Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Patrícia Leite da Silva Scatulino
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Kamilla Morando Avelar, Carlos Alberto Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/44889
Resumo: This work is intended to analyze how the small supermarkets of the Parque Mambucaba neighborhood, located at Angra dos Reis, Rio de Janeiro State, Brazil, are maintaining their competitiveness, on the local market through the entrance of large supermarket chains. It is the goal of this article to verify in what strategic level the small traders are working. Theoretical structure was constructed from the applicability of the theory of Miles e Snow (1979) in the area of small enterprises in the food industry, as well as in the use of two strategic strategies defined by De Wit e Meyer (2010). This work uses qualitative approach based in a Multiple Case Study (YIN, 2001). The data collection was made using the interview that was recorded in the integrality. Subsequently, the answers obtained are analyzed in light of the theories addressed. The results indicate that the companies are using the functional strategy and orienting their business for the market, mainly by adopting a defensive strategy.
id UFMG_2e30c96d6b7c253539a8dfa174164d21
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/44889
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque MambucabaEstratégiaNíveis EstratégicosCompetitividadeVarejistasSupermercadosEstratégia de negóciosComércio varejistaThis work is intended to analyze how the small supermarkets of the Parque Mambucaba neighborhood, located at Angra dos Reis, Rio de Janeiro State, Brazil, are maintaining their competitiveness, on the local market through the entrance of large supermarket chains. It is the goal of this article to verify in what strategic level the small traders are working. Theoretical structure was constructed from the applicability of the theory of Miles e Snow (1979) in the area of small enterprises in the food industry, as well as in the use of two strategic strategies defined by De Wit e Meyer (2010). This work uses qualitative approach based in a Multiple Case Study (YIN, 2001). The data collection was made using the interview that was recorded in the integrality. Subsequently, the answers obtained are analyzed in light of the theories addressed. The results indicate that the companies are using the functional strategy and orienting their business for the market, mainly by adopting a defensive strategy.Este trabalho se propõe a analisar como os pequenos supermercados do bairro Parque Mambucaba, localizado na cidade de Angra dos Reis, região costa verde do estado do Rio de Janeiro, Brasil, estão se mantendo competitivos no mercado local mediante a entrada das grandes redes supermercadistas na cidade. É objetivo deste artigo verificar em qual nível estratégico os pequenos comerciantes vem trabalhando. O embasamento teórico foi construído a partir da aplicabilidade da teoria de Miles e Snow (1979) na área de pequenos empreendimentos do ramo varejista de alimentos, bem como na utilização dos níveis estratégicos definidos por De Wit e Meyer (2010). O trabalho se valeu da abordagem qualitativa, no qual foi realizado um Estudo de Caso Múltiplo (YIN, 2001). A coleta de dados foi feita por meio de entrevistas que foram gravadas integralmente. Posteriormente, as respostas obtidas foram analisadas à luz das teorias abordadas. Os resultados apontam que as empresas se utilizam da estratégia funcional e orientam seu negócio para o mercado adotando, principalmente, a estratégia defensiva.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASUFMG2022-09-02T20:54:40Z2022-09-02T20:54:40Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf1696-8352http://hdl.handle.net/1843/44889porObservatorio de la Economía LatinoamericanaPatrícia Leite da Silva ScatulinoKamilla Morando AvelarCarlos Alberto Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-09-02T20:54:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/44889Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-09-02T20:54:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
title Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
spellingShingle Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
Patrícia Leite da Silva Scatulino
Estratégia
Níveis Estratégicos
Competitividade
Varejistas
Supermercados
Estratégia de negócios
Comércio varejista
title_short Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
title_full Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
title_fullStr Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
title_full_unstemmed Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
title_sort Estratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucaba
author Patrícia Leite da Silva Scatulino
author_facet Patrícia Leite da Silva Scatulino
Kamilla Morando Avelar
Carlos Alberto Gonçalves
author_role author
author2 Kamilla Morando Avelar
Carlos Alberto Gonçalves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Patrícia Leite da Silva Scatulino
Kamilla Morando Avelar
Carlos Alberto Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia
Níveis Estratégicos
Competitividade
Varejistas
Supermercados
Estratégia de negócios
Comércio varejista
topic Estratégia
Níveis Estratégicos
Competitividade
Varejistas
Supermercados
Estratégia de negócios
Comércio varejista
description This work is intended to analyze how the small supermarkets of the Parque Mambucaba neighborhood, located at Angra dos Reis, Rio de Janeiro State, Brazil, are maintaining their competitiveness, on the local market through the entrance of large supermarket chains. It is the goal of this article to verify in what strategic level the small traders are working. Theoretical structure was constructed from the applicability of the theory of Miles e Snow (1979) in the area of small enterprises in the food industry, as well as in the use of two strategic strategies defined by De Wit e Meyer (2010). This work uses qualitative approach based in a Multiple Case Study (YIN, 2001). The data collection was made using the interview that was recorded in the integrality. Subsequently, the answers obtained are analyzed in light of the theories addressed. The results indicate that the companies are using the functional strategy and orienting their business for the market, mainly by adopting a defensive strategy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2022-09-02T20:54:40Z
2022-09-02T20:54:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 1696-8352
http://hdl.handle.net/1843/44889
identifier_str_mv 1696-8352
url http://hdl.handle.net/1843/44889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Observatorio de la Economía Latinoamericana
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829824235208704