O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andre Hallak M Costa C G de Oliveira
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN
Resumo: This dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary.
id UFMG_2b8c96159031debbcc781e21bddb09e0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-83SFRN
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentáriofilme/vídeodocumentáriodocumentário perfuradoGilles DeleuzeDeleuze, Gilles, 1925-1995Documentario (Cinema) Produção e direçãoDocumentario (Cinema) HistóriaArtesVideoarte HistóriaThis dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary.Esta dissertação investiga o constante atravessamento de conceitos e práticas artísticas no campo do filme/vídeodocumentário. As nuances desse atravessamento se manifestam em diferentes contextos e de diferentes maneiras, explicitando a potencialidade do gênero documentário de se autoquestionar através da desmontagem e da experimentação da sua linguagem. São investigados aspectoshistóricos do gênero documentário, utilizando-se também algumas ferramentas conceituais, enfatizando o pensamento de Gilles Deleuze sobre as imagens em movimento. Os filmes e vídeos são uma importante referência para este estudo, e os utilizamos para demonstrar como o hibridismo surge na própria prática fílmica e vídeográfica, e desmonta as categorias clássicas do documentário, em direção àvastidão de possibilidades do documentário perfurado.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMarcelo KraiserEduardo Antônio de JesusCYNTHIA FARINAAndre Hallak M Costa C G de Oliveira2019-08-13T17:32:30Z2019-08-13T17:32:30Z2009-09-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T19:35:43Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-83SFRNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T19:35:43Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
title O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
spellingShingle O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
Andre Hallak M Costa C G de Oliveira
filme/vídeodocumentário
documentário perfurado
Gilles Deleuze
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Documentario (Cinema) Produção e direção
Documentario (Cinema) História
Artes
Videoarte História
title_short O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
title_full O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
title_fullStr O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
title_full_unstemmed O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
title_sort O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
author Andre Hallak M Costa C G de Oliveira
author_facet Andre Hallak M Costa C G de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marcelo Kraiser
Eduardo Antônio de Jesus
CYNTHIA FARINA
dc.contributor.author.fl_str_mv Andre Hallak M Costa C G de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv filme/vídeodocumentário
documentário perfurado
Gilles Deleuze
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Documentario (Cinema) Produção e direção
Documentario (Cinema) História
Artes
Videoarte História
topic filme/vídeodocumentário
documentário perfurado
Gilles Deleuze
Deleuze, Gilles, 1925-1995
Documentario (Cinema) Produção e direção
Documentario (Cinema) História
Artes
Videoarte História
description This dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-09
2019-08-13T17:32:30Z
2019-08-13T17:32:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN
url http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829614933147648