CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026 |
Resumo: | This article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme. It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas. |
id |
UFMG-7_220bc12b5334fe5c18773c0623323289 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/12026 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMMECritical Language Teaching; Language PolicyThis article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme. It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisLuke, Jonathan2018-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026/1125611670Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-24T18:55:29Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/12026Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2018-08-24T18:55:29Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
title |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
spellingShingle |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME Luke, Jonathan Critical Language Teaching; Language Policy |
title_short |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
title_full |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
title_fullStr |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
title_full_unstemmed |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
title_sort |
CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME |
author |
Luke, Jonathan |
author_facet |
Luke, Jonathan |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luke, Jonathan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical Language Teaching; Language Policy |
topic |
Critical Language Teaching; Language Policy |
description |
This article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme. It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026/1125611670 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018) Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018) 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711099264696320 |