CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luke, Jonathan
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
Texto Completo: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026
Resumo: This article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme.  It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas.
id UFMG-7_220bc12b5334fe5c18773c0623323289
oai_identifier_str oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/12026
network_acronym_str UFMG-7
network_name_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository_id_str
spelling CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMMECritical Language Teaching; Language PolicyThis article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme.  It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisLuke, Jonathan2018-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026/1125611670Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-24T18:55:29Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/12026Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2018-08-24T18:55:29Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
title CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
spellingShingle CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
Luke, Jonathan
Critical Language Teaching; Language Policy
title_short CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
title_full CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
title_fullStr CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
title_full_unstemmed CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
title_sort CRITICAL LANGUAGE TEACHING IN A DYNAMIC LANGUAGE POLICY TERRAIN: LESSONS FROM THE BRAZILIAN SCIENCE WITHOUT BORDERS STUDENT MOBILITY PROGRAMME
author Luke, Jonathan
author_facet Luke, Jonathan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Luke, Jonathan
dc.subject.por.fl_str_mv Critical Language Teaching; Language Policy
topic Critical Language Teaching; Language Policy
description This article reports on a case study of English language learning in higher education, considering the impact of language policies embedded within a mobility scholarship programme on the practices of language teachers. Based on a larger ethnographic study following the experiences of several undergraduate members of one cohort of Brazil’s Ciência sem Fronteiras programme for students in science and technological fields, this article describes how several language teachers engaged with the power relations of the frequently shifting policy terrain of the programme.  It concludes with a discussion of possibilities for teachers in similar situations who endeavor to take a critical approach to language teaching, and explores some of the tactics they might employ against those policies which they see as incompatible with their practices.Este artigo relata um estudo de caso sobre a aprendizagem da língua inglesa na Educação Superior, considerando o impacto de políticas linguísticas embutidas em um programa de mobilidade nas práticas de professores de inglês. Com base em um estudo etnográfico mais amplo e seguindo as experiências de vários alunos participantes de um edital do programa brasileiro Ciência sem Fronteiras - destinado a graduandos de áreas tais como engenharia, tecnologia e ciências exatas - este artigo descreve como vários professores de inglês se engajaram em frequentes relações de poder que perpassam o programa. Conclui-se com uma discussão sobre possibilidades para professores em situações semelhantes que se esforçam para adotar uma abordagem crítica no ensino de línguas, bem como explora-se algumas estratégias que podem ser empregadas contra as políticas consideradas incompatíveis com suas práticas.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-24
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026
url http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/12026/1125611670
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 18, No 2 (2018)
1984-6398
1676-0786
reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
collection Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com
_version_ 1799711099264696320