Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/76812 |
Resumo: | This research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other. |
id |
UFMG_0097b1b527c4dc84d1fda67f9de35e7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/76812 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalíticaAdolescents in the cyberspace: a psychoanalytical reflectionPsicanáliseCiberespaçoRedes Sociais On-lineComunicação interpessoal em adolescentesPsicanálise do AdolescenteCiberespaçoRedes Sociais On-lineComunicação InterpessoalThis research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other.Esta pesquisa investiga as relações dos adolescentes com o saber no contexto das tecnologias digitais a partir da noção de inconsistência do Outro. Para fazer essa discussão, analisa a relação entre saber, transmissão e transferência, a partir de fragmentos de conversação com adolescentes em uma escola pública. A hipótese sustentada nesta pesquisa é a de que, diante do desvelamento da inconsistência do Outro na época atual, a busca de saber passa a ser feita na internet. Entretanto, o que o adolescente obtém na internet não é da ordem de um saber, mas da informação. A internet não só não favorece a elaboração de um saber próprio, como evidencia e reforça a inconsistência do Outro.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAUFMG2024-09-23T20:03:55Z2024-09-23T20:03:55Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf01014838http://hdl.handle.net/1843/76812porTempo PsicanalíticoNatália Fernandes KellesNádia Laguárdia de Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-23T20:03:56Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76812Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-23T20:03:56Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica Adolescents in the cyberspace: a psychoanalytical reflection |
title |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
spellingShingle |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica Natália Fernandes Kelles Psicanálise Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação interpessoal em adolescentes Psicanálise do Adolescente Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação Interpessoal |
title_short |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
title_full |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
title_fullStr |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
title_full_unstemmed |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
title_sort |
Adolescentes no ciberespaço: uma reflexão psicanalítica |
author |
Natália Fernandes Kelles |
author_facet |
Natália Fernandes Kelles Nádia Laguárdia de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Nádia Laguárdia de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Natália Fernandes Kelles Nádia Laguárdia de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação interpessoal em adolescentes Psicanálise do Adolescente Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação Interpessoal |
topic |
Psicanálise Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação interpessoal em adolescentes Psicanálise do Adolescente Ciberespaço Redes Sociais On-line Comunicação Interpessoal |
description |
This research investigates the relationships of adolescents with knowledge in the context of digital technologies from the notion of inconsistency of the Other. To carry out this discussion, the relation between knowledge, transmission, and transference was scrutinized from fragments of conversation with adolescents in a public school. The hypothesis sustained here is that, faced with the unraveling of the inconsistency of the Other in current times, the search for knowledge begins to be made in the internet. Nonetheless, that which the adolescent obtains in the internet is not from the domain of knowledge, but rather from that of information. Not only internet does not favor the elaboration of a singular knowledge, but it also reveals and reinforces the inconsistency of the Other. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2024-09-23T20:03:55Z 2024-09-23T20:03:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
01014838 http://hdl.handle.net/1843/76812 |
identifier_str_mv |
01014838 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/76812 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Tempo Psicanalítico |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247941409701888 |