Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Natália Fernandes Kelles
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Nádia Laguárdia de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/76812
Resumo: This research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other.
id UFMG_0097b1b527c4dc84d1fda67f9de35e7b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/76812
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalíticaAdolescents in the cyberspace: a psychoanalytical reflectionPsicanáliseCiberespaçoRedes Sociais On-lineComunicação interpessoal em adolescentesPsicanálise do AdolescenteCiberespaçoRedes Sociais On-lineComunicação InterpessoalThis research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other.Esta pesquisa investiga as relações dos adolescentes com o saber no contexto das tecnologias digitais a partir da noção de inconsistência do Outro. Para fazer essa discussão, analisa a relação entre saber, transmissão e transferência, a partir de fragmentos de conversação com adolescentes em uma escola pública. A hipótese sustentada nesta pesquisa é a de que, diante do desvelamento da inconsistência do Outro na época atual, a busca de saber passa a ser feita na internet. Entretanto, o que o adolescente obtém na internet não é da ordem de um saber, mas da informação. A internet não só não favorece a elaboração de um saber próprio, como evidencia e reforça a inconsistência do Outro.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAUFMG2024-09-23T20:03:55Z2024-09-23T20:03:55Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf01014838http://hdl.handle.net/1843/76812porTempo PsicanalíticoNatália Fernandes KellesNádia Laguárdia de Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-23T20:03:56Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76812Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-23T20:03:56Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
Adolescents in the cyberspace: a psychoanalytical reflection
title Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
spellingShingle Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
Natália Fernandes Kelles
Psicanálise
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação interpessoal em adolescentes
Psicanálise do Adolescente
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação Interpessoal
title_short Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
title_full Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
title_fullStr Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
title_full_unstemmed Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
title_sort Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
author Natália Fernandes Kelles
author_facet Natália Fernandes Kelles
Nádia Laguárdia de Lima
author_role author
author2 Nádia Laguárdia de Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Natália Fernandes Kelles
Nádia Laguárdia de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Psicanálise
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação interpessoal em adolescentes
Psicanálise do Adolescente
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação Interpessoal
topic Psicanálise
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação interpessoal em adolescentes
Psicanálise do Adolescente
Ciberespaço
Redes Sociais On-line
Comunicação Interpessoal
description This research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2024-09-23T20:03:55Z
2024-09-23T20:03:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 01014838
http://hdl.handle.net/1843/76812
identifier_str_mv 01014838
url http://hdl.handle.net/1843/76812
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Tempo Psicanalítico
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247941409701888