O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN |
Resumo: | This dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary. |
id |
UFMG_2b8c96159031debbcc781e21bddb09e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-83SFRN |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentáriofilme/vídeodocumentáriodocumentário perfuradoGilles DeleuzeDeleuze, Gilles, 1925-1995Documentario (Cinema) Produção e direçãoDocumentario (Cinema) HistóriaArtesVideoarte HistóriaThis dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary.Esta dissertação investiga o constante atravessamento de conceitos e práticas artísticas no campo do filme/vídeodocumentário. As nuances desse atravessamento se manifestam em diferentes contextos e de diferentes maneiras, explicitando a potencialidade do gênero documentário de se autoquestionar através da desmontagem e da experimentação da sua linguagem. São investigados aspectoshistóricos do gênero documentário, utilizando-se também algumas ferramentas conceituais, enfatizando o pensamento de Gilles Deleuze sobre as imagens em movimento. Os filmes e vídeos são uma importante referência para este estudo, e os utilizamos para demonstrar como o hibridismo surge na própria prática fílmica e vídeográfica, e desmonta as categorias clássicas do documentário, em direção àvastidão de possibilidades do documentário perfurado.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMarcelo KraiserEduardo Antônio de JesusCYNTHIA FARINAAndre Hallak M Costa C G de Oliveira2019-08-13T17:32:30Z2019-08-13T17:32:30Z2009-09-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T19:35:43Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-83SFRNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T19:35:43Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
title |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
spellingShingle |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário Andre Hallak M Costa C G de Oliveira filme/vídeodocumentário documentário perfurado Gilles Deleuze Deleuze, Gilles, 1925-1995 Documentario (Cinema) Produção e direção Documentario (Cinema) História Artes Videoarte História |
title_short |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
title_full |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
title_fullStr |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
title_full_unstemmed |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
title_sort |
O documentário perfurado: Um estudo sobre as possibilidades de abertura e expansão do filme/vídeodocumentário |
author |
Andre Hallak M Costa C G de Oliveira |
author_facet |
Andre Hallak M Costa C G de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marcelo Kraiser Eduardo Antônio de Jesus CYNTHIA FARINA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andre Hallak M Costa C G de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
filme/vídeodocumentário documentário perfurado Gilles Deleuze Deleuze, Gilles, 1925-1995 Documentario (Cinema) Produção e direção Documentario (Cinema) História Artes Videoarte História |
topic |
filme/vídeodocumentário documentário perfurado Gilles Deleuze Deleuze, Gilles, 1925-1995 Documentario (Cinema) Produção e direção Documentario (Cinema) História Artes Videoarte História |
description |
This dissertation investigates the constant artistic concepts crossing-over and also investigates practices in the film/videodocumentary field. The nuances of this crossing-over are manifested in different contexts and in different ways, highlightingthe potential of the documentary genre to self-questioning through the disassembly and testing of its own language. For this matter, historical aspects of the documentary genre are investigated by also using some conceptual tools to emphasize the thinking of Gilles Deleuze on moving images. Films and videos are an important reference for the matters of this study and therefore are used to demonstrate how the hybridism appears in the very heart of the filmic and videographic practices. The same films and videos are also used to dismantle the classical categories of documentary, toward the vast possibilities of the drilleddocumentary. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-09 2019-08-13T17:32:30Z 2019-08-13T17:32:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN |
url |
http://hdl.handle.net/1843/JSSS-83SFRN |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829614933147648 |