Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Selpa Pemba Tomas Buza
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7
Resumo: The goal ofthis dissertation is to analyze evening school education of youngsters on site in public schools from Cabinda, Angola, more specifically in Lombo-Lombo School in the 1990-2013 time frame. Based on the hypothesis that in addition to education, evening students also seek out equality of opportunities and forms of non-exclusion, we conducted field work to learn about their desires while attending school. To conduct this study, we investigated the history of education in Angola, the policy of implementation ofthe recovery program for youngsters lagging behind in their education, the Andragogy pedagogical approach, the organization of the Lombo-Lombo School and the operation of evening classes. Empirical data were collected by oral history methodology through interviews and questionnaires applied to school directors, teachers, students' relatives and the students themselves. Documents such as legislation and Lombo-Lombo School archives were also analyzed. The collected data allowed for the profiling of the educational policy for youngsters for the recovery of schooling delay in public schools in the province of Cabinda. We concluded that young and adult students attend school seeking an opportunity of a better future, that is, because of their aspirations in lifeand their belief that education will serve as a means to fulfill such aspirations.
id UFMG_0ed9afdfdd8421fc6017b03b68411101
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9N5KY7
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)JovensEnsino noturnoAngolaEscolarizaçãoEducação  AngolaEducação  HistoriaEscolas noturnasJuventude Aspectos sociais The goal ofthis dissertation is to analyze evening school education of youngsters on site in public schools from Cabinda, Angola, more specifically in Lombo-Lombo School in the 1990-2013 time frame. Based on the hypothesis that in addition to education, evening students also seek out equality of opportunities and forms of non-exclusion, we conducted field work to learn about their desires while attending school. To conduct this study, we investigated the history of education in Angola, the policy of implementation ofthe recovery program for youngsters lagging behind in their education, the Andragogy pedagogical approach, the organization of the Lombo-Lombo School and the operation of evening classes. Empirical data were collected by oral history methodology through interviews and questionnaires applied to school directors, teachers, students' relatives and the students themselves. Documents such as legislation and Lombo-Lombo School archives were also analyzed. The collected data allowed for the profiling of the educational policy for youngsters for the recovery of schooling delay in public schools in the province of Cabinda. We concluded that young and adult students attend school seeking an opportunity of a better future, that is, because of their aspirations in lifeand their belief that education will serve as a means to fulfill such aspirations.Esta dissertação tem como objetivo analisar a escolarização dos jovens do ensino noturno na modalidade presencial, no nível primário da rede pública da Província de Cabinda, Angola, especificamente a Escola do Lombo-Lombo, no recorte temporal de 1990-2013. Partindo da hipótese de que os jovens do ensino noturno buscam nas escolas muito mais do que instrução; buscam igualdade de oportunidades e formas de não exclusão, fomos a campo com o objetivo de conhecer suas aspirações nessa busca pela escola. Para o desenvolvimento da pesquisa investigamos a historiada educação de Angola, a politica de implantação do programa de recuperação do atraso escolar, a proposta pedagógica da andragogia, a organização da Escola do Lombo-Lombo e o funcionamento do ensino noturno. A metodologia utilizada para a coleta de dados empíricos foi a metodologia de história oral por meio de entrevistas e questionários com gestores da escola, professores, familiares e alunos. Realizou-se ainda análise de documentos como legislações e documentos do acervo da Escola do Lombo-Lombo. Atravésde dados colhidos foi possível traçar um breve perfil da prática da politica de educação de jovens para recuperação do atraso escolar servido pela rede pública da Província de Cabinda. Chegamos à conclusão que a busca pela escola é fundamentada no desejo de estabelecer oportunidade para um futuro melhor, isto é, a busca pela escola é concernente ao desígnio de vida dos jovens e adultos que nela apostam.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGCynthia Greive VeigaJosé Manuel Sita GomesAna Maria de Oliveira GalvaoSelpa Pemba Tomas Buza2019-08-10T19:47:48Z2019-08-10T19:47:48Z2014-06-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T08:11:53Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9N5KY7Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T08:11:53Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
title Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
spellingShingle Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
Selpa Pemba Tomas Buza
Jovens
Ensino noturno
Angola
Escolarização
Educação  Angola
Educação  Historia
Escolas noturnas
Juventude Aspectos sociais 
title_short Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
title_full Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
title_fullStr Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
title_full_unstemmed Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
title_sort Escolarização de jovens do ensino noturno da Escola do Lombo-Lombo (Cabinda - Angola, 1990-2013)
author Selpa Pemba Tomas Buza
author_facet Selpa Pemba Tomas Buza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cynthia Greive Veiga
José Manuel Sita Gomes
Ana Maria de Oliveira Galvao
dc.contributor.author.fl_str_mv Selpa Pemba Tomas Buza
dc.subject.por.fl_str_mv Jovens
Ensino noturno
Angola
Escolarização
Educação  Angola
Educação  Historia
Escolas noturnas
Juventude Aspectos sociais 
topic Jovens
Ensino noturno
Angola
Escolarização
Educação  Angola
Educação  Historia
Escolas noturnas
Juventude Aspectos sociais 
description The goal ofthis dissertation is to analyze evening school education of youngsters on site in public schools from Cabinda, Angola, more specifically in Lombo-Lombo School in the 1990-2013 time frame. Based on the hypothesis that in addition to education, evening students also seek out equality of opportunities and forms of non-exclusion, we conducted field work to learn about their desires while attending school. To conduct this study, we investigated the history of education in Angola, the policy of implementation ofthe recovery program for youngsters lagging behind in their education, the Andragogy pedagogical approach, the organization of the Lombo-Lombo School and the operation of evening classes. Empirical data were collected by oral history methodology through interviews and questionnaires applied to school directors, teachers, students' relatives and the students themselves. Documents such as legislation and Lombo-Lombo School archives were also analyzed. The collected data allowed for the profiling of the educational policy for youngsters for the recovery of schooling delay in public schools in the province of Cabinda. We concluded that young and adult students attend school seeking an opportunity of a better future, that is, because of their aspirations in lifeand their belief that education will serve as a means to fulfill such aspirations.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-25
2019-08-10T19:47:48Z
2019-08-10T19:47:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7
url http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9N5KY7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829598435901440