“BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NORONHA DE CARVALHO, CIBELE
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499
Resumo: This paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background.
id UFMG-5_f5bd0d3007cdd6741db2dd164cd18949
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/37499
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene"PALABROTAS ES LO QUE NO HAY EN EL CUERPO DE DIOS": Un estudio de lo obsceno infantil“PALAVRÃO É O QUE NÃO TEM NO CORPO DE DEUS”: UM ESTUDO DO OBSCENO INFANTILcultura infantilfolclore infantilobsceno infantilchildhood culturefolklore childhoodobscene childhoodcultura infantilfolclore infantilobsceno infantilThis paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background.Este artículo contempla lo que llamamos obsceno infantil, un conjunto de juegos, rimas,dibujos, palabras y gestos compartidos por los niños, que se pueden catalogar como obscenos,constituyendo una de las expresiones de la cultura infantil. A partir de un levantamiento de laproducción bibliográfica sobre el tema, en el ámbito del folclore infantil, de la sociología infantil y delos estudios psicolingüísticos, buscamos aprehender sus manifestaciones, a través de la observación enuna clase de niños entre 6 y 7 años de un colegio privado de clase media urbana. Ha sido rara lapresencia de lo obsceno infantil, expresado en un diálogo, desarrollado por los niños y mediado por lamaestra, sobre los significados de las palabrotas, analizado en este artículo. El diálogo demostró que, apartir de los fragmentos, los niños buscaron entender lo que define una palabrota, sus usos y lasrazones de su prohibición. También ha sido evidente la singularidad de los niños observados teniendoen cuenta el grupo sociocultural a que pertenecen.Este artigo contempla o chamado obsceno infantil, um conjunto de brincadeiras, rimas,desenhos, palavras e gestos compartilhados pelas crianças que pode ser qualificado como obsceno,constituindo uma das expressões da cultura infantil. A partir do levantamento da produção bibliográficasobre a temática, no campo do folclore infantil, da sociologia da infância e de estudos psicolinguísticos,busca-se apreender as manifestações do obsceno infantil, através de observação, em uma sala de aula,de crianças entre 6 e 7 anos, numa escola particular de classe média urbana. Nesse contexto, verificouse uma presença rarefeita do obsceno infantil, expresso num diálogo desenvolvido pelas crianças emediado pela professora, sobre os significados do palavrão, analisado neste trabalho. O diálogodemonstrou que, a partir de seus fragmentos, as crianças buscaram compreender o que define opalavrão, seus usos e as razões de sua interdição. Evidenciou-se também a singularidade do olhar dascrianças observadas sobre o tema, definida pelo pertencimento sociocultural desse grupo.Educação em Revista 2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por Parestextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)1982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29224https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29225https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNORONHA DE CARVALHO, CIBELE SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA 2021-12-15T17:31:59Zoai:periodicos.ufmg.br:article/37499Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2021-12-15T17:31:59Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
"PALABROTAS ES LO QUE NO HAY EN EL CUERPO DE DIOS": Un estudio de lo obsceno infantil
“PALAVRÃO É O QUE NÃO TEM NO CORPO DE DEUS”: UM ESTUDO DO OBSCENO INFANTIL
title “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
spellingShingle “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
NORONHA DE CARVALHO, CIBELE
cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
childhood culture
folklore childhood
obscene childhood
cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
title_short “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
title_full “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
title_fullStr “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
title_full_unstemmed “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
title_sort “BAD WORD IS WHAT DON’T EXISTS ON GOD BODY”: A study of childhood obscene
author NORONHA DE CARVALHO, CIBELE
author_facet NORONHA DE CARVALHO, CIBELE
SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA
author_role author
author2 SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv NORONHA DE CARVALHO, CIBELE
SOARES DE GOUVEA, MARIA CRISTINA
dc.subject.por.fl_str_mv cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
childhood culture
folklore childhood
obscene childhood
cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
topic cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
childhood culture
folklore childhood
obscene childhood
cultura infantil
folclore infantil
obsceno infantil
description This paper discuss the obscene childhood, one of childhood culture expression,consisting on different jokes, riddles, rhymes, drawings shared between children pair groups, that adultsunderstands being obscene. In the dialogue with academic production about the theme on childhoodfolklore, sociology of childhood and psycholinguist studies, the research consisted on an observationon classroom daily life of a group of children between 6 and 7 years old in a private school. It waspossible to identify that the theme did not take place on school daily life, only being developed in aschooling situation, conducted by the teacher. On that occasion, using adults’ fragments, children triedto understand bad words meanings, uses and the causes of its interdiction. It was possible to identifythe singularity of the group perspective, related to their socio-cultural background.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado por Pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29224
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/37499/29225
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 36 n. 1 (2020): v.36 (2020)
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711123656671232