O uso dos padrões básicos e/ou indicadores de desempenho da competência em informação propostos por Belluzzo (2007) na prática diária de trabalho dos profissionais da informação em museus
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/59757 https://orcid.org/0000-0001-8682-4403 https://orcid.org/0000-0003-0891-6454 |
Resumo: | This paper addresses theoretical issues surrounding the thematic information literacy aimed at museum professionals. The museum, it social function, museum professionals and information literacy are discussed. Its objective is to propose an information literacy model for museum professionals, based on the standards, performance indicators and desirable results proposed by Belluzzo (2007). The methodological procedures were built through a literature review, of a qualitative nature. The applicability was based on a closed questionnaire, in order to identify and recognize the information literacy of museum professionals. The research findings indicated that, for the application of information literacy models, they must be preceded by a survey (diagnosis) of the situation of each institution regarding the use of information, as well as the informational resources available. The conclusion highlighted that there is no single, closed and inflexible information literacy model to be developed in museums and in the workforce. On the contrary, the model must always meet the specific informational needs of each museum and its professionals. |
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O uso dos padrões básicos e/ou indicadores de desempenho da competência em informação propostos por Belluzzo (2007) na prática diária de trabalho dos profissionais da informação em museusThe use of the basic standards and/or performance indicators of information competence proposed by Belluzzo (2007) in the daily work practice of information professionals in museumsMuseuProfissional da informação em museuCompetência em informaçãoPadrões e/ou indicadores da competência em informaçãoMuseusCientistas da informaçãoCompetência em informaçãoThis paper addresses theoretical issues surrounding the thematic information literacy aimed at museum professionals. The museum, it social function, museum professionals and information literacy are discussed. Its objective is to propose an information literacy model for museum professionals, based on the standards, performance indicators and desirable results proposed by Belluzzo (2007). The methodological procedures were built through a literature review, of a qualitative nature. The applicability was based on a closed questionnaire, in order to identify and recognize the information literacy of museum professionals. The research findings indicated that, for the application of information literacy models, they must be preceded by a survey (diagnosis) of the situation of each institution regarding the use of information, as well as the informational resources available. The conclusion highlighted that there is no single, closed and inflexible information literacy model to be developed in museums and in the workforce. On the contrary, the model must always meet the specific informational needs of each museum and its professionals.Este artigo aborda questões teóricas que circundam a temática competência em informação voltada para os profissionais de museus. São discutidos o museu, sua função social, profissionais de museus e a competência em informação. Tem por objetivo propor um modelo de competência em informação para os profissionais de museus, com base nos padrões indicadores de desempenho e resultados desejáveis propostos por Belluzzo (2007). Os procedimentos metodológicos foram construídos por meio de uma revisão bibliográfica, de natureza qualitativa. A aplicabilidade se deu por um questionário fechado para identificar e reconhecer a competência em informação dos profissionais de museus. Os achados da pesquisa indicaram que, para a aplicação de modelos de competência em informação, eles devem ser precedidos de um levantamento (diagnóstico) da situação de cada instituição frente ao uso da informação, bem como dos recursos informacionais disponíveis. A conclusão destacou que não existe um modelo único de competência em informação, fechado e inflexível a ser desenvolvido nos museus e na equipe de trabalhadores. Ao contrário, um modelo deve sempre atender às necessidades informacionais específicas de cada museu e de seus profissionais.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2023-10-19T19:51:54Z2023-10-19T19:51:54Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1981-5344http://hdl.handle.net/1843/59757https://orcid.org/0000-0001-8682-4403https://orcid.org/0000-0003-0891-6454porPerspectivas em Ciência da InformaçãoCláudia Maria Alves VilhenaCelia da Consolação Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-19T19:51:54Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59757Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-19T19:51:54Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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