Liderança e reações individuais à mudança organizacional
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/57338 |
Resumo: | The process of change is quite complex in terms of organizational behavior. Individuals who participate in this process have several perceptions about the change, which directly influence the results. Considering the public context, the aim of this article is to analyze the influence of leadership behavior to employees’ intention of resisting or cooperating to the creation and developing of a new management model to the Federal Institute of Minas Gerais – IFMG, which has restructured by the Professional and Technological Education Network in the country. The case study method based on qualitative and quantitative approaches were employed. Using a validated questionnaire and running interviews it was possible to collect data from the employees who participated in the change process from the operational to the management levels. Multiple regression analyzes were performed for quantitative data and content analysis for qualitative data. The results show that the performance of leadership–represented by the dimensions: extra effort, effectiveness, and satisfaction–can positively influence cooperation and individual acceptance to change, but the leadership styles were not found to influence this process. It is possible to conclude that the employees involved on the process of change were either resistant or cooperative, and the focus of management development must be on the performance of leadership behavior. |
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Liderança e reações individuais à mudança organizacionalLeadership and individual reactions to organizational changeReações individuais à mudançaLiderançaEstilos de liderançaDesempenho de liderançaSetor públicoLiderançaAdministração públicamudançaThe process of change is quite complex in terms of organizational behavior. Individuals who participate in this process have several perceptions about the change, which directly influence the results. Considering the public context, the aim of this article is to analyze the influence of leadership behavior to employees’ intention of resisting or cooperating to the creation and developing of a new management model to the Federal Institute of Minas Gerais – IFMG, which has restructured by the Professional and Technological Education Network in the country. The case study method based on qualitative and quantitative approaches were employed. Using a validated questionnaire and running interviews it was possible to collect data from the employees who participated in the change process from the operational to the management levels. Multiple regression analyzes were performed for quantitative data and content analysis for qualitative data. The results show that the performance of leadership–represented by the dimensions: extra effort, effectiveness, and satisfaction–can positively influence cooperation and individual acceptance to change, but the leadership styles were not found to influence this process. It is possible to conclude that the employees involved on the process of change were either resistant or cooperative, and the focus of management development must be on the performance of leadership behavior.O processo de mudança é algo bastante complexo em termos de comportamento organizacional. Os indivíduos que participam dele possuem várias percepções sobre o mesmo, influenciando diretamente em seu resultado. Assim, pensando o contexto público, este artigo objetiva analisar a influência do comportamento do líder na intenção dos servidores de resistir, ou cooperar, com o processo de criação e estruturação do modelo de gestão do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Minas Gerais – IFMG, que foi alvo de uma reestruturação na Rede de Educação Profissional e Tecnológica no país. Foi utilizado o estudo de caso e abordagem triangulada, qualitativa e quantitativa. Por meio da aplicação de questionário já validado e realização de entrevistas, foi possível coletar os dados dos servidores que participaram do processo de mudança, desde o nível operacional até o nível de gestão. Foram feitas análises de regressão múltipla para os dados quantitativos e análise de conteúdo para os dados qualitativos. Os resultados mostraram que o desempenho da liderança, cujas dimensões são o esforço extra, a eficácia e a satisfação, influenciam positivamente a cooperação e aceitação individual à mudança, mas os estilos de liderança não influenciam nesse processo.Dessa forma, conclui-se que os servidores envolvidos no processo de mudança não se comportaram de forma resistente, mas também não se mostraram totalmente cooperativos, e que o foco de desenvolvimento gerencial deve ser o desempenho da liderança.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2023-08-02T12:24:10Z2023-08-02T12:24:10Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf10.5020/2318-0722.2018.719714140896http://hdl.handle.net/1843/57338porRevista Ciências AdministrativasRenata Veloso Santos PolicarpoRenata Simões Guimarães e BorgesLívia Almadainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-02T12:24:11Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/57338Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-02T12:24:11Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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