A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosana Aparecida Alves dos Santos
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8K
Resumo: This research developed a study about the use of the color of the paint and had as objective identify the color as a fundamental element of the paint in teaching/ learning about Visual Arts. The methodology used in this work was a bibliographical character based in a study about on the teaching of art education in Brazil, in theoretical study of color taking as means of orientation of Israel Pedrosa, and in the use of paint color. From this study was possible to check attributes of color and light, fundamental to qualification of expressiveness. The analyzed process came from the historic teaching of Art followed by the study of color theory, nearing till the analysis of paintings done by students from 9 years of public school of a public school that belongs to the fundamental teaching from Frei Angélico de Campora in GV- MG who provided more consistent results for the understanding of the use of the color in painting allowing more solidified knowledge about the relevance and teaching color classes of Visual Arts.
id UFMG_037f6879202da1cd4ad2bd97562d1dee
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9MXR8K
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes VisuaisCorPintura e Ensino/aprendizagem de Artes VisuaisArtesThis research developed a study about the use of the color of the paint and had as objective identify the color as a fundamental element of the paint in teaching/ learning about Visual Arts. The methodology used in this work was a bibliographical character based in a study about on the teaching of art education in Brazil, in theoretical study of color taking as means of orientation of Israel Pedrosa, and in the use of paint color. From this study was possible to check attributes of color and light, fundamental to qualification of expressiveness. The analyzed process came from the historic teaching of Art followed by the study of color theory, nearing till the analysis of paintings done by students from 9 years of public school of a public school that belongs to the fundamental teaching from Frei Angélico de Campora in GV- MG who provided more consistent results for the understanding of the use of the color in painting allowing more solidified knowledge about the relevance and teaching color classes of Visual Arts.Esta pesquisa desenvolveu um estudo sobre o uso de cor na pintura e teve como objetivo identificar a cor como elemento fundamental da pintura no ensino/aprendizagem de Artes Visuais. A metodologia empregada nesse trabalho teve o caráter bibliográfico baseado em um estudo sobre o ensino de arte na educação brasileira, no estudo teórico da cor, tendo como meio de orientação os conhecimentos de Israel Pedrosa, e no emprego da cor na pintura. A partir desse estudo, foi possível verificar atributos da cor e da luz, fundamentais para a qualificação da expressividade. O processo analisado partiu do histórico do Ensino de Arte seguido do estudo da teoria da cor, chegando até a análise de pinturas realizadas por alunos do 9º ano do Ensino Fundamental da Escola Frei Angélico de Campora, em Governador Valadares MG, que proporcionou resultados mais consistentes para a compreensão do uso de cores na pintura permitindo um conhecimento mais solidificado sobre a relevância e o ensino da cor nas aulas de Artes Visuais.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGClaudia Regina dos AnjosEvandro Jose Lemos da CunhaRosana Aparecida Alves dos Santos2019-08-11T01:14:26Z2019-08-11T01:14:26Z2013-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8Kinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T15:04:21Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9MXR8KRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T15:04:21Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
title A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
spellingShingle A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
Rosana Aparecida Alves dos Santos
Cor
Pintura e Ensino/aprendizagem de Artes Visuais
Artes
title_short A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
title_full A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
title_fullStr A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
title_full_unstemmed A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
title_sort A cor como elemento básico da pintura no ensino de Artes Visuais
author Rosana Aparecida Alves dos Santos
author_facet Rosana Aparecida Alves dos Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Claudia Regina dos Anjos
Evandro Jose Lemos da Cunha
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosana Aparecida Alves dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Cor
Pintura e Ensino/aprendizagem de Artes Visuais
Artes
topic Cor
Pintura e Ensino/aprendizagem de Artes Visuais
Artes
description This research developed a study about the use of the color of the paint and had as objective identify the color as a fundamental element of the paint in teaching/ learning about Visual Arts. The methodology used in this work was a bibliographical character based in a study about on the teaching of art education in Brazil, in theoretical study of color taking as means of orientation of Israel Pedrosa, and in the use of paint color. From this study was possible to check attributes of color and light, fundamental to qualification of expressiveness. The analyzed process came from the historic teaching of Art followed by the study of color theory, nearing till the analysis of paintings done by students from 9 years of public school of a public school that belongs to the fundamental teaching from Frei Angélico de Campora in GV- MG who provided more consistent results for the understanding of the use of the color in painting allowing more solidified knowledge about the relevance and teaching color classes of Visual Arts.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-14
2019-08-11T01:14:26Z
2019-08-11T01:14:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8K
url http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9MXR8K
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829901285621760