Identidade, religião e a formação discursiva nos sistemas de classificação biblográfica
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/58110 https://orcid.org/0000-0003-2670-923X |
Resumo: | With the support of the concept of the discursive formation of Michel Foucault and studies on the question of identity, this paper presents an analysis of the fading of discourses within classification systems, Classification Decimal Dewey (DDC) and Universal Decimal Classification (UDC). In order to operationalise the proposed analysis, examined the bibliographic classification schemes and met some of the narratives of experts of religion, to reflect on the role of these systems and their arrangement in knowledge representation of an article, a scientist of religion, a spiritist, an evangelical and a priest. At this point, it also relied on questions of identity for the understanding of how discourse control procedures and their legitimation can promote the naturalization of the absence of peoples and beliefs in both DDC and UDC, systems that are intended to be applied Universally. In the results, it is observed that the analysis of the arrangement of the systems of bibliographic classification as well as of the narratives of religion specialists have proved the systems the issue of Catholic bias in these systems, as well as pointing out the need to mobilize new tools that contribute to the non-hegemonic representation of knowledge. |
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Identidade, religião e a formação discursiva nos sistemas de classificação biblográficaSistemas de Classificação BibliográficaIdentidadeFormação discursivaReligiãoCiência da InformaçãoReligiãoWith the support of the concept of the discursive formation of Michel Foucault and studies on the question of identity, this paper presents an analysis of the fading of discourses within classification systems, Classification Decimal Dewey (DDC) and Universal Decimal Classification (UDC). In order to operationalise the proposed analysis, examined the bibliographic classification schemes and met some of the narratives of experts of religion, to reflect on the role of these systems and their arrangement in knowledge representation of an article, a scientist of religion, a spiritist, an evangelical and a priest. At this point, it also relied on questions of identity for the understanding of how discourse control procedures and their legitimation can promote the naturalization of the absence of peoples and beliefs in both DDC and UDC, systems that are intended to be applied Universally. In the results, it is observed that the analysis of the arrangement of the systems of bibliographic classification as well as of the narratives of religion specialists have proved the systems the issue of Catholic bias in these systems, as well as pointing out the need to mobilize new tools that contribute to the non-hegemonic representation of knowledge.Com o aporte do conceito de formação discursiva de Michel Foucault (2012) e estudos sobre a questão da identidade, o presente trabalho apresenta uma análise do esmaecimento de discursos nos sistemas de classificação bibliográfica, nomeadamente Classificação Decimal de Dewey (CDD) e Classificação Decimal Universal (CDU). Para operacionalizar a análise proposta, examinaram-se dos esquemas de classificação bibliográfica e reuniram-se algumas narrativas de especialistas da Religião, para reflexão sobre o papel de referidos sistemas e respectivo arranjo na representação do conhecimento de um babalorixá, um cientista da religião, um espírita, um evangélico e de um padre. Nesse ponto, apoiou-se também nas questões de identidade, para o entendimento de como os procedimentos de controle do discurso e sua legitimação podem promover a naturalização da ausência de povos e crenças, tanto na CDD quanto na CDU, sistemas que têm a pretensão de serem aplicados universalmente. Nos resultados, observa-se que a análise do arranjo dos sistemas de classificação bibliográfica bem como a análise das narrativas dos especialistas da religião demonstraram o viés católico, o esmaecimento e, por vezes, até a exclusão de crenças e alteridades. Além disso, apontam para a necessidade de se mobilizar novas ferramentas que contribuam para a representação não hegemônica do conhecimento.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2023-08-22T21:20:23Z2023-08-22T21:20:23Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdf2177-3688http://hdl.handle.net/1843/58110https://orcid.org/0000-0003-2670-923XporEncontro Nacional de Pesquisa em Ciência da InformaçãoRosana Matos da Silva TrivelatoMaria Aparecida Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-22T21:22:46Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/58110Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-22T21:22:46Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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With the support of the concept of the discursive formation of Michel Foucault and studies on the question of identity, this paper presents an analysis of the fading of discourses within classification systems, Classification Decimal Dewey (DDC) and Universal Decimal Classification (UDC). In order to operationalise the proposed analysis, examined the bibliographic classification schemes and met some of the narratives of experts of religion, to reflect on the role of these systems and their arrangement in knowledge representation of an article, a scientist of religion, a spiritist, an evangelical and a priest. At this point, it also relied on questions of identity for the understanding of how discourse control procedures and their legitimation can promote the naturalization of the absence of peoples and beliefs in both DDC and UDC, systems that are intended to be applied Universally. In the results, it is observed that the analysis of the arrangement of the systems of bibliographic classification as well as of the narratives of religion specialists have proved the systems the issue of Catholic bias in these systems, as well as pointing out the need to mobilize new tools that contribute to the non-hegemonic representation of knowledge. |
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