Superfícies imaginadas: fotografia, ruínas e iminências no sertão cearense
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/LOMC-BBZQ8W |
Resumo: | sought with this research to work with memory in its poetic manifestations through photography, from the creation of the photographic essay "imminences", realized in three places of Ceará and composed of two collections: "place-ruin" and "place-memory". For that, I adopted the idea of "memorymontage", as well as a conceptual and artistic doing that intertwined memory, forgetfulness and ruin.By mapping particularities and problems in Baixio das Palmeiras, Baixio do Múquem and Cococi, I identify two scenarios that guided the visual investigation and were therefore named: the first two begin to be photographed from the idea of "imminence of eviction" and the third idea of the "imminence of disappearance".The "place-memory" (collection made in digital format) are images of meaningful places pointed out by the residents and was a method to perceive through the photographicimaginative creation the relation with the space during the impositions of eviction and the scenario of disappearance. The "place-ruin" (made with large-format Polaroid film) sought to establish memories from the dramas of the habitants livingunderneath. In this context, I proposed what I called the bend between the ruin of photography and the ruin of life.How, with the photographic narrative and the proposed discussions, will arise a context that will involve individuals, memory and ruins? How can memory may emerge as a phenomenon through the poetic work of the image? How to build memories from the experience of forgetfulness? These questions functioned as north in this research. |
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Superfícies imaginadas: fotografia, ruínas e iminências no sertão cearenseRuínaEsquecimentoMemóriaFotografiaMemória na arteArte e filosofiaArte e fotografiaFotografiaImagináriosought with this research to work with memory in its poetic manifestations through photography, from the creation of the photographic essay "imminences", realized in three places of Ceará and composed of two collections: "place-ruin" and "place-memory". For that, I adopted the idea of "memorymontage", as well as a conceptual and artistic doing that intertwined memory, forgetfulness and ruin.By mapping particularities and problems in Baixio das Palmeiras, Baixio do Múquem and Cococi, I identify two scenarios that guided the visual investigation and were therefore named: the first two begin to be photographed from the idea of "imminence of eviction" and the third idea of the "imminence of disappearance".The "place-memory" (collection made in digital format) are images of meaningful places pointed out by the residents and was a method to perceive through the photographicimaginative creation the relation with the space during the impositions of eviction and the scenario of disappearance. The "place-ruin" (made with large-format Polaroid film) sought to establish memories from the dramas of the habitants livingunderneath. In this context, I proposed what I called the bend between the ruin of photography and the ruin of life.How, with the photographic narrative and the proposed discussions, will arise a context that will involve individuals, memory and ruins? How can memory may emerge as a phenomenon through the poetic work of the image? How to build memories from the experience of forgetfulness? These questions functioned as north in this research.Busquei com esta pesquisa trabalhar com a memória em suas manifestações poéticas por meio da fotografia, a partir da criação do ensaio fotográfico iminências, realizado em três locais do Ceará e composto por duas coleções: lugar-ruína e lugar-memória. Para tanto, adotei a ideia de memória-montagem, bem como um fazer conceitual e artístico que entrelaçasse memória, esquecimento e ruína.Ao mapear particularidades e problemáticas no Baixio das Palmeiras, Baixio do Múquem e Cococi, identifico dois cenários que pautaram a investigação visual e foram assim nomeados: os dois primeiros começam a ser fotografados a partir da ideia de iminência da desapropriação e o terceiro da ideia de iminência do desaparecimento.O lugar-memória (coleção feita em formato digital) é formado por imagens de locais significativos apontados pelos moradores e funcionou como uma bússola para perceber, pela via da criação fotográfica-imaginativa, a relação com o espaço durante as imposições das desapropriações e o cenário de desaparecimento. O lugar-ruína (feito com filme Polaroid grande formato) procurou estabelecer memórias a partir das dificuldades dos habitantes que vivem sob asiminências. Nesse contexto, propus o que chamei de dobra entre a ruína da fotografia e a ruína da vida. Como, com a narrativa fotográfica e as discussões propostas, surgirá uma tessitura que envolverá indivíduos,memória e ruínas? Como a memória pode surgir como fenômeno pelo trabalho poético da imagem? Como construir lembranças a partir da experiência do esquecimento? Essas questões funcionaram como nortes nesse pesquisa.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGCarlos Henrique Rezende FalciPatricia Gomes de AzevedoCesar Geraldo GuimaraesMauricio LissovskySilas José de PaulaRubens Venâncio2019-08-12T04:06:31Z2019-08-12T04:06:31Z2017-07-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/LOMC-BBZQ8Winfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T10:25:21Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/LOMC-BBZQ8WRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T10:25:21Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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