Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/60030 |
Resumo: | Introduction: reading fl uency is a measure capable of objectively evaluating the performance of students in oral reading. Objective: to evaluate the use of reading fl uency as an indicator of reading competence to be used in inclusive education. Methods: 121 students from the 3rd to the 5th year of elementary school participated in the study. 31 of these students from the target group of special education were in the interest group and 90 students were in the control group. A Z score was defined to allow for the individual analysis of the students’ performance and the identification of possible deficits in the tasks of fluency in reading and comprehension. The Student’s t-test was carried out to compare the groups. Results: There was variability in the performances presented by each subgroup of the target group of special education. When comparing the two groups, the results were superior for the CG in all variables. Conclusion: The diversity found within the subgroups of the target audience of special education showed that the assessment of individual reading fl uency is essential for both research and pedagogical practice. |
id |
UFMG_28190af868f39211b9fac422b67568ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60030 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacionalReading competence evolution indicator in special education: a proposal for an educational indicatorLeituraDesempenho acadêmico.CompreensãoEducação EspecialLeituraDesempenho AcadêmicoCompreensãoEducação EspecialIntroduction: reading fl uency is a measure capable of objectively evaluating the performance of students in oral reading. Objective: to evaluate the use of reading fl uency as an indicator of reading competence to be used in inclusive education. Methods: 121 students from the 3rd to the 5th year of elementary school participated in the study. 31 of these students from the target group of special education were in the interest group and 90 students were in the control group. A Z score was defined to allow for the individual analysis of the students’ performance and the identification of possible deficits in the tasks of fluency in reading and comprehension. The Student’s t-test was carried out to compare the groups. Results: There was variability in the performances presented by each subgroup of the target group of special education. When comparing the two groups, the results were superior for the CG in all variables. Conclusion: The diversity found within the subgroups of the target audience of special education showed that the assessment of individual reading fl uency is essential for both research and pedagogical practice.Introdução: a fluência de leitura é uma medida capaz de avaliar de forma objetiva o desempenho de escolares em leitura oral. Objetivo: avaliar a utilização da fluência de leitura como um indicador de competência leitora a ser utilizado na educação inclusiva. Métodos: participaram do estudo 121 escolares do 3° ao 5° ano do ensino fundamental, destes 31 escolares do público-alvo da educação especial compuseram o grupo de interesse e 90 escolares compuseram o grupo controle. Foi definido um escore Z que permitiu a realização da análise individual do desempenho dos escolares e a identificação dos possíveis déficits nas tarefas de fluência de leitura e compreensão, foi aplicado o Test t de Student para comparação dos grupos. Resultados: houve variabilidade nos desempenhos apresentados por cada subgrupo do público-alvo da educação especial. Na comparação dos dois grupos, os resultados foram superiores para o GC em todas as variáveis. Conclusão: A diversidade encontrada dentro dos subgrupos do público-alvo da educação especial mostrou que a avaliação de fluência de leitura individual é essencial tanto para pesquisas quanto para a prática pedagógica.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T19:37:04Z2023-10-25T19:37:04Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/1678-460x202148231678460Xhttp://hdl.handle.net/1843/60030porDELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e AplicadaEdlaine Souza PereiraLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins ReisLeticia Correa Celesteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T20:07:33Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60030Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T20:07:33Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional Reading competence evolution indicator in special education: a proposal for an educational indicator |
title |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
spellingShingle |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional Edlaine Souza Pereira Leitura Desempenho acadêmico. Compreensão Educação Especial Leitura Desempenho Acadêmico Compreensão Educação Especial |
title_short |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
title_full |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
title_fullStr |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
title_full_unstemmed |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
title_sort |
Indicador de evolução da competência leitora na educaçãoespecial: uma proposta de indicador educacional |
author |
Edlaine Souza Pereira |
author_facet |
Edlaine Souza Pereira Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Leticia Correa Celeste |
author_role |
author |
author2 |
Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Leticia Correa Celeste |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Edlaine Souza Pereira Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis Leticia Correa Celeste |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Desempenho acadêmico. Compreensão Educação Especial Leitura Desempenho Acadêmico Compreensão Educação Especial |
topic |
Leitura Desempenho acadêmico. Compreensão Educação Especial Leitura Desempenho Acadêmico Compreensão Educação Especial |
description |
Introduction: reading fl uency is a measure capable of objectively evaluating the performance of students in oral reading. Objective: to evaluate the use of reading fl uency as an indicator of reading competence to be used in inclusive education. Methods: 121 students from the 3rd to the 5th year of elementary school participated in the study. 31 of these students from the target group of special education were in the interest group and 90 students were in the control group. A Z score was defined to allow for the individual analysis of the students’ performance and the identification of possible deficits in the tasks of fluency in reading and comprehension. The Student’s t-test was carried out to compare the groups. Results: There was variability in the performances presented by each subgroup of the target group of special education. When comparing the two groups, the results were superior for the CG in all variables. Conclusion: The diversity found within the subgroups of the target audience of special education showed that the assessment of individual reading fl uency is essential for both research and pedagogical practice. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-10-25T19:37:04Z 2023-10-25T19:37:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/1678-460x20214823 1678460X http://hdl.handle.net/1843/60030 |
identifier_str_mv |
10.1590/1678-460x20214823 1678460X |
url |
http://hdl.handle.net/1843/60030 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248045558464512 |