Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Texto livre |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266 |
Resumo: | This study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept. |
id |
UFMG-9_49eccad7b16cfd4dad56c32a615522f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/26266 |
network_acronym_str |
UFMG-9 |
network_name_str |
Texto livre |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of ScienceProducción científica de aprendizaje invertido y aula invertida en Web of ScienceProdução científica de aprendizagem invertida e sala de aula invertida em Web of ScienceEstudo bibliométricoAprendizagem invertidaSala de aula invertidaAnálise de co-palavrasBanco de dados da Web of ScienceBibliometric studyFlipped learningFlipped classroomAnalysis of co-wordsWeb of Science databaseEstudio bibliométricoAprendizaje invertidoAula invertidaAnálisis de co-palavrasBase de datos de Web Of ScienceThis study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept. El objetivo de este estudio es conocer la producción científica de los términos aprendizaje invertido y aula invertida en la literatura especializada, determinando su evolución conceptual, los temas más relevantes y los autores más prolíficos. Se realizó un estudio bibliométrico apoyado en un análisis estructural y dinámico de co-palabras. Ambos términos fueron analizados en la Web of Science, reportando 2.968 documentos y observando una producción mucho mayor en el aula invertida. Aunque ambas terminologías se utilizan a menudo indistintamente, en la comunidad científica se diferencian, observando diferentes tendencias y campos de estudio según el concepto. Los resultados pueden promover la búsqueda de un consenso terminológico que delimite claramente el alcance de cada concepto.O objetivo deste estudo é conhecer a produção científica dos termos flipped learning (aprendizagem investida) e flipped classroom (sala de aula invertida) na literatura especializada, determinando sua evolução conceitual, os temas mais relevantes e os autores mais prolíficos. Foi realizado um estudo bibliométrico apoiado por uma análise estrutural e dinâmica de co-palavras. Ambos os termos foram analisados na Web of Science, relatando 2.968 documentos e observando uma produção muito maior na sala de aula invertida. Apesar de ambas as terminologias serem frequentemente utilizadas como sinônimos, na comunidade científica elas se diferenciam, observando diferentes tendências e campos de estudo de acordo com o conceito. Os resultados podem promover a busca por um consenso terminológico que delimite claramente a área de abrangência de cada conceito. Universidade Federal de Minas Gerais2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2626610.35699/1983-3652.2021.26266Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e262661983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266/26073Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLópez-Belmonte, JesúsMoreno-Guerrero, Antonio-JoséLópez-Núñez, Juan-AntonioPozo-Sánchez, Santiago2022-04-12T19:24:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26266Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-04-12T19:24:27Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science Producción científica de aprendizaje invertido y aula invertida en Web of Science Produção científica de aprendizagem invertida e sala de aula invertida em Web of Science |
title |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
spellingShingle |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science López-Belmonte, Jesús Estudo bibliométrico Aprendizagem invertida Sala de aula invertida Análise de co-palavras Banco de dados da Web of Science Bibliometric study Flipped learning Flipped classroom Analysis of co-words Web of Science database Estudio bibliométrico Aprendizaje invertido Aula invertida Análisis de co-palavras Base de datos de Web Of Science |
title_short |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
title_full |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
title_fullStr |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
title_full_unstemmed |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
title_sort |
Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science |
author |
López-Belmonte, Jesús |
author_facet |
López-Belmonte, Jesús Moreno-Guerrero, Antonio-José López-Núñez, Juan-Antonio Pozo-Sánchez, Santiago |
author_role |
author |
author2 |
Moreno-Guerrero, Antonio-José López-Núñez, Juan-Antonio Pozo-Sánchez, Santiago |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
López-Belmonte, Jesús Moreno-Guerrero, Antonio-José López-Núñez, Juan-Antonio Pozo-Sánchez, Santiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo bibliométrico Aprendizagem invertida Sala de aula invertida Análise de co-palavras Banco de dados da Web of Science Bibliometric study Flipped learning Flipped classroom Analysis of co-words Web of Science database Estudio bibliométrico Aprendizaje invertido Aula invertida Análisis de co-palavras Base de datos de Web Of Science |
topic |
Estudo bibliométrico Aprendizagem invertida Sala de aula invertida Análise de co-palavras Banco de dados da Web of Science Bibliometric study Flipped learning Flipped classroom Analysis of co-words Web of Science database Estudio bibliométrico Aprendizaje invertido Aula invertida Análisis de co-palavras Base de datos de Web Of Science |
description |
This study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266 10.35699/1983-3652.2021.26266 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266 |
identifier_str_mv |
10.35699/1983-3652.2021.26266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266/26073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266 Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266 Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266 Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266 1983-3652 reponame:Texto livre instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Texto livre |
collection |
Texto livre |
repository.name.fl_str_mv |
Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatextolivre@letras.ufmg.br |
_version_ |
1799711143378288640 |