Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: López-Belmonte, Jesús
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moreno-Guerrero, Antonio-José, López-Núñez, Juan-Antonio, Pozo-Sánchez, Santiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266
Resumo: This study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept.  
id UFMG-9_49eccad7b16cfd4dad56c32a615522f7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/26266
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of ScienceProducción científica de aprendizaje invertido y aula invertida en Web of ScienceProdução científica de aprendizagem invertida e sala de aula invertida em Web of ScienceEstudo bibliométricoAprendizagem invertidaSala de aula invertidaAnálise de co-palavrasBanco de dados da Web of ScienceBibliometric studyFlipped learningFlipped classroomAnalysis of co-wordsWeb of Science databaseEstudio bibliométricoAprendizaje invertidoAula invertidaAnálisis de co-palavrasBase de datos de Web Of ScienceThis study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept.  El objetivo de este estudio es conocer la producción científica de los términos aprendizaje invertido y aula invertida en la literatura especializada, determinando su evolución conceptual, los temas más relevantes y los autores más prolíficos. Se realizó un estudio bibliométrico apoyado en un análisis estructural y dinámico de co-palabras. Ambos términos fueron analizados en la Web of Science, reportando 2.968 documentos y observando una producción mucho mayor en el aula invertida. Aunque ambas terminologías se utilizan a menudo indistintamente, en la comunidad científica se diferencian, observando diferentes tendencias y campos de estudio según el concepto. Los resultados pueden promover la búsqueda de un consenso terminológico que delimite claramente el alcance de cada concepto.O objetivo deste estudo é conhecer a produção científica dos termos flipped learning (aprendizagem investida) e flipped classroom (sala de aula invertida) na literatura especializada, determinando sua evolução conceitual, os temas mais relevantes e os autores mais prolíficos. Foi realizado um estudo bibliométrico apoiado por uma análise estrutural e dinâmica de co-palavras. Ambos os termos foram analisados na Web of Science, relatando 2.968 documentos e observando uma produção muito maior na sala de aula invertida. Apesar de ambas as terminologias serem frequentemente utilizadas como sinônimos, na comunidade científica elas se diferenciam, observando diferentes tendências e campos de estudo de acordo com o conceito. Os resultados podem promover a busca por um consenso terminológico que delimite claramente a área de abrangência de cada conceito.    Universidade Federal de Minas Gerais2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/2626610.35699/1983-3652.2021.26266Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e262661983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266/26073Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLópez-Belmonte, JesúsMoreno-Guerrero, Antonio-JoséLópez-Núñez, Juan-AntonioPozo-Sánchez, Santiago2022-04-12T19:24:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/26266Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2022-04-12T19:24:27Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
Producción científica de aprendizaje invertido y aula invertida en Web of Science
Produção científica de aprendizagem invertida e sala de aula invertida em Web of Science
title Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
spellingShingle Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
López-Belmonte, Jesús
Estudo bibliométrico
Aprendizagem invertida
Sala de aula invertida
Análise de co-palavras
Banco de dados da Web of Science
Bibliometric study
Flipped learning
Flipped classroom
Analysis of co-words
Web of Science database
Estudio bibliométrico
Aprendizaje invertido
Aula invertida
Análisis de co-palavras
Base de datos de Web Of Science
title_short Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
title_full Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
title_fullStr Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
title_full_unstemmed Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
title_sort Scientific production of flipped learning and flipped classroom in Web of Science
author López-Belmonte, Jesús
author_facet López-Belmonte, Jesús
Moreno-Guerrero, Antonio-José
López-Núñez, Juan-Antonio
Pozo-Sánchez, Santiago
author_role author
author2 Moreno-Guerrero, Antonio-José
López-Núñez, Juan-Antonio
Pozo-Sánchez, Santiago
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv López-Belmonte, Jesús
Moreno-Guerrero, Antonio-José
López-Núñez, Juan-Antonio
Pozo-Sánchez, Santiago
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo bibliométrico
Aprendizagem invertida
Sala de aula invertida
Análise de co-palavras
Banco de dados da Web of Science
Bibliometric study
Flipped learning
Flipped classroom
Analysis of co-words
Web of Science database
Estudio bibliométrico
Aprendizaje invertido
Aula invertida
Análisis de co-palavras
Base de datos de Web Of Science
topic Estudo bibliométrico
Aprendizagem invertida
Sala de aula invertida
Análise de co-palavras
Banco de dados da Web of Science
Bibliometric study
Flipped learning
Flipped classroom
Analysis of co-words
Web of Science database
Estudio bibliométrico
Aprendizaje invertido
Aula invertida
Análisis de co-palavras
Base de datos de Web Of Science
description This study focuses on knowing the scientific production of the terms flipped learning and flipped classroom in specialized literature, determining their conceptual evolution, the most relevant topics and the most prolific authors. A bibliometric study has been carried out supported by a structural and dynamic analysis of co-words. Both terms have been analyzed in the Web of Science, reporting 2968 documents and observing a much higher production in the flipped classroom. Despite the fact that both terminologies are frequently used as synonyms, in the scientific community they are differentiated, observing different trends and fields of study according to the concept. The results may promote the search for a terminological consensus that clearly delimits the area covered by each concept.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266
10.35699/1983-3652.2021.26266
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266
identifier_str_mv 10.35699/1983-3652.2021.26266
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26266/26073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Texto Livre: Linguagem e Tecnologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 14 No. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266
Texto Livre; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266
Texto Livre; Vol. 14 No 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266
Texto Livre; v. 14 n. 1 (2021): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e26266
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143378288640