Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.33871/26747170.2022.4.1.4493 http://hdl.handle.net/1843/70222 |
Resumo: | The objective of this work was to identify the processes of follow-up/guidance and evaluation of students in Extension programs/projects. A qualitative exploratory study of the records of the Extension Information System (SIEX) was carried out. Exhaustive reading of the fields “fellow-up and guidance plan and student assessment process” followed by categorization according to the principles of formative assessment and the National Policy for University Extension (PNEU). Eight active Extension projects/programs were analyzed. The most cited means of guidance and monitoring was the regular meeting with students. Self-assessment was observed in half of the activities. Preparation of reports, discussion of clinical cases, seminars and discussion groupswere the most cited assessment tools. Peer view was not observed. Results indicate that student assessment process is heterogeneous and presents elements consistent with the principles of formative assessment and the PNEU guidelines. However, it was revealed that the qualityof the pedagogical proposal of the Extension activities can be improved. |
id |
UFMG_3406a13f1cb17d32e5a06800c8beb34c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/70222 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratórioAssessment for learning in university extension actions: an exploratory study.Extensão UniversitáriaEstudantesEnsino SuperiorExtensão UniversitáriaEstudantesEnsino SuperiorThe objective of this work was to identify the processes of follow-up/guidance and evaluation of students in Extension programs/projects. A qualitative exploratory study of the records of the Extension Information System (SIEX) was carried out. Exhaustive reading of the fields “fellow-up and guidance plan and student assessment process” followed by categorization according to the principles of formative assessment and the National Policy for University Extension (PNEU). Eight active Extension projects/programs were analyzed. The most cited means of guidance and monitoring was the regular meeting with students. Self-assessment was observed in half of the activities. Preparation of reports, discussion of clinical cases, seminars and discussion groupswere the most cited assessment tools. Peer view was not observed. Results indicate that student assessment process is heterogeneous and presents elements consistent with the principles of formative assessment and the PNEU guidelines. However, it was revealed that the qualityof the pedagogical proposal of the Extension activities can be improved.O objetivo deste trabalho foi identificar os processos de acompanhamento/orientação e de avaliação dos estudantes em programas/projetos de Extensão. Foi realizado estudo qualitativo exploratório dos registros do Sistema de Informação da Extensão (SIEX). Leitura exaustiva dos campos “plano de acompanhamento e orientação e processo de avaliação dos estudantes” seguida de categorização conforme princípios da avaliação formativa e da Política Nacional de Extensão Universitária (PNEU). Foram analisados 08 projetos/programas de Extensão ativos. O meio de orientação e acompanhamento mais citado foi o encontro regular com os estudantes, A autoavaliação foi observada em metade das atividades. Elaboração de relatórios, discussão de casos clínicos, seminários e grupos de discussão foram os instrumentos de avaliação mais citados. Não foi observada a avaliação por pares. Resultados indicam que o processo de avaliação dos estudantes é heterogêneo e que apresenta elementos condizentes com os princípios da avaliação formativa e das diretrizes da PNEU. Entretanto, revelou-se quea qualidade da proposta pedagógica das atividades de Extensão pode ser aprimorada.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVAUFMG2024-07-11T13:26:38Z2024-07-11T13:26:38Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.33871/26747170.2022.4.1.449326747170http://hdl.handle.net/1843/70222porRevista Americana de Empreendedorismo e InovaçãoMarcus Paulo de Resende PereiraRaphael Magalhães SilvaLuísa Lopes DuartePaloma Eduarda SouzaThais Caroline Farias Teixeira ArrudaIasmin Fonseca Tolentino MascarenhasÉrika Talita SilvaWalison Arthuso VasconcellosMaria Inês Barreiros Sennainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-11T13:26:39Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/70222Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-11T13:26:39Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório Assessment for learning in university extension actions: an exploratory study. |
title |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
spellingShingle |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório Marcus Paulo de Resende Pereira Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior |
title_short |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
title_full |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
title_fullStr |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
title_full_unstemmed |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
title_sort |
Avaliação para as aprendizagens em ações de extensão universitária: um estudo exploratório |
author |
Marcus Paulo de Resende Pereira |
author_facet |
Marcus Paulo de Resende Pereira Raphael Magalhães Silva Luísa Lopes Duarte Paloma Eduarda Souza Thais Caroline Farias Teixeira Arruda Iasmin Fonseca Tolentino Mascarenhas Érika Talita Silva Walison Arthuso Vasconcellos Maria Inês Barreiros Senna |
author_role |
author |
author2 |
Raphael Magalhães Silva Luísa Lopes Duarte Paloma Eduarda Souza Thais Caroline Farias Teixeira Arruda Iasmin Fonseca Tolentino Mascarenhas Érika Talita Silva Walison Arthuso Vasconcellos Maria Inês Barreiros Senna |
author2_role |
author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcus Paulo de Resende Pereira Raphael Magalhães Silva Luísa Lopes Duarte Paloma Eduarda Souza Thais Caroline Farias Teixeira Arruda Iasmin Fonseca Tolentino Mascarenhas Érika Talita Silva Walison Arthuso Vasconcellos Maria Inês Barreiros Senna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior |
topic |
Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior Extensão Universitária Estudantes Ensino Superior |
description |
The objective of this work was to identify the processes of follow-up/guidance and evaluation of students in Extension programs/projects. A qualitative exploratory study of the records of the Extension Information System (SIEX) was carried out. Exhaustive reading of the fields “fellow-up and guidance plan and student assessment process” followed by categorization according to the principles of formative assessment and the National Policy for University Extension (PNEU). Eight active Extension projects/programs were analyzed. The most cited means of guidance and monitoring was the regular meeting with students. Self-assessment was observed in half of the activities. Preparation of reports, discussion of clinical cases, seminars and discussion groupswere the most cited assessment tools. Peer view was not observed. Results indicate that student assessment process is heterogeneous and presents elements consistent with the principles of formative assessment and the PNEU guidelines. However, it was revealed that the qualityof the pedagogical proposal of the Extension activities can be improved. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2024-07-11T13:26:38Z 2024-07-11T13:26:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.33871/26747170.2022.4.1.4493 26747170 http://hdl.handle.net/1843/70222 |
url |
https://doi.org/10.33871/26747170.2022.4.1.4493 http://hdl.handle.net/1843/70222 |
identifier_str_mv |
26747170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Americana de Empreendedorismo e Inovação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829568566165504 |