Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pérez García, Álvaro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sacaluga Rodríguez, Ignacio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Texto livre
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40452
Resumo: The importance of reading in children and adolescents as an activity that allows them to easily stimulate their imagination and their brain function is, at present, a workhorse both at school and in the family. Finding resources and motivational tools to encourage the reading habit is fundamental, and storytelling is an interesting resource. Our goal is to analyse the experiences and good practices in the use of storytelling to encourage the reading habit in children and adolescents that are being carried out in Spain, in order to make a didactic proposal. A qualitative methodology was used, based on the analytical-descriptive method. Despite the fact that storytelling is a resource that is increasingly used in the educational field, there are still few experiences of its use to encourage reading among children and adolescents. We concluded that storytelling can be a very motivating didactic and creative resource to encourage the habit of reading, both in children and adolescents, given its multimedia component and its ability to tell stories.
id UFMG-9_f18a4572bd286f946336e1a6a17f1397
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40452
network_acronym_str UFMG-9
network_name_str Texto livre
repository_id_str
spelling Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage readingEl storytelling como recurso didáctico-comunicativo para fomentar la lecturaA contação de histórias como recurso didático-comunicativo para promover a leituraStorytellingRecurso didáctico-comunicativoLecturaNiñosAdolescentesContação de históriasRecurso didático-comunicativoLeituraCriançasAdolescentesStorytellingDidactic-communicative resourceReadingChildrenAdolescentsThe importance of reading in children and adolescents as an activity that allows them to easily stimulate their imagination and their brain function is, at present, a workhorse both at school and in the family. Finding resources and motivational tools to encourage the reading habit is fundamental, and storytelling is an interesting resource. Our goal is to analyse the experiences and good practices in the use of storytelling to encourage the reading habit in children and adolescents that are being carried out in Spain, in order to make a didactic proposal. A qualitative methodology was used, based on the analytical-descriptive method. Despite the fact that storytelling is a resource that is increasingly used in the educational field, there are still few experiences of its use to encourage reading among children and adolescents. We concluded that storytelling can be a very motivating didactic and creative resource to encourage the habit of reading, both in children and adolescents, given its multimedia component and its ability to tell stories.La importancia de la lectura en niños y adolescentes como actividad que les permite estimular fácilmente su imaginación y su función cerebral es, en la actualidad, un caballo de batalla tanto en la escuela como en la familia. Buscar recursos y herramientas motivadoras para fomentar el hábito lector es fundamental, y el storytelling es un interesante recurso. Nuestro objetivo es analizar las experiencias y buenas prácticas de utilización del storytelling para fomentar el hábito lector en niños y adolescentes que se están llevando a cabo en España y otros países, para valorar su implantación como estrategia didáctica. Se utilizó una metodología cualitativa, basada en el método analítico-descriptivo. A pesar de que el storytelling es un recurso cada vez más utilizado en el ámbito educativo, aún son escasas las experiencias encontradas sobre su uso para fomentar la lectura en niños y adolescentes. Concluimos que el storytelling puede ser un recurso didáctico y creativo muy motivador para fomentar el hábito de la lectura, tanto en niños como en adolescentes, dado su componente multimedia y su capacidad de contar historias.A importância da leitura nas crianças e adolescentes como uma atividade que lhes permite estimular facilmente a sua imaginação e o seu funcionamento cerebral é atualmente um cavalo de batalha tanto na escola como na família. A busca por recursos e ferramentas motivadoras para fomentar o hábito da leitura é essencial, e a contação de histórias é um recurso interessante. Nosso objetivo é analisar as experiências e boas práticas de uso da contação de histórias para promover o hábito da leitura em crianças e adolescentes, experiências estas que estão sendo realizadas na Espanha e em outros países, para avaliar sua implementação como estratégia didática. Foi utilizada uma metodologia qualitativa, baseada no método analítico-descritivo. Embora a contação de histórias seja um recurso cada vez mais utilizado no campo educacional, ainda são poucas as experiências encontradas sobre sua utilização para o incentivo à leitura em crianças e adolescentes. Concluímos que a contação de histórias pode ser um recurso didático e criativo muito motivador para incentivar o hábito da leitura, tanto em crianças como em adolescentes, dada a sua componente multimídia e a sua capacidade de contar histórias.Universidade Federal de Minas Gerais2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/4045210.1590/1983-3652.2023.40452Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e404521983-3652reponame:Texto livreinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40452/31915Copyright (c) 2022 Álvaro Pérez García, Ignacio Sacaluga Rodríguezhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPérez García, ÁlvaroSacaluga Rodríguez, Ignacio2023-09-25T13:16:42Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40452Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivrePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/oairevistatextolivre@letras.ufmg.br1983-36521983-3652opendoar:2023-09-25T13:16:42Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
El storytelling como recurso didáctico-comunicativo para fomentar la lectura
A contação de histórias como recurso didático-comunicativo para promover a leitura
title Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
spellingShingle Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
Pérez García, Álvaro
Storytelling
Recurso didáctico-comunicativo
Lectura
Niños
Adolescentes
Contação de histórias
Recurso didático-comunicativo
Leitura
Crianças
Adolescentes
Storytelling
Didactic-communicative resource
Reading
Children
Adolescents
title_short Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
title_full Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
title_fullStr Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
title_full_unstemmed Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
title_sort Storytelling as a didactic-communicative resource to encourage reading
author Pérez García, Álvaro
author_facet Pérez García, Álvaro
Sacaluga Rodríguez, Ignacio
author_role author
author2 Sacaluga Rodríguez, Ignacio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pérez García, Álvaro
Sacaluga Rodríguez, Ignacio
dc.subject.por.fl_str_mv Storytelling
Recurso didáctico-comunicativo
Lectura
Niños
Adolescentes
Contação de histórias
Recurso didático-comunicativo
Leitura
Crianças
Adolescentes
Storytelling
Didactic-communicative resource
Reading
Children
Adolescents
topic Storytelling
Recurso didáctico-comunicativo
Lectura
Niños
Adolescentes
Contação de histórias
Recurso didático-comunicativo
Leitura
Crianças
Adolescentes
Storytelling
Didactic-communicative resource
Reading
Children
Adolescents
description The importance of reading in children and adolescents as an activity that allows them to easily stimulate their imagination and their brain function is, at present, a workhorse both at school and in the family. Finding resources and motivational tools to encourage the reading habit is fundamental, and storytelling is an interesting resource. Our goal is to analyse the experiences and good practices in the use of storytelling to encourage the reading habit in children and adolescents that are being carried out in Spain, in order to make a didactic proposal. A qualitative methodology was used, based on the analytical-descriptive method. Despite the fact that storytelling is a resource that is increasingly used in the educational field, there are still few experiences of its use to encourage reading among children and adolescents. We concluded that storytelling can be a very motivating didactic and creative resource to encourage the habit of reading, both in children and adolescents, given its multimedia component and its ability to tell stories.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40452
10.1590/1983-3652.2023.40452
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40452
identifier_str_mv 10.1590/1983-3652.2023.40452
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/40452/31915
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Álvaro Pérez García, Ignacio Sacaluga Rodríguez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Álvaro Pérez García, Ignacio Sacaluga Rodríguez
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452
Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452
Texto Livre; Vol. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452
Texto Livre; v. 16 (2023): Texto Livre: Linguagem e Tecnologia; e40452
1983-3652
reponame:Texto livre
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Texto livre
collection Texto livre
repository.name.fl_str_mv Texto livre - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistatextolivre@letras.ufmg.br
_version_ 1799711143894188032