Pessoa e Nelson: proposições do drama moderno em Portugal e no Brasil
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54425 https://orcid.org/0000-0003-1281-2092 https://orcid.org/0000-0002-6072-5551 |
Resumo: | In order to think the relationship between modern drama in Portugal and Brazil, Fernando Pessoa and Nelson Rodrigues are central names questioning the conventional dramaturgical form. Thus, we propose to understand how, each with its aesthetic proposal, the authors allowed the composition of an open dramatic solution, rethinking theater in modernity. For this, we start from theories about the drama — Szondi (2011) and Sarrazac (2012) — since we find in these formulations elements for thought of the works studied here. |
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Pessoa e Nelson: proposições do drama moderno em Portugal e no BrasilPessoa and Nelson: propositions of modern drama in Portugal and BrazilDrama modernoFernando PessoaNelson RodriguesTeatro (Literatura) - Sec. XXPessoa, Fernando, 1888-1935Rodrigues, Nélson, 1912-1980In order to think the relationship between modern drama in Portugal and Brazil, Fernando Pessoa and Nelson Rodrigues are central names questioning the conventional dramaturgical form. Thus, we propose to understand how, each with its aesthetic proposal, the authors allowed the composition of an open dramatic solution, rethinking theater in modernity. For this, we start from theories about the drama — Szondi (2011) and Sarrazac (2012) — since we find in these formulations elements for thought of the works studied here.Para pensar as relações entre o drama moderno em Portugal e no Brasil, Fernando Pessoa e Nelson Rodrigues se projetam como nomes centrais do questionamento da forma dramática convencional. Assim, propomo-nos a compreender de que maneira, cada qual com sua proposta estética, os autores possibilitaram a composição de uma forma dramática aberta, repensando o teatro na modernidade. Para tanto, partimos de teorias sobre o drama — Szondi (2011) e Sarrazac (2012) —, na medida em que encontramos nessas formulações elementos para reflexão das obras aqui estudadas.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2023-06-02T22:45:51Z2023-06-02T22:45:51Z2017-01-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1984-4018http://hdl.handle.net/1843/54425https://orcid.org/0000-0003-1281-2092https://orcid.org/0000-0002-6072-5551porRaído: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFGDElen de MedeirosFlávio Rodrigo Penteadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-02T22:45:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54425Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-02T22:45:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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