A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em Revista |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465 |
Resumo: | In this article we want to discuss the main theoretical and social pressupositions of the most recent pedagogical propositions and also their real consequences to the educational practices. In this sense, we will try to throw a light on the contradictory character of the contemporary social form, that constitutes the ground where all perspectives here critized are born, unconsciously or not. The present critical investigation also intends to propose, showing the limitations and weaker aspects of those mentioned pedagogical positions, the recuperation of the educational practice as an exercise of individual formation. |
id |
UFMG-5_f9eb60072d4c7f7cf3a1ff8336e2d3b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44465 |
network_acronym_str |
UFMG-5 |
network_name_str |
Educação em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativaSociabilidadeEducaçãoIndividualidadeAtividadeIn this article we want to discuss the main theoretical and social pressupositions of the most recent pedagogical propositions and also their real consequences to the educational practices. In this sense, we will try to throw a light on the contradictory character of the contemporary social form, that constitutes the ground where all perspectives here critized are born, unconsciously or not. The present critical investigation also intends to propose, showing the limitations and weaker aspects of those mentioned pedagogical positions, the recuperation of the educational practice as an exercise of individual formation.Neste artigo desejamos discutir os principais pressupostos teóricos e sociais das mais recentes propostas pedagógicas, bem como as conseqüências reais destes para a prática educacional. Nesse sentido, tentaremos trazer à luz o caráter contraditório da forma social contemporânea, que constitui o solo do qual nascem, de modo inconsciente ou não, as perspectivas aqui criticadas. A presente investigação crítica tenciona também propor, ao mostrar os limites e aspectos mais fracos das referidas posições, a recuperação da prática educacional como exercício de formação da individualidade.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado por ParesTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465/36442Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Antônio José Lopes2023-05-29T13:46:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44465Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T13:46:06Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
title |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
spellingShingle |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa Alves, Antônio José Lopes Sociabilidade Educação Individualidade Atividade |
title_short |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
title_full |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
title_fullStr |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
title_full_unstemmed |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
title_sort |
A determinação onto-societária do educar ou pra uma crítica da vontade educativa |
author |
Alves, Antônio José Lopes |
author_facet |
Alves, Antônio José Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Antônio José Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociabilidade Educação Individualidade Atividade |
topic |
Sociabilidade Educação Individualidade Atividade |
description |
In this article we want to discuss the main theoretical and social pressupositions of the most recent pedagogical propositions and also their real consequences to the educational practices. In this sense, we will try to throw a light on the contradictory character of the contemporary social form, that constitutes the ground where all perspectives here critized are born, unconsciously or not. The present critical investigation also intends to propose, showing the limitations and weaker aspects of those mentioned pedagogical positions, the recuperation of the educational practice as an exercise of individual formation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44465/36442 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
publisher.none.fl_str_mv |
Educação em Revista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Revista ; v. 17 n. 33 (2001): Edição 14 1982-6621 0102-4698 reponame:Educação em Revista instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Educação em Revista |
collection |
Educação em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br |
_version_ |
1799711126046375936 |