en un diálogo, desarrollado por los niños y mediado por lamaestra, sobre los significados de las palabrotas, analizado en este artículo. El diálogo demostró que, apartir de los fragmentos, los niños buscaron entender lo que define una palabrota, sus usos y lasrazones de su prohibición. También ha sido evidente la singularidad de los niños observados teniendoen cuenta el grupo sociocultural a que pertenecen.Este artigo contempla o chamado obsceno infantil, um conjunto de brincadeiras, rimas,desenhos, palavras e gestos compartilhados pelas crianças que pode ser qualificado como obsceno,constituindo uma das expressões da cultura infantil. A partir do levantamento da produção bibliográficasobre a temática, no campo do folclore infantil, da sociologia da infância e de estudos psicolinguísticos,busca-se apreender as manifestações do obsceno infantil, através de observação, em uma sala de aula,de crianças entre 6 e 7 anos, numa escola particular de classe média urbana. Nesse contexto, verificouse uma presença rarefeita do obsceno infantil, expresso num diálogo desenvolvido pelas crianças emediado pela professora, sobre os significados do palavrão, analisado neste trabalho. O diálogodemonstrou que, a partir de seus fragmentos, as crianças buscaram compreender o que define opalavrão, seus usos e as razões de sua interdição. Evidenciou-se também a singularidade do olhar dascrianças observadas sobre o tema, definida pelo pertencimento sociocultural desse grupo.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29224https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29225https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNORONHA DE CARVALHO, CIBELE SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA 2021-12-15T17:31:59Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37499Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-15T17:31:59Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene "PALABROTAS ES LO QUE NO HAY EN EL CUERPO DE DIOS": Un estudio de lo obsceno infantil “PALAVRÃO É O QUE NÃO TEM NO CORPO DE DEUS”: UM ESTUDO DO OBSCENO INFANTIL |
title |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
spellingShingle |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene NORONHA DE CARVALHO, CIBELE cultura infantil folclore infantil obsceno infantil childhood culture folklore childhood obscene childhood cultura infantil folclore infantil obsceno infantil |
title_short |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
title_full |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
title_fullStr |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
title_full_unstemmed |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
title_sort |
“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene |
author |
NORONHA DE CARVALHO, CIBELE |
author_facet |
NORONHA DE CARVALHO, CIBELE SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA |
author_role |
author |
author2 |
SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
NORONHA DE CARVALHO, CIBELE SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cultura infantil folclore infantil obsceno infantil childhood culture folklore childhood obscene childhood cultura infantil folclore infantil obsceno infantil |
topic |
cultura infantil folclore infantil obsceno infantil childhood culture folklore childhood obscene childhood cultura infantil folclore infantil obsceno infantil |
description |
This paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29224 https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020) 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711123656671232 |