Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
Texto Completo: | http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358 |
Resumo: | ABSTRACT: In this article, we explore our attempts to infuse the classes we teach with our emergent translingual praxiologies. We describe this process in three educational contexts: an undergraduate English major course, a graduate course in Linguistics, and an in-service course for public school English teachers, all in the Midwest region of Brazil. To do so, we use qualitative, interpretive research through personal narratives. For us, translingual understandings emphasize language as fluid, negotiable, and creative, in contrast to monolingual orientations that hold languages to be discrete, fixed, and finite. Such ideas hold potential for developing (de)colonial approaches to linguistic education, which value diverse ways of knowing and being that potentially enhance life across the globe.KEYWORDS: Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil. |
id |
UFMG-7_eab1da11943dbe4a15e4e71ffe834da7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.letras.ufmg.br:article/22358 |
network_acronym_str |
UFMG-7 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian MidwestPraxiologias translíngues emergentes em três contextos de desenvolvimento profissional de professores de inglês no Centro-Oeste brasileiroTranslingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil.Praxiologias translíngues; (De)colonialidade; Formação de Professores de Inglês; Brasil.ABSTRACT: In this article, we explore our attempts to infuse the classes we teach with our emergent translingual praxiologies. We describe this process in three educational contexts: an undergraduate English major course, a graduate course in Linguistics, and an in-service course for public school English teachers, all in the Midwest region of Brazil. To do so, we use qualitative, interpretive research through personal narratives. For us, translingual understandings emphasize language as fluid, negotiable, and creative, in contrast to monolingual orientations that hold languages to be discrete, fixed, and finite. Such ideas hold potential for developing (de)colonial approaches to linguistic education, which value diverse ways of knowing and being that potentially enhance life across the globe.KEYWORDS: Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil.Resumo: Neste artigo, exploramos nossas tentativas de infundir nossas aulas com praxiologias translíngues emergentes. Descrevemos esse processo em três contextos educacionais: um curso de graduação em inglês, um curso de pós-graduação em linguística e um curso de formação para professores de inglês de escolas públicas, todos na região Centro-Oeste do Brasil. Para esse fim, utilizamos a pesquisa qualitativa e interpretativa por relatos pessoais. Para nós, os entendimentos translíngues enfatizam a lingua(gem) como fluida, negociável e criativa em contraste com as orientações monolíngues que mantêm as línguas como discretas, fixas e finitas. Tais ideias têm potencial para desenvolver abordagens (de)coloniais para a educação linguística, que valorizam diversas formas de conhecer e ser que potencialmente melhoram a vida em todo o mundo.Palavras-chaves: Praxiologias translíngues; (De)colonialidade; Formação de Professores de Inglês; Brasil.Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas GeraisBlum, Avram StanleySantclair, DllubiaSilva, Kleber2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global SouthRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global SouthRevista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global South1984-63981676-0786reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358/1125614955http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/22358/3375/*ref*/ANZALDÚA, G. How to Tame a Wild Tongue. In: ANZALDÚA, G. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco, CA: Aunt Lute Books, 1987, p. 53-64./*ref*/BLOMMAERT, J. Discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2005./*ref*/BORELLI, J. D. V. P.; SILVESTRE, V. P. V.; PESSOA, R. R. Towards a decolonial language teacher edu-cation. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 301-324, 2020./*ref*/BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018./*ref*/BUTLER, J. Bodies that matter: On the discursive limits of sex. 2nd ed. New York, NY: Routledge, 2011./*ref*/CANAGARAJAH, A. S. Translingual practice: Global Englishes and cosmopolitan relations. New York, NY: Routledge, 2013./*ref*/CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Personal experience methods. In: Denzin, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, p. 413-427./*ref*/CLANDININ, D.; CONNELLY, F. Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2000./*ref*/CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Knowledge, narrative, and self-study. In: LOUGHRAN, J.; HAMILTON, M.; LABOSKEY, V.; RUSSEL, T. (eds.). International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Norwell, MA: Kluwer Academic Publishing, 2004, p. 575-600./*ref*/CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Rese-archer, v. 19, n. 5, p, 2-14, 1990./*ref*/COSCARELLI, C. V. Ideias para pensar o fim da escola. In: RIBEIRO, A. E; VECCHIO, P. M. M. (eds.). Tecnologias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pande-mia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020. Available at: https://docero.com.br/doc/x5s8e1s. Accessed on: 10 May 2022./*ref*/DENZIN, N. K. Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 1997./*ref*/DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The landscape of qualitative research. 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2013./*ref*/DIAS, N.; ANACHE, A. A.; MACIEL, R. F. Facebook na construção e ampliação de sentido na comuni-cação dos estudantes surdos. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, v. 5, n. 6, p. 15-22, 2017. DOI: 10.30612/eadtde.v5i6.6279. Available at: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/6279. Accessed on: 26 May 2022./*ref*/EMERSON, R. M.; FRETZ, R.; SHAW, L. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995./*ref*/ESCOLA para todos? Desigualdades sociais e educação. [S.l.;s.n.], 2020. 1 video (58 min). Narration by Leonardo Silva and Priscilla. Published by the channel Teaching in Critical Times. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=fVJYYQIG-C0&t=25s. Accessed on: 10 May 2022./*ref*/FLANNERY, M. Uma introdução à análise linguística da narrativa oral: abordagens e modelos. Cam-pinas, SP: Pontes Editores, 2015. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada). v. 42./*ref*/FREIRE, P. Cartas a Cristina. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1994./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2004/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970./*ref*/GARCÍA, O.; WEI, L. Translanguaging: Language, bilingualism and education. London, UK: Palgrave Macmillan, 2014./*ref*/HUA, Z.; OTSUJI, E.; PENNYCOOK, A. Multilingual, multisensory and multimodal repertoires in corner shops, streets and markets: introduction. Social Semiotics, v. 27, n. 4, p. 383-393, 2017. DOI: 10.1080/10350330.2017.1334383./*ref*/GASPARSKI, W. W. Design, Science, and Philosophy: The Praxiological Perspective. In: DE VRIES, M. J.; CROSS, N.; GRANT, D. P. (eds.). Design Methodology and Relationships with Science. Dordrecht, NL: Springer, 1993, p. 165-189. (NATO ASI Series). DOI: 10.1007/978-94-015-8220-9_8. v. 71./*ref*/JAMILA L.: 3 ways to speak English. [S.l.;s.n.], 2014. 1 video (4 min). Published by the channel TED. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=k9fmJ5xQ_mc. Accessed on: 01 June 2022./*ref*/JORDÃO, C. M. BraSilian Teacher Education: Decolonizing the “local south”. In: STELLA, P. R.; CAVALCANTI, I.; TAVARES, R.; IFA, S. Transculturalidade e De(s)colonialidade nos Estudos em In-glês no Brazil. 1st ed. Maceió: Edufal, 2014, p. 227-254./*ref*/LANDER, E. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E. (ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Clacso, 2005, p. 8-20./*ref*/LEE, A; HANDSFIELD, L. J. Code-Meshing and Writing Instruction in Multilingual Classrooms. Reading Teacher, v. 72, n. 2, p. 1-10, 2018. DOI:10.1002/trtr.1688./*ref*/LINN, R.; ERICKSON, F. Quantitative Methods. Qualitative Methods. New York, NY: Macmillan Pub-lishers, 1990./*ref*/LUCENA, M.; CARDOSO, A. Translinguagem como recurso pedagógico: uma discussão etnográfica sobre práticas de linguagem em uma escola bilíngue. Calidoscópio. 16. 10.4013/cld.2018.161.13. 2018./*ref*/MELO, L. G. A. S. Reading and writing poems in English: collaborative practices at a Brazilian public school. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 3, n. 58, p. 1331-1352, Sept.-Dec. 2019. Available at: https://www.scielo.br/j/tla/a/Dm9PTwTqDM6dTrT7Ps99SdJ/abstract/?lang=pt. Accessed on: 24 May 2022./*ref*/MESA de debates: Possibilidades e desafios do/no ensino de língua inglesa em perspectiva crítica. [S.l.], XXIII, Aug. 2021. 1 video (1h 58 min). Published by the channel APLIEMT. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=HzJa3K-usDo. Accessed on: 24 May 2022./*ref*/MONTE MR, W. Critical Literacies, Meaning Making and New Epistemological Perspectives. Matices en Lenguas Extranjeras, n. 2, 2008. Available at: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10712. Accessed on: 29 Apr. 2022./*ref*/MULIK, K. B.; EDMUNDO, E. S. G. Beyoncé turned black: empoderamento feminino e letramento crítico na formação inicial de professores. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (eds.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018, p. 229-246./*ref*/NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019./*ref*/PESSOA, R. R.; SILVA; K. A. da; FREITAS, C. C. de (orgs.). Praxiologias do Brasil Central sobre educa-ção linguística crítica. São Paulo: Pá de Palavra, 2021./*ref*/PESSOA, R. R. Movimentos críticos de uma prática docente. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE-MÓR, W. (eds.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo, SP: Pá de Palavra, 2018, p. 185-198. Available at: https://www.academia.edu/39980426/Perspectivas_criticas_ebook. Accessed on: 20 Dec. 2022./*ref*/PESSOA, R. R.; BASTOS, P. A. L. Sentidos de língua/linguagem em aulas de inglês de um curso de letras. In: MATEUS, E.; TONELLI, J. R. A. (eds.). Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo, SP: Blucher, 2017, p. 141-161. 1st ed. Disponível em: https://www.academia.edu/35619382/Sentidos_de_l%C3%ADngua_linguagem_em_aulas_de_ingl%C3%AAs_de_um_curso_de_Letras. Acesso em: 28 Apr. 2022./*ref*/REZENDE, T.; SILVESTRE, V. P. V.; PESSOA, R.; SABOTA, B.; ROSA-SILVA. V.; SOUSA, L. P. Q. Por uma postura decolonial na formação docente e na educação linguística: conversa com Tânia Rezen-de. Gláuks – Revista de Letras e Artes, v. 20, n. 1, p. 15-27, Jan.-June 2020. DOI: 10.47677/gluks.v20i1.161./*ref*/ROCHA, C. H. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. DELTA, v. 35, n. 4, p. 1-39, 2019. Available at: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350403. Accessed on: 18 May 2022./*ref*/SABOTA, B.; PEIXOTO, A.; FARIA, M. Narrativas multimodais e produção de sentido sobre racismo e preconceito: agência discente em aulas de inglês. In: PESSOA, R. R.; SILVA, K. A.; FREITAS, C. C. de. (eds.). Praxiologias do Brasil Central sobre educação linguística crítica. São Paulo: Pá de Palavra, 2021. p. 193-214. Available at: https://www.dropbox.com/s/fjielp2gbjpf6h8/Praxiologias_pdf.pdf?dl=0. Acces-sed on: 25 May 2022./*ref*/SANTO, D. O. E.; SANTOS, K. B. A invenção do monolinguismo no Brasil: por uma orientação trans-língue em aulas de “línguas”. Calidoscópio, v. 16, n. 1, p. 152-162, Jan.-Apr. 2018. DOI: 10.4013/cld.2018.161.14./*ref*/SANTOS, Y. L. Racismo brasileiro: uma história da formação do país. São Paulo, SP: Todavia, 2022. 345 p./*ref*/SOUZA, V., MURTA, C. A. M.; BENGENZEN, V. Uma pesquisa narrativa pelas experiências de pro-fessoras de línguas buscando viver histórias multilingues e decolonizadoras. Gláuks – Revista De Letras E Artes, v. 20, n. 1, p. 28-48, 2020. Available at: https://doi.org/10.47677/gluks.v20i1.179. Accessed on: 20 Jan. 2021./*ref*/SÜSSEKIND, M. L.; SANTOS, W. L. Um Abaporu, a Feiúra e o Currículo: Pesquisando os Cotidianos nas Conversas Complicadas em uma Escola Pública do Rio de Janeiro. Momentos – Diálogos em Educa-ção, v. 25, n. 1, p. 273-288, Jan.-June 2016. Avaible at: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/5625/3980. Accessed on: 20 Jan. 2021./*ref*/TAKAKI, N. H. Towards Translanguaging with Students at Public School: multimodal and transcul-tural aspects in meaning making. Calidoscópio, v. 17, n. 1, p. 163-183, 2019. Available at: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.171.09. Accessed on: 26 May 2022./*ref*/TAN, Amy. Mother Tongue. The Threepenny Review, v. 43, p. 315-320, Autumn 1990./*ref*/TRANSLINGUAGEM: o que é e como ela pode informar uma perspectiva crítica de ensino? [Narra-tion by]: Leonardo Silva e Priscilla. [S.l.;s.n.]: Teaching in Critical Times, 2021. Podcast. Available at: https://open.spotify.com/episode/1N3CWAGNMiDxhjCwtdJZil?si=BJNuGBeISAWJ_mpYSec-qw&nd=1. Accessed on: 10 May 2022./*ref*/VERONELLI, G. A. Sobre la colonialidad del lenguaje. Universitas Humanística, Bogotá, v. 81, p. 33-58, enero-jun. 2015./*ref*/WOLGEMUTH, J.; AGOSTO, V. Narrative Research. In: RITZER, G.; ROJEK, C. (eds.). The Black-well Encyclopedia of Sociology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2019. p. 1-3. DOI: 10.1002/9781405165518.wbeos1244/*ref*/YIP, J; GARCÍA, O. Translinguagens: recomendações para educadores. Iberoamérica Social: Revista-Red de Estudios Sociales, v. IX, p. 164-177, 2018. Available at: https://iberoamericasocial.com/translinguagens-recomendacoes-educadores/. Accessed on: 10 May 2022./*ref*/ZAMUDIO, M.; RUSSELL, C.; RIOS, F.; BRIDGEMAN, J. Critical race theory matters: Edu-cation and ideology. London, UK: Routledge, 2011.Copyright (c) 2023 Avram Stanley Blum, Dllubia Santclair, Kleber Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-28T16:24:07Zoai:periodicos.letras.ufmg.br:article/22358Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/oairblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com1984-63981676-0786opendoar:2023-12-28T16:24:07Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest Praxiologias translíngues emergentes em três contextos de desenvolvimento profissional de professores de inglês no Centro-Oeste brasileiro |
title |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
spellingShingle |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest Blum, Avram Stanley Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil. Praxiologias translíngues; (De)colonialidade; Formação de Professores de Inglês; Brasil. |
title_short |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
title_full |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
title_fullStr |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
title_full_unstemmed |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
title_sort |
Emerging translingual praxiologies in three English teacher professional development contexts in the Brazilian Midwest |
author |
Blum, Avram Stanley |
author_facet |
Blum, Avram Stanley Santclair, Dllubia Silva, Kleber |
author_role |
author |
author2 |
Santclair, Dllubia Silva, Kleber |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Blum, Avram Stanley Santclair, Dllubia Silva, Kleber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil. Praxiologias translíngues; (De)colonialidade; Formação de Professores de Inglês; Brasil. |
topic |
Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil. Praxiologias translíngues; (De)colonialidade; Formação de Professores de Inglês; Brasil. |
description |
ABSTRACT: In this article, we explore our attempts to infuse the classes we teach with our emergent translingual praxiologies. We describe this process in three educational contexts: an undergraduate English major course, a graduate course in Linguistics, and an in-service course for public school English teachers, all in the Midwest region of Brazil. To do so, we use qualitative, interpretive research through personal narratives. For us, translingual understandings emphasize language as fluid, negotiable, and creative, in contrast to monolingual orientations that hold languages to be discrete, fixed, and finite. Such ideas hold potential for developing (de)colonial approaches to linguistic education, which value diverse ways of knowing and being that potentially enhance life across the globe.KEYWORDS: Translingual praxiologies; (De)coloniality; English teacher professional development; Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358 |
url |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/view/22358/1125614955 http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/rbla/article/downloadSuppFile/22358/3375 /*ref*/ANZALDÚA, G. How to Tame a Wild Tongue. In: ANZALDÚA, G. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco, CA: Aunt Lute Books, 1987, p. 53-64. /*ref*/BLOMMAERT, J. Discourse. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. /*ref*/BORELLI, J. D. V. P.; SILVESTRE, V. P. V.; PESSOA, R. R. Towards a decolonial language teacher edu-cation. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 301-324, 2020. /*ref*/BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989. /*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. /*ref*/BUTLER, J. Bodies that matter: On the discursive limits of sex. 2nd ed. New York, NY: Routledge, 2011. /*ref*/CANAGARAJAH, A. S. Translingual practice: Global Englishes and cosmopolitan relations. New York, NY: Routledge, 2013. /*ref*/CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Personal experience methods. In: Denzin, N. K.; LINCOLN, Y. S. (eds.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, p. 413-427. /*ref*/CLANDININ, D.; CONNELLY, F. Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2000. /*ref*/CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Knowledge, narrative, and self-study. In: LOUGHRAN, J.; HAMILTON, M.; LABOSKEY, V.; RUSSEL, T. (eds.). International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Norwell, MA: Kluwer Academic Publishing, 2004, p. 575-600. /*ref*/CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Stories of experience and narrative inquiry. Educational Rese-archer, v. 19, n. 5, p, 2-14, 1990. /*ref*/COSCARELLI, C. V. Ideias para pensar o fim da escola. In: RIBEIRO, A. E; VECCHIO, P. M. M. (eds.). Tecnologias digitais e escola [recurso eletrônico]: reflexões no projeto aula aberta durante a pande-mia. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2020. Available at: https://docero.com.br/doc/x5s8e1s. Accessed on: 10 May 2022. /*ref*/DENZIN, N. K. Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 1997. /*ref*/DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The landscape of qualitative research. 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2013. /*ref*/DIAS, N.; ANACHE, A. A.; MACIEL, R. F. Facebook na construção e ampliação de sentido na comuni-cação dos estudantes surdos. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, v. 5, n. 6, p. 15-22, 2017. DOI: 10.30612/eadtde.v5i6.6279. Available at: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/6279. Accessed on: 26 May 2022. /*ref*/EMERSON, R. M.; FRETZ, R.; SHAW, L. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. /*ref*/ESCOLA para todos? Desigualdades sociais e educação. [S.l.;s.n.], 2020. 1 video (58 min). Narration by Leonardo Silva and Priscilla. Published by the channel Teaching in Critical Times. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=fVJYYQIG-C0&t=25s. Accessed on: 10 May 2022. /*ref*/FLANNERY, M. Uma introdução à análise linguística da narrativa oral: abordagens e modelos. Cam-pinas, SP: Pontes Editores, 2015. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada). v. 42. /*ref*/FREIRE, P. Cartas a Cristina. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1994. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2004 /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970. /*ref*/GARCÍA, O.; WEI, L. Translanguaging: Language, bilingualism and education. London, UK: Palgrave Macmillan, 2014. /*ref*/HUA, Z.; OTSUJI, E.; PENNYCOOK, A. Multilingual, multisensory and multimodal repertoires in corner shops, streets and markets: introduction. Social Semiotics, v. 27, n. 4, p. 383-393, 2017. DOI: 10.1080/10350330.2017.1334383. /*ref*/GASPARSKI, W. W. Design, Science, and Philosophy: The Praxiological Perspective. In: DE VRIES, M. J.; CROSS, N.; GRANT, D. P. (eds.). Design Methodology and Relationships with Science. Dordrecht, NL: Springer, 1993, p. 165-189. (NATO ASI Series). DOI: 10.1007/978-94-015-8220-9_8. v. 71. /*ref*/JAMILA L.: 3 ways to speak English. [S.l.;s.n.], 2014. 1 video (4 min). Published by the channel TED. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=k9fmJ5xQ_mc. Accessed on: 01 June 2022. /*ref*/JORDÃO, C. M. BraSilian Teacher Education: Decolonizing the “local south”. In: STELLA, P. R.; CAVALCANTI, I.; TAVARES, R.; IFA, S. Transculturalidade e De(s)colonialidade nos Estudos em In-glês no Brazil. 1st ed. Maceió: Edufal, 2014, p. 227-254. /*ref*/LANDER, E. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E. (ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Clacso, 2005, p. 8-20. /*ref*/LEE, A; HANDSFIELD, L. J. Code-Meshing and Writing Instruction in Multilingual Classrooms. Reading Teacher, v. 72, n. 2, p. 1-10, 2018. DOI:10.1002/trtr.1688. /*ref*/LINN, R.; ERICKSON, F. Quantitative Methods. Qualitative Methods. New York, NY: Macmillan Pub-lishers, 1990. /*ref*/LUCENA, M.; CARDOSO, A. Translinguagem como recurso pedagógico: uma discussão etnográfica sobre práticas de linguagem em uma escola bilíngue. Calidoscópio. 16. 10.4013/cld.2018.161.13. 2018. /*ref*/MELO, L. G. A. S. Reading and writing poems in English: collaborative practices at a Brazilian public school. Trab. Ling. Aplic., Campinas, v. 3, n. 58, p. 1331-1352, Sept.-Dec. 2019. Available at: https://www.scielo.br/j/tla/a/Dm9PTwTqDM6dTrT7Ps99SdJ/abstract/?lang=pt. Accessed on: 24 May 2022. /*ref*/MESA de debates: Possibilidades e desafios do/no ensino de língua inglesa em perspectiva crítica. [S.l.], XXIII, Aug. 2021. 1 video (1h 58 min). Published by the channel APLIEMT. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=HzJa3K-usDo. Accessed on: 24 May 2022. /*ref*/MONTE MR, W. Critical Literacies, Meaning Making and New Epistemological Perspectives. Matices en Lenguas Extranjeras, n. 2, 2008. Available at: https://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10712. Accessed on: 29 Apr. 2022. /*ref*/MULIK, K. B.; EDMUNDO, E. S. G. Beyoncé turned black: empoderamento feminino e letramento crítico na formação inicial de professores. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE MÓR, W. (eds.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018, p. 229-246. /*ref*/NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019. /*ref*/PESSOA, R. R.; SILVA; K. A. da; FREITAS, C. C. de (orgs.). Praxiologias do Brasil Central sobre educa-ção linguística crítica. São Paulo: Pá de Palavra, 2021. /*ref*/PESSOA, R. R. Movimentos críticos de uma prática docente. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE-MÓR, W. (eds.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo, SP: Pá de Palavra, 2018, p. 185-198. Available at: https://www.academia.edu/39980426/Perspectivas_criticas_ebook. Accessed on: 20 Dec. 2022. /*ref*/PESSOA, R. R.; BASTOS, P. A. L. Sentidos de língua/linguagem em aulas de inglês de um curso de letras. In: MATEUS, E.; TONELLI, J. R. A. (eds.). Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo, SP: Blucher, 2017, p. 141-161. 1st ed. Disponível em: https://www.academia.edu/35619382/Sentidos_de_l%C3%ADngua_linguagem_em_aulas_de_ingl%C3%AAs_de_um_curso_de_Letras. Acesso em: 28 Apr. 2022. /*ref*/REZENDE, T.; SILVESTRE, V. P. V.; PESSOA, R.; SABOTA, B.; ROSA-SILVA. V.; SOUSA, L. P. Q. Por uma postura decolonial na formação docente e na educação linguística: conversa com Tânia Rezen-de. Gláuks – Revista de Letras e Artes, v. 20, n. 1, p. 15-27, Jan.-June 2020. DOI: 10.47677/gluks.v20i1.161. /*ref*/ROCHA, C. H. Educação linguística na liquidez da sociedade do cansaço: o potencial decolonial da perspectiva translíngue. DELTA, v. 35, n. 4, p. 1-39, 2019. Available at: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350403. Accessed on: 18 May 2022. /*ref*/SABOTA, B.; PEIXOTO, A.; FARIA, M. Narrativas multimodais e produção de sentido sobre racismo e preconceito: agência discente em aulas de inglês. In: PESSOA, R. R.; SILVA, K. A.; FREITAS, C. C. de. (eds.). Praxiologias do Brasil Central sobre educação linguística crítica. São Paulo: Pá de Palavra, 2021. p. 193-214. Available at: https://www.dropbox.com/s/fjielp2gbjpf6h8/Praxiologias_pdf.pdf?dl=0. Acces-sed on: 25 May 2022. /*ref*/SANTO, D. O. E.; SANTOS, K. B. A invenção do monolinguismo no Brasil: por uma orientação trans-língue em aulas de “línguas”. Calidoscópio, v. 16, n. 1, p. 152-162, Jan.-Apr. 2018. DOI: 10.4013/cld.2018.161.14. /*ref*/SANTOS, Y. L. Racismo brasileiro: uma história da formação do país. São Paulo, SP: Todavia, 2022. 345 p. /*ref*/SOUZA, V., MURTA, C. A. M.; BENGENZEN, V. Uma pesquisa narrativa pelas experiências de pro-fessoras de línguas buscando viver histórias multilingues e decolonizadoras. Gláuks – Revista De Letras E Artes, v. 20, n. 1, p. 28-48, 2020. Available at: https://doi.org/10.47677/gluks.v20i1.179. Accessed on: 20 Jan. 2021. /*ref*/SÜSSEKIND, M. L.; SANTOS, W. L. Um Abaporu, a Feiúra e o Currículo: Pesquisando os Cotidianos nas Conversas Complicadas em uma Escola Pública do Rio de Janeiro. Momentos – Diálogos em Educa-ção, v. 25, n. 1, p. 273-288, Jan.-June 2016. Avaible at: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/5625/3980. Accessed on: 20 Jan. 2021. /*ref*/TAKAKI, N. H. Towards Translanguaging with Students at Public School: multimodal and transcul-tural aspects in meaning making. Calidoscópio, v. 17, n. 1, p. 163-183, 2019. Available at: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.171.09. Accessed on: 26 May 2022. /*ref*/TAN, Amy. Mother Tongue. The Threepenny Review, v. 43, p. 315-320, Autumn 1990. /*ref*/TRANSLINGUAGEM: o que é e como ela pode informar uma perspectiva crítica de ensino? [Narra-tion by]: Leonardo Silva e Priscilla. [S.l.;s.n.]: Teaching in Critical Times, 2021. Podcast. Available at: https://open.spotify.com/episode/1N3CWAGNMiDxhjCwtdJZil?si=BJNuGBeISAWJ_mpYSec-qw&nd=1. Accessed on: 10 May 2022. /*ref*/VERONELLI, G. A. Sobre la colonialidad del lenguaje. Universitas Humanística, Bogotá, v. 81, p. 33-58, enero-jun. 2015. /*ref*/WOLGEMUTH, J.; AGOSTO, V. Narrative Research. In: RITZER, G.; ROJEK, C. (eds.). The Black-well Encyclopedia of Sociology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2019. p. 1-3. DOI: 10.1002/9781405165518.wbeos1244 /*ref*/YIP, J; GARCÍA, O. Translinguagens: recomendações para educadores. Iberoamérica Social: Revista-Red de Estudios Sociales, v. IX, p. 164-177, 2018. Available at: https://iberoamericasocial.com/translinguagens-recomendacoes-educadores/. Accessed on: 10 May 2022. /*ref*/ZAMUDIO, M.; RUSSELL, C.; RIOS, F.; BRIDGEMAN, J. Critical race theory matters: Edu-cation and ideology. London, UK: Routledge, 2011. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Avram Stanley Blum, Dllubia Santclair, Kleber Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Avram Stanley Blum, Dllubia Santclair, Kleber Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global South Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global South Revista Brasileira de Linguística Aplicada; Vol 23, No 1 (2023): Translanguaging and Language Policy in the Global South 1984-6398 1676-0786 reponame:Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Lingüística Aplicada (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rblasecretaria@gmail.com||periodicosfaleufmg@gmail.com |
_version_ |
1799711101568417792 |